Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volvos sparebøsse Lavere luftmotstand, lavere rullemotstand, endret gearutveksling og mer effektiv transmisjon. Det er stikkord for Volvos e-modeller. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På nytt spor Volvo har vært kjent for å prioritere sikkerheten, mens lavt forbruk ikke har hatt samme fokus – naturlig nok ettersom det er vanskelig å kombinere sikkerhet med lav vekt. Nå har Volvo skiftet spor – ikke ved å gi avkall på sikkerheten, men ved å gjennomarbeide eksisterende bilmodeller med sikte på å senke forbruket. Det er de tre modellene C30, S40 og V50 som har vært gjenstand for granskningen, og resultatet er et CO2-utslipp godt under 120 g/km. Minstemann, C30, har et forbruk ved blandet kjøring på 0,44 l/mil, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 115 g/km. De to andre, sedanen S40 og stasjonsvognen V50, har et forbruk på 0,45 l/mil, og dermed ligger CO2-tallet på 118 g/km. Volvo er langt fra først ute med å lansere drivstoffgjerrige utgaver av sine bilmodeller. Audi var tidlig ute med sin e-utgave av A3 Sportback, det samme var Volkswagen med Polo og senere både Golf og Passat, og tidligere i år kom Ford med Focus ECOnetic. Nå er altså Volvo på banen med sine DRIVe-utgaver (svengelsk uttale: draiv-i).
Mange bekker små Luftmotstanden er senket ved hjelp av spoilere foran og bak, chassiset er senket 1 cm, radiatorgrillen er tettere (70 prosent mindre gjennomstrømming), felgene har fått flatere ytterside samt at det er lagt paneler under bilen for å forbedre luftstrømmen. Alle bilene er utstyrt med en ny generasjon Michelin-dekk med lav rullemotstand. Dekkene er tilgjengelige i 15- og 16-tommers dimensjon. Gearkassen har fått høyere utveksling i tredje-, fjerde- og femtegear. Drivlinjen er optimalisert gjennom finjustering av motorkjølingen, motorstyringen samt styreservoen. Et lite bidrag får man også gjennom bruk av olje med lavere friksjon. Dessuten har bilene fått gearskift-indikator i instrumentpanelet slik at føreren får beskjed om at han bør sjalte opp eller ned.
Lavere avgift De første norske kundene får sine DRIVe-biler ved årsskiftet. Det er først og fremst V50 som er interessant her på berget, og Volvo Norge antar at 800 kunder – eller mer en halvparten av alle V50-kundene -- velger den utslippsvennlige utgaven i løpet av 2009. Under vårt første møte med bilene på svenske landeveier, kjørte vi V50 med et gjennomsnittlig forbruk på 0,53 liter/mil – uten noen som helst tanke på å kjøre økonomisk, tvert i mot. Vår kollega, som kjørte C30, var derimot mindre aggressiv i sin omgang med gasspedalen og la stor omtanke i kjøringen på nøyaktig samme to-timers strekning. Det resulterte i et forbruk på 0,39 liter/mil.
Også V70 I løpet av neste år kommer disse tre bilmodellene med start/stopp-funksjon for å senke forbruket ytterligere. Dessuten kommer det DRIVe-utgaver av både Volvo V70 og S80 med CO2-utslipp under 140 g/km, samt at vi får se en ”snillere” dieselmotor i XC60 som vil få CO2-utslipp ned mot 160 g/km.
PRISER:
|