img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Opel-lageret
Oppfatter du Opel som et kjedelig midt-på-treet bilmerke? Snart kan deres enorme samling presenteres i et eget museum. Da kommer du til å møte noe helt annet enn kjedelig.

Paralleller

Parallellen med Peugeot er ganske spennende. Begge steder var det brødre og onkler og koner og rest-familie som sto bak det hele i starten. Begge begynte transportvirksomheten sin med sykler etter å ha vært borte i symaskiner og andre mekaniske innretninger. Og begge merkene dominerte sine fødesteder, og har fortsatt å dominere dem til denne dag.

Opel er Rüsselsheim. En liten by midt mellom Wiesbaden og Frankfurt. Så midt mellom at jeg har ennå ikke møtt noen ansatt i administrasjonen hos Opel som bor i den byen.

Men gamle Adam Opel står fremdeles i bronse og dobbel størrelse på sin sokkel utenfor inngangen til den gamle delen av fabrikken. Litt lenger ned i gata er den kafeen og det store utstillingsarealet der du også finner den disken hvor du kan melde deg på fabrikkbesøk.

Vellagret

For det må nemlig til for at du skal kunne bli låst inn i et enormt lagerskur som for tiden rommer Opels enorme samling av deres egne biler.

Nå går fabrikkbesøket ganske greit, det er lagt opp til en fire-fem sight-seeing plattformer her og der, og kanskje du til og med blir transportert rundt i en veteranbuss bygget på et gammelt Blitz-chassis.

Men til sist går porten opp for det du er kommet for å se. Det er ikke gjort noe forsøk på å gjøre utstilling og museum og pedagogikk av dette. Bare her og der står det noen plakater som beskriver gjenstandene, og noen steder er det sågar hengt opp plakater som har sammenheng med bilen i nærheten.

Men glem det, du skjønner fort at her er du kommet inn i mye mer bilhistorie enn du ante fantes bak ”8 Vannrett: tysk bilmerke, fire bokstaver”.

Opphavet

Nesten det første du treffer er, logisk nok, Opel nr. 1. Den stammer fra 1899 og er et resultat av at Opel-familien tok kontakt med en briljant konstruktør, Friedrich Lutzmann, som i dag nevnes i samme åndedrett som Daimler, Benz og Maybach.

Dette er en original bil, nydelig restaurert – som det aller meste på dette gulvet. Bare den berømte rakettbilen, RAK II, er en rekonstruksjon der den står.

Egentlig er det jo slett ingen Opel, men et vanvittig prosjekt startet av en skikkelig rakett-type, Max Vallier.

Opel sponset det hele, Fritz von Opel kjørte den faktisk på Avus utenfor Berlin (KLIKK HER FOR Å SE VIDEO). Bilen er interessant fordi den er et av de første eksemplene på bruk av aerofoiler på et kjøretøy som skal holde seg på jorden.

Sportslig

Det er mye mer sport her. En bil bygget for det franske Grand Prix 1913, og den fabelaktige 12,3-literen bygget for de nye 1914-reglene. Med fire ganger to ganger to ventilfjærer tittende opp over motorpanseret gir den et mektig inntrykk.

Men de bygde biler til mange andre løp også, Klausen-Rennen i Sveits for eksempel, de bygde chassiser som de stilte til disposisjon for de beste tyske karosserikunstnerne (i Norge har vi fremdeles en nydelig førkrigs Gläser-Opel forresten), og de bygde motorsykler.

Her ser vi alt fra en ensylindret 198 ccm racer, til den nydelige 500-kubikks Super Sport fra slutten av 20-årene. Her hadde Opel kjøpt Elite-Diamant fabrikken som nærmet seg konk og koblet deres motorer samme med en ramme gjort av geniale Ernst Neumann-Neander.

Og selvfølgelig møter vi 20-årenes ”folkevogn”, populært kalt Laubfrosch som var en ren kopi av Citroëns 5 CV.

Mangfold

Vi får en full gjennomgang av 30-årene, opp til den Kadetten som senere også ble Moskvitch. Den nye Kapitänen fra tidlig femti-tall har samme dørløsning som den kommende Meriva, med bakdørene hengslet bak, og så, via Olympia, nærmer vi oss panorama-rute perioden.

Både Rekord og de store modellene fikk frontruter som var hentet direkte fra deres amerikanske storebrødre.

Men noe de også arvet fra USA, var sansen for drømmebiler. Jeg husker kanskje ikke alt, men jeg tror nok at Opel var Tysklands første som viste drømmebiler, eller konsepter som vi kaller dem nå.

Det begynte med en GT Coupé som med tiden vokste og ble en skikkelig produksjonsmodell, og fortsatte med en halvåpen Aero GT som dessverre aldri ble noe av.

Vi møter dem alle her, sammen med alle konkurransebilene som har vært utviklet gjennom de siste 30 årene. Vi trenger kanskje å bli minnet på hvordan RallyKadetten herjet både på rallycross og i rallyløypene fra sent seksti-tall.  Etter det har Opel alltid vært aktive et eller annet sted hvor det har gått fort.

Mer på lager

Alt dette rusler du gjennom i dette lokalet, og du passerer et verksted der de holder alle disse bilene i live, og restaurerer nye. Og så får vi vite at det finnes et tilsvarende lokale med minst like mange biler en etasje under, men dit er det foreløpig ingen adgang. Dessuten er det ganske mange biler i etasjen over!

Men heldigvis skal det hele samles nå og gis litt bedre vilkår.

En blanding av Rüsselsheim by, Opel-fabrikken og en privat samler som har kjøpt noen av de gamle, bevaringsverdige fabrikkbygningene, går nå sammen for å lage et virkelig Opel-museum.

I 2011 regner man med at det hele er på plass.

Imens kan du, dersom reiser litt lenger øst, besøke den store Opel-forhandleren i Berlin, tre skritt ned en sidegate fra Kudamm. Den fungerer som en slags filial av Opel-samlingen og har alltid interessante gamlinger nydelig utstilt.








toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer