img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
X6 - et mønster-monster
NETTKJØRT: Har du behov for å signalisere at du ikke er rammet av finanskrisen? Da er tiden inne for å velge BMW X6.

Det har snart gått 10 år siden BMW lanserte sin første X-modell. Da man lanserte X5, forsøkte man å være tydelig på at man hadde laget en SAV, Sports Activity Vehicle og ikke en tradisjonell SUV. Forskjellen skulle være en bil som kjørte strålende på veien, men som fremdeles hadde mange av SUVenes fortrinn.

Da man lanserte X6 var det på nytt tid for å leke med bokstavene. Denne gangen var det tid for SAC, Sports Activity Coupé.

BILDEGALLERI HER 

Timingen kunne vært bedre. Bilen ble vist som konsept i Frankfurt i 2007 og produksjonsklar i Geneve et halvt år senere. Fra man begynte utviklingen av bilen og frem til dette hadde verden forandret seg.

Les saken fra vi kjørte bilen i USA

SUV, SAV og SAC var alle skjellsord som sved – og svært få tok notis av at denne gedigne BMWen med tre liters diesel slipper ut mindre CO2 enn en familiebil med en bensinmotor på over to liter.

Mekanisk felleskap

For å bygge X6 har BMW brukt mange av de mekaniske komponentene fra X5. Begge bilene bygges på fabrikken i Spartanburg.

Motorer og firehjulstrekksystemet er i likhet med en god del av interiøret hentet direkte fra X5.

Akselavstand og sporvidden foran er også den samme som på X5, men når du går bak bilen er ser du at den er langt bredere. Sporvidden her er økt fra 160 til 170 centimeter. Årsaken er at man må gjøre plass til den nye bakdifferensialen, Vector Drive, men også fordi det passer til designet på X6.

Firehjulstrekk hos BMW heter Xdrive og er permanent med en kraftfordeling, 60 prosent bak og 40 prosent foran ved normal kjøring. Det kan imidlertid flytte 100 prosent av kreftene til en aksel om det er nødvendig.

Dette gir i seg selv X6 en stor fordel på norske vinterveier, men BMW har gitt bilen enda ett godt kort på hånden.

Avansert bakaksel

BMW sier at X6 skal kjøre som en sportsbil. Det er ikke lett å få til når bilen er så høy og ikke minst veier ganske utrolige, til sportsbil å være, 2,2 tonn.

Disse to tingene i kombinasjon vil nødvendigvis gjøre at bilen vil understyre når du går inn i svingen med hevet og hode og tøft tryne.

BMW kjenner nok kundene sine godt – og har utstyrt X6 med et system som gang på gang leder oss inn på rett kurs igjen. Man nøyer seg nemlig ikke med å flytte kreftene mellom akslene, men også fra indre til ytre hjul når du får den berømte understyringen.

Når understyringen oppstår registreres dette av sensorene.  Ved hjelp av to elektriske motorer styres clutcher som sitter på hver side av bakdifferensialen. Dette bidrar til å vri bilen inn i det sporet som stemmer overrens med rattutslaget.

Dette gjør at X6 føles betydelig mer sportslig enn man skulle tro når man ser tallene.

I bykjøring fremstår den digre bilen utrolig smidig. Etter bare noen timer håndterer du den rundt i bygatene som om det skulle være den reneste småbil.

Det er imidlertid ute på landeveien at X6 virkelig er hjemme. På tørr asfalt tar den svinger uten å mukke og når veiene retter seg ut er det som å dundre frem med et godstog opp gjennom Østerdalen. Det eneste du trenger å bekymre deg for er elg og annet vilt.

Litt overrasket kan man imidlertid bli om vinden rusker. Da merker man nemlig fort at X6 er
følsom for vind sideveis – der fungerer nok ikke aerodynamikken like godt som forfra.

Kraftverk

Går du noen år tilbake ville ingen finne på å sette diesel i noe som skulle være sportslig. I våre dager ser vi at selv Porsche kommer med diesel i sin Cayenne, og hos BMW har man lagt fra seg alle slike bekymringer for lenge siden.

Rekkesekseren med to turboer, en liten og en stor, gir utrolig bra skyv. 2,2 tonn gjør sitt til at det ikke blir det vanvittige suget som man kanskje skulle vente av 286 hester, men dette er etter vår mening fortsatt den beste motoren i denne klassen.

Dette er en rekkesekser som i ytelser og karakteristikk kun kan sammenlignes med V8 eller den massive V10 motoren i Volkswagen Touareg.

Motoren liker seg best mellom 1200 og helt opp til 5000 omdreininger. Maks dreiemoment på 550 Nm finner du allerede ved 1750 omdreininger per minutt.

God kombinasjon

Det hjelper ikke med en fantastisk motor om du ikke har en god gearkasse å kombinere den med. Det har BMW.

Gearskiftene går nesten sømløst, og et eventuelt savn av manuell gearkasse forsvinner ved at du selvsagt kan geare opp og ned enten ved å føre spaken bakover for å geare opp og fremover for å geare ned – eller ved å bruke noen litt merkelig utformede hendler på rattet.

Stillestående til 100 går unna på friske 6,9 sekunder og alle behov du skulle ha når det kommer til forbikjøringer er dekket.

Den nye gearspaken som mest av alt minner om en spillkontroll gir utrolig mye av den samme kvalitetsfølelsen som gjennomsyrer alt som har med denne bilen å gjøre.

Gedigent

X6 har fortsatt den gamle iDrive-systemet for å styre musikk, navigasjon og andre innstillinger. Det er ikke superintuitivt – men det fungerer når du har lært deg triksene.

Den nye versjonen av iDrive som ble lansert med den oppgraderte 3-serien, er imidlertid enda enklere.

Det er ikke vanskelig å bruke 10 minutter på å justere setet. Det kan nemlig tilpasses i alle mulige og umulige retninger. Når du er ferdig kan det hende du bare har lyst til og sitte der å se på TV i stedet for å kjøre bil – for mye bedre er det ikke hjemme i godstolen.

Plassmessig er X6 mest stor utenpå. Det vil si – foran er det rikelig med plass og bak er det også god plass til to passasjerer. For det er nemlig bare to seter bak.

Takplassen bak egner seg nok også best for folk på under 1.80. Dette selvsagt som et resultat av coupè-formen som X6 har.

Bagasjeplassen er helt OK – ikke gedigen - men om man har behov for å ta med seg litt ekstra kan man legge ned baksetene. Selv om gulvet ikke blir helt flatt gir det plass til en god tur på IKEA.

Kjør hardt, kjør stil

Komforten i X6 preges naturlig nok litt av at man skal kombinere det sportslige med SUVens egenskaper. Store hjul medfører litt støy, men ikke plagsomt mye.

Takket være avansert chassis krenger X6 svært lite til å være så høy – men dette gjør igjen at den føles litt stiv – særlig på humper med kort radius. Da føler du at du spretter litt i setene.

Antagelig er dette noe du forholdsvis raskt lærer deg å leve med. Det er nemlig så mange hyggelige sider ved X6 at om man er klar over dette kompromisset, vil et neppe irritere deg.

Finnes det konkurrenter?

Selvsagt – men kanskje ikke så alt for mange – og ikke alt for konkurransedyktige?

Hovedkonkurrenter er først og fremst Porsche Cayenne, Range Rover Sport og Audi Q7.

Hadde vi snakket om X5 hadde det vært langt flere konkurrenter, men X6 plasserer seg i et svært smalt segment der SUV-elementet bare er en liten del av pakka.

For disse bilene er kjøregleden svært sentral – og det praktiske er dyttet langt ned på lista.

Audi Q7 deler mye av det upraktiske og prangende vulgære med X6. Range Rover er riktignok hakket mer sober. Begge to mangler imidlertid totalt kjøreegenskapene som finnes i X6. Når dette er et så sentralt element i konseptet for bilen faller begge to igjennom.

Dermed står vi bare igjen med Porsche Cayenne. Den finnes riktignok ikke som diesel enda, men det dukker opp en gang ut i 2009.

Da kan X6 ha fått en likeverdig konkurrent i en liten og egentlig ganske lite viktig klasse med biler. En klasse med biler som først og fremst har som mål å vise hva man kan kjøpe for penger.

Samtidig som vi ikke på noen måte betviler gleden som kan fylle den som faktisk har pengene, og baller til å velge en bil dette.

 

Fakta BMW X6 xDrive35d

Motor: 6-sylindret twinturbodiesel, 2993 ccm.

Ytelse: 286 hk v/4400 o/min, 580 Nm v/1750,

Egenvekt: 2.185 kilo

Forbruk: 0,83 l/mil

CO2-utslipp: 220 g/km,

0-100: 6,9 sekunder,

Toppfart: 236 km/t

Pris: Pris: 1.114.000.









toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer