img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Vi har kjørt ny Avensis
FØRSTEINNTRYKKET: Kan nye Toyota Avensis hamle opp med Ford Mondeo, Volkswagen Passat og Opel Insignia? Vi har kjørt en av de viktigste bilene for norske bilkjøpere i 2009 og gir deg inntrykk og priser.

Populær

Når Toyota Avensis lanseres hos norske forhandlere rett over jul, kan de være sikre på at nettopp den står på listen over biler som vurderes av norske husholdninger.

Etter å ha kjørt nye Avensis stasjonsvogn i snø, slaps og sludd i og rundt Milano i Italia, sitter vi igjen med et svært godt totalinntrykk, men ikke uten noen spørsmålstegn.

Oppgradert interiør

Finishen og den såkalte opplevde kvaliteten, har steget mange hakk på nye Avensis. Til tross for at du aldri lurer på om du faktisk sitter i en Toyota, har alt blitt litt mer elegant med en touch av premiumfølelse som man kjenner igjen fra statusmerket Lexus.

Instrumentene er modernisert, men har fremdeles det oransje lyset og litt trygge preget som vi kjenner fra tidligere.

Knappene ligner også på de som finnes i dagens modell – men alt er forfinet. Ikke minst måten knappene er innfelt i dashbordet rundt navigasjonsskjermen på, er blitt betydelig bedre.

Plasseringen av knappene er logisk, selv om vi lurer litt på plasseringen av knappen for det nye elektroniske håndbrekket som sitter gjemt bak rattet. Har du først blitt vant til at den sitter der, er det likevel neppe noe problem.

Førersetet, som så langt er det eneste setet vi har tilbrakt mye tid i gjennom denne første dagen med bilen, gir litt dårlig lårstøtte. Heller ikke sidestøtten var imponerende for modellene med skinnseter – men her kan det nok skille litt mellom utstyrsvariantene.

Større

I følge tallenes tale er Avensis blitt større. Opplevelsen av bilen er imidlertid at den samtidig er mer kompakt – alt føles litt tykkere og mer solid – dermed oppleves det ikke som om plassen er enorm heller.

Når det kommer til transport av større gjenstander, kan du enkelt legge ned setene slik at gulvet blir flatt. Dette gjelder både for stasjonsvognen og sedanen. 

Den skrånende taklinjen gjør at lange baksetepassasjerer nok vil føle at man trenger seg litt opp mot taket – ikke minst om bilen er utstyrt med det nye panoramataket.

Som forventet

Kjøringen på en introduksjon som dette, gir litt begrenset mulighet til å gi en endelig vurdering av alle kjøreegenskapene i nye Avensis. Det har nemlig snødd i Milano, og det er delvis slapsete og glatt. Likevel begynner det å feste seg et inntrykk.

Styrefølelsen er kraftig forbedret fra forrige generasjon. Den elektriske servostyringen er passe tung og stabiliteten er god.

Dette er trolig et resultat av et kraftig forbedret hjuloppheng. Krengingen bak er redusert med 20 prosent, mens foran er den redusert med hele 35 prosent.

Det noe stivere oppsettet gir seg utslag i at du kjenner ujevnheter i veien noe bedre, men på gode italienske veier føles det ikke for stivt. Det er alltid mer relevant når vi får bilen hjem på våre veier.

Endelig diesel og automat

Motorene i Avensis har fått en overhaling. Selvsagt først og fremst for å bli mer effektive og gi mindre utslipp.

Bensinmotorene spenner fra en 1,6-liter og opp til en 2,0-liter. I midten befinner den mest interessante varianten seg, nemlig en 1,8-liters Valvematic med 147 hester.

Denne kan nemlig leveres med CVT-gearkassen som Toyota kaller for Multidrive S. Det er en trinnløs kasse basert på teknikken man har utviklet gjennom arbeidet med hybridbiler. Går du for toliteren som yter 152 hester, kan du også få gearhendler på rattet.

Til tross for at Toyota tror på et økt bensinmotorsalg, er det ingen tvil om at det fortsatt er stasjonsvogn med diesel som gjelder. Volumet kommer til å ligge på den kjente 126-hesters D4D-motoren som i en oppdatert utgave nå slipper ut 134 g/km. Denne motoren er fortsatt tilstrekkelig i Avensis.

Det har lenge vært et savn at man ikke har kunnet få automatgear i kombinasjon med diesel. Det kan du nå – riktignok må du da gå opp til 2.2-literen med 150 hester, men mange vil nok være villige til å strekke seg litt for dette.

Pris fra 275.000

Avensis kommer i to karosserivarianter. Stasjonsvogn eller sedan. I Norge vil stasjonsvognen utgjøre det aller meste.

Litt avhengig av motoralternativer, tilbys Avensis i fire utstyrsvarianter. I tillegg kan man utstyre biler med lavere utstyrnivå med utstyrspakker som er priset separat.

De første bilene vil være å se på veien mot midten av januar. Trolig blir det mange av dem i løpet av 2009.

SE STORE BILDER HER 

Fakta Toyota Avensis stasjonsvogn 2.0 D-4D

Motor: 4-sylindret turbodiesel 1998 ccm’

Ytelser: 126 hk v/3600 o/min. 310 Nm v/1800 o/min

Størrelse: L/B/H: 4.765/1.810/1.480 m

Vekt: 1580 kg

Tilhengervekt: 1600 kg

Bagasjerom: 543/1609 (VDA)

SE STORE BILDER HER

Priser Avensis stasjonsvogn

Variant

6-trinns man.

Multidrive S

Bensin:

 

 

1,6 VVT-i Comfort

287.300

 

1,8 VVT-i Comfort

311.800

 

1,8 VVT-i Advance

325.400

341.300

1,8 VVT-i Executive

354.300

361.200

2,0 VVT-i Executive

365.200

386.200

2,0 VVT-i Premium

407.500

428.600

Diesel:

 

 

2.0 D-4D Comfort

314.700

 

2.0 D-4D Advance

328.000

 

2.0 D-4D Executive

346.300

 

2.2 D-CAT Comfort

 

399.900

2.2 D-CAT Advance

385.100

416.500

2.2 D-CAT Executive

425.100

459.300

2.2 D-CAT Premium

465.700

 








toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer