Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny Mégane: Ligner på en bil igjen FØRSTEINNTRYKKET: Den nye 5-dørs Renault Mégane lanseres i Norge 6. februar med startpris på ca 210.000 kroner. Vi har kjørt den. |
||||||||||||||||
Nyttårsgave Den nye Renault Mégane blir å se på norske veier ved juletider, da får importøren de første eksemplarer til internt bruk. En måneds tid inn i det nye året lanseres 5-dørsutgaven for fullt, mens vi derimot ikke får se den stilige 3-dørs coupéen med sin markerte front. Denne Volkswagen Scirocco-konkurrenten blir ikke tatt inn til Norge, i hvert fall ikke gjennom Renault Norge. Hva med stasjonsvogn? Jo da, den kommer, men den blir ikke lansert før om et halvår. Bilen har heller ikke hatt den helt store tiltrekningskraften på kundene, i hvert fall ikke i Norge (204 biler så langt i år, 763 biler og en 51. plass på registreringsstatistikken i fjor). Med nykommeren, som er tredje generasjon Mégane, har Renault forlatt det særpregede utseendet. Nå ligner Mégane på en bil igjen, for å si det sånn. Men nå er spørsmålet om bilen i ny drakt er blitt så anonym at den heller ikke nå vil få kundenes oppmerksomhet? Førermiljø med særpreg Denne uken stiftet vi bekjentskap med bilen på spanske veier, men bare med 130 hk dieselmotor under panseret, en motor som på grunn av prisen ikke er aktuell her hjemme. Førermiljøet med midtkonsollen skiller seg ut fra mengden – det er mindre anonymt enn den utvendige designen – det er enkelt og oversiktlig, men med en noe forvirrende blanding av digitale og analoge instrumenter. Mer bagasjeplass Bagasjerommet er blitt vesentlig større enn på forrige modell, det har økt med 75 liter, men løsningen med bakseteryggen er upraktisk. Så kan bakseteryggen(e) legges ned. Gulvet i bagasjerommet blir ikke flatt, og det mest upraktiske er at det ikke er plass til lange personer foran, verken i passasjersetet eller førersetet. Bagasjerommet er prioritert fremfor benplass i baksetet. Til tross for solid akselavstand, har ikke baksetepassasjerene blitt tilgodesett. Når forsetene står i normal posisjon for staute nordmenn, er det meget beskjeden benplass bak. Fine kjøreegenskaper Motoren har en viss innvirkning på opplevelsen bak rattet, i hvert fall på kjørefølelsen – så sånn sett er det ikke riktig å gå for bombastisk ut med en dom over kjøreegenskapene. Samtidig er styreresponsen og -presisjonen fullt på høyde med de beste i klassen, som for eksempel Golf. Det gjenstår å kjenne om vi får samme positive opplevelse når vi får ”riktige” motorer under panseret, i første rekke snakker vi da om 1,5-liters dieselmotor med enten 90 eller 110 hester og 1,6-liters bensinmotor med 100 hester. Senere, i mars, kommer en helt ny bensinmotor: 1,4-liter TCe med 130 hester. Hvor mange Mégane som skal selges i Norge i 2009 har ikke importøren tall for ennå. Først skal de endelige prisene på plass, det skjer en gang før jul.
Fakta Renault Mégane 1.5 dCi 90 hk Pris: antydet ca. kr. 210.000 Motor: 4-sylindret rekkediesel. 1461 ccm. 66 kW (90 hk) v/4000 o/min. 200 Nm v/1750 o/min LxBxH: 430 x 181 x 147 cm Akselavstand: 264 cm Egenvekt m/fører: 1290 kg Nyttelast: 425 kg Maks. tilhengervekt: 1300 kg Bagasjerom: 372 liter (ISO) Dekk: 195/65 R15 Aks. 0 - 100 km/t: 12,5 sek Toppfart: 190 km/t Forbruk blandet kjøring: 0,45 l/mil CO2-utslipp: 118 g/km
+ Løft i kjøreegenskapene. Bedre bagasjeplass. – Benplassen i baksetet.
|