Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hjelp til GM-banken Romjulsdagene gikk over uten at noe var klart rundt GMAC, GMs kreditt-selskap. Fredag i forrige uke var deadline for et gjeld-mot-cash forslag, som skulle kunne gi GMAC bankstatus. Finansieringsmålet var definitivt ikke nådd. |
||||||||||||||||
Pengemangel Det er åpenbart, over hele verden, at kontant-problemer er sterkt medvirkende til at folk ikke kjøper biler for tiden. En rekke av de store bilfirmaene har egne kredittselskaper, men også der stopper kontant-tilgangen opp. Derfor kan de ikke låne ut penger til folk som fremdeles vil handle bil, og vi har enda en ond sirkel. GMAC, som investeringsselskapet Ceberus tidligere har kjøpt 51 prosent av, hadde planer om å skaffe 38 milliarder dollar ved å selge gammel gjeld. Derved ville de få en kapitalbase som gjorde at de kunne klassifiseres som bank, og dermed være kvalifisert for det offentliges hjelp til banker med problemer. (Hvis du synes du drar kjensel på navnet Ceberus, så har du helt rett. Det var også de som kjøpte Chrysler fra tyskerne, og som nå eier USAs tredje kriserammede storprodusent av biler!). Livsnerve GM er helt avhengig av at GMAC er oppe og går, og den hjelpepakken bilindustrien er lovet har blant betingelsene at fabrikkene skal vise raske signaler på at det står til liv. Med en halt GMAC, er altså GMs snarlige undergang enda mer sannsynlig. Og med bare 2/3 av den planlagte gjelds-swapen på plass, så det meget mørkt ut. Nå er imidlertid denne trusselen fjernet. Staten går inn med 6 milliarder dollar – som er helt uavhengig alle andre hjelpepakker til bilindustrien. Her kjøper staten aksjer i GMAC for fem milliarder, samtidig som de låner GM ytterligere en milliard for at de også skal kunne kjøpe opp flere GMAC-aksjer. Dermed er GMAC, dagen før bøkene skal avsluttes, blitt en bank og kan formelt stille seg i suppekøen når bankhjelpen på til sammen 700 milliarder dollars skal deles ut. Og dermed unngår GMAC en mulig konk som ville ha kuttet finansieringen for 85 prosent av GMs forhandlere i Nord-Amerika. Og et GMAC som ved utgangen av 2007 hadde 15 millioner kunder, og hadde utlån på nesten 250 milliarder dollar i bøkene, er selvfølgelig en enorm faktor i amerikansk økonomi. Flere skjær i sjøen Men det er tvilsomt om det er mange smil i Detroit i dag for det. Samtidig med GMAC-investeringene, oppdaget nemlig De Tre Store, at i de 29 tettskrevne sidene som beskriver betingelsene for den første hjelpepakken for industrien, er det detaljer som gjør at utbetalingene forsinkes dramatisk. Bush-regjeringens betingelser for den 17,4 milliarder store førstehjelpen, er så kompliserte at juristene ennå ikke har klart å oversette dem til holdbare legale termer. Det kan bety at den første porsjonen på 8 milliarder, som GM og Chrysler skulle delt i går (Ford har det ikke på langt nær så dramatisk, det er det mange som glemmer), ikke kommer inn i bøkene før i 2009. Dermed kan dette året bli avsluttet med en eller to tekniske kjempekonkurser (som noen frykter vil bli overført til virkelige konkurser neste år.)
|