img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Monteverdi på sveitsisk
Det sier seg selv, man kan ikke være bare sveitsisk og fornuftig dersom man heter Monteverdi. Selv om man heter noe så tysk-sveitsisk som Peter til fornavn.

Eksperimenterte

Vår Monteverdi rotet seg blant annet borti to desperate Formel 1-forsøk, bygde en bil som skulle ut-Miure Miura, fikk ry på seg for å bygge verdens raskeste biler – da snakker vi rust-hastighet, og har – heldigvis – etterlatt seg et imponerende museum.

Museet er bare åpent etter spesiell avtale, men det drives av sanne entusiaster. Mange av dem har jobbet for Peter Monteverdi i gamle dager, og du kan med en gang forberede deg på en ganske omfattende innføring i et tema som egentlig er ganske perifert i verdens bilhistorie. At museet ligger i det som var Monteverdi-”fabrikken” gjør jo heller ikke at det blir færre historier akkurat.

Monteverdi som merke levde ikke lenge. Men det er altså et av de mange som kombinerer italiensk karosserikunst med europeiske sportsegenskap-chassiser og heftig amerikansk jern. Etter motto: jo Veåttere, jo bedre.

Beskjeden start

Han begynte riktignok mer beskjedent. Han gikk i læra hos Saurer – en lastebilprodusent som bygde tunge biler etter urmakerprinsippet. Hver del var så nydelig laget, gjenger var så skarpe at du kunne skjære deg på dem – det var mange år etter hverandre jeg reiste på lastebilutstillingen i Genève bare for å se på det sveitsiske håndverket.

Nyheter hadde de jo aldri på den utstillingen. Og vi slo alltid fast at de sveitsiske bilene var minst 500 kg tyngre enn de behøvde å være.

Men innen den tid hadde han allerede bygget sin egen spesial, 17 år gammel bygde han om en utklappa gammel Fiat til en meget akseptabel og svært sportslig toseters roadster.

Det var ganske enkelt for ham, faren drev et stort reparasjonsverksted for lastebiler. Så det var heller ikke særlig vanskelig for unge Peter å overta verkstedet da faren døde i midten av 50-årene.

Fra tungt til raskt

Men da vendte unge Monteverdi lastebilene ryggen. Han satte i gang reparasjon av eksotiske sportsbiler, aktivitetene tok skikkelig av, han ble Ferrari-forhandler, men fant også ut at verden trengte en mindre og billigere sportsbil.

Dermed ble MBM født. Engelske plastskall, Anglia-motor, eller blodtrimmet DKW to-takter. Og dette ledet til noe så sinnssykt som en Formel 1 bil.

Han bygde bilen, gikk til Porsche og ba om å få kjøpe en av deres F1-trimmede RSK-motorer. De brukte fornuften og sa nei, hvorpå sveitseren kjøpte en komplett RSK, tok ut motoren og trimmet den selv.

Han kjørte den selv i noen bakkeløp, så deltok han i et Solitude-løp der han kjørte enda dårligere treningstid enn de Tomaso-Alfaen til Bussinello – da varte løpet hans to runder. Og så var det på vei til det tyske Grand Prix på Nürburgring, men han stakk innom et mindre løp på Hockenheim der han kræsjet bilen totalt. Slutt på racing, håpet alle.

I hvert fall så det veldig seriøst ut da han stilte på Frankfurt-utstillingen i 1967 med sin første High Speed 375S Coupé. Nå opererte han i Iso Rivolta/Jensen/Bristol/AC-land.

Nydelig ytre, solide amerikanske motorer, kjøreegenskaper finpusset av folk som kan kjøre, og svære, pålitelige, lavt belastede amerikanske motorer som kan gis service overalt.

En glitrende oppskrift. Monteverdi bygget vel en 3.000 stykker i løpet av de nesten 30 årene han opererte. De fleste av dem møter du på museet. Dessverre også noen av de mindre heldige kreasjonene fra slutten, da han modifiserte S-klasser, Plymouth, International Scout og tråkige Forder. Man kan trygt si at merket gikk ned med flagget til bunns.

Hai

Men en mann som etterlater seg en bil som Hai, har ikke noe å skamme seg over. Dette var et bredt, flatt flak med en 450-hesters Hemi montert på langs rett bak føreren.

Dette var en bil som Road & Track målte til 4,7 sekunder på sprinten til 100 (vi snakker om 1970, debut på Genève) og vi snakker om at Automobile Quarterly nådde 288 km før de ikke hadde mer vei igjen.

2 stykker ble bygget da, noen ble bygget senere, ingen vet riktig hvor mange, men bare en ble bygget på kort akselavstand. Og den befinner seg i frihet i en grusom fiolett metallic farge. De tre andre stod på museet sist jeg sjekket. Da den kom, kostet den, i følge Peter Monteverdi, enogenhalv Ferrari Daytona. Med skinn og AC.

Men et siste Monteverdi-minne får du sikkert også høre om. Om hvordan han av en eller annen grunn bestemte seg for å gjøre Formel 1 igjen.

F1 retur

I 1990, 56 år gammel. Det er historien om en belgisk såkalt forretningsmann, Jean-Pierre van Rossem. Hans fantasiske selvbiografi, skrevet etter dommen han fikk på fem år, forteller om hvordan han studerte økonomi, oppfant en regnemodell som kunne forutsi aksjemarkedet, stiftet investeringsselskapet Moneytron som tilbød uendelige renter.

Systemet skulle hedre Marx, mottoet var ”Fuck the market” og han klarte å samle opp 800 millioner dollars selv. Han startet sitt eget parti for å unngå rettssaker (belgiske parlamentsmedlemmer kan ikke dras for retten) og han fikk tre representanter inn. Og i 1989 overtok han, med like greie metoder, det lovende Onyx-laget. Men han ble nå buret inn allikevel.

Innen det hadde han imidlertid gått lei av bilsport, han var nemlig også blitt nektet å kjøpe en Porsche-motor for bilene sine, så inn steppet Monteverdi.

Hvorfor er vanskelig å forstå, riktignok hadde teamet gjort det ganske bra, og J.J. Lehto og Stefan Johansson var gode førere, men det første Moteverdi gjorde var å hive ut svensken og sette inn en fullstendig ubrukelig svigersønn han hadde, Gregor Foitek.

Teamet var så pengelens at bilene til og med beholdt den gamle fargekombinasjonen fra Moneytron-Onyx-perioden, selv om teamet nå het noe annet. Det eneste var at gamle dekaler ble revet av og erstattet med noen forsiktige reklamestickers fra bilmuseet hans. 

Det hjalp heller ikke, det kom fortsatt altfor få mennesker til det ettermælet han var så stolt av – 150 biler som han hadde samlet, 60 av dem var biler han hadde bygget. Jeg husker ham som en ganske bitter, gammel mann årene før han døde. 10 år siden er det faktisk.

Her er museets hjemmeside: http://www.monteverdi-automuseum.com/

VIAMICHELIN.COM VISER VEIEN








toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer