img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mazda 3, første glimt
Tirsdag kveld fikk BilNorge de første glimt av en ny potensiell storselger. Nye Mazda3.

Interessant

Det har ikke vært noen hemmelighet at den skal komme. Sedan-versjonen har forresten allerede vært vist, på bilutstillingen i Los Angeles. Men at den skal by på såpass mange finesser og attraksjoner som det viser seg at den har, var ikke kjent før nå. Og med i hvert fall én motor på under 120 grams utslipp, er den skreddersydd for nye norske avgiftsregler.

LES VÅR FORHÅNDSOMTALE HER

Nå sier dessverre ikke Mazda, verken i Norge eller i Europa, noe som helst om salgstall. Denne nye modellen vil uansett ikke komme til Norge før i mai neste år, og hvem vet hvordan markedet vil se ut da. 

Men når den gamle klarte å selge tett innpå 1000 eksemplarer i fjor, burde denne kunne legge på i hvert fall 50 prosent av det. Så la oss utfordre Mazda og si en markedsandel på godt over 1 prosent, og en plass ikke langt unna tiende i C-segmentet, slik som vi regner C-segmentet, det burde være mulig.

Slår på stortromma

Uansett er dette en viktig modell for Mazda, og lanseringen forteller det meste om akkurat det.

Den japanske fabrikken hadde invitert nesten 500 journalister til Bologna, der den store bilutstillingen (verdens største hvis du måler i besøkende pr. dag, men slik nekter Paris å måle) åpner om to dager.

Og så hadde de kjøpt en del av Bologna sentrums bebyggelse fra 1300-tallet, nemlig den delen som heter Kong Enzo-slottet. Det er altså ikke oppkalt etter Enzo Ferrari, men en adskillig eldre herre.

Derimot var det en annen bilforbindelse rett utenfor. Neptun-statuen som alle måtte passere da de gikk inn, holder en gaffel, en trident, som logoen til Maserati er hentet fra. Det var nemlig i Bologna brødrene startet før de flyttet fabrikken til Modena.

(KLIKK HER OM DU VIL VITE MER OM MASERATI)

Show

Inne var det fullt middelaldershow med klovner og ildslukere og dansere og musikere og trommeslagere, før scenen ble overtatt av noe mer moderne. Så kom endelig bilen også.

Om dansebudsjettet fremdeles er solid, har Mazda egentlig strammet hardt inn på blant annet reisebudsjettene, så det var meningen at introduksjonen bare skulle tas vare på av europeerne.

Men så viste det seg at heldigvis kunne for eksempel ikke designsjefen, Laurens van den Acker, holde seg borte, så han ga en levende innføring i den nye bilen. Da får det ikke hjelpe at han som virkelig hadde gjort denne bilen – som hele Mazda-organisasjonen har vært med på å utvikle, virkelig er verdensbil – Kunihiko Kurisu, ikke fikk lov til å være med denne gangen

Gjennomført

At den er veldig mye design, er åpenbart. Du ser det på bildene, jeg merket det da jeg gikk rundt den. Men den er masse mer. Den er et meget stivt karosseri. Den er rommelig innvendig. Den er strømlinjet (0,28 i Cw-verdi er blant de beste verdiene i klassen).

Og det viktigste er antakelig, selv om de ikke har oppgitt de endelige verdiene ennå, at de har gjort en Mazda2 igjen med denne bilen.

Det de er nesten alene om i hele bilindustrien for tiden: gjøre den lettere enn forgjengeren. Med ca. 15 kg antydes det. Det høres ikke mye ut? Hva da i forhold til å legge på 100 kilo som så mange andre gjør.

Ikke rart at den virker selvsikker, med en front der kjeften er svær og der Mazda-logoen nå har fått en meget mer her-kommer-jeg plassering.

Inteiøret var også tiltrekkende, og svært mye mer dynamisk og inviterende enn vi har vært vant til derfra før.

På plass i førerstolen vil eieren av den nye treeren blant annet oppdage nøkkelløs tenning, og en ny bakover-radar som både forteller når noe nærmer seg derfra og, det er vel det viktigste, fortelle deg at det er dumt å legge ut nå, fordi du har noe i dødsonen.

Interessante motorer

Bilen er full av tekniske nyheter som vi sikkert kommer til å fortelle om når lanseringen nærmer seg, men spesielt la jeg merke til en ny katalysator som også benytter nano-teknologi, uten at jeg kan fortelle deg her hva det betyr. Men resultatet er greit. Kjappere avbrenning fordi det blir mindre avleiringer og lenger vedlikeholdsintervaller.

For de av dere som er interessert i mål, kan jeg etterlate i hvert fall følgende: 2,2-liters Euro 5 diesel med 150 eller 185 hk.  Og så har vi en 1,6-liters turbodiesel på 109 hk som leverer 0,45 l/mil og slipper ut 119 gram CO2 per kilometer.

I bensinavdelingen har vi toliteren med 150 hk og en 1,6-liter på 105 hester. Det ser ut som bilene har masse utstyr, dekktrykkmåler, oppvarmet frontrute, adaptive bi-xenonlys osv. selv om de norske spesifikasjonene ikke er skrevet ennå.

Men uansett hvordan spesifikasjonene blir, kan ikke importøren lure seg unna de utvendige målene som er 446 x 176 x 147 cm på en 264 cm lang akselavstand.

Er det noen som husker gamle Mazda 323? Tidenes mestselgende Mazda i Norge, fra den tiden Mazda var Norges mestselgende bil. Over 76.000 eksemplarer ble den solgt i.

Vi kan vel ikke vente noe tilsvarende for etterfølgeren. Den nåværende Mazda 3 er jo bare så vidt over de første fire tusen etter at den ble lansert i 2003. Men at den nye skal klare mer enn det, kan det i hvert fall ikke være tvil om.









toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer