Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Italia-bunn Dårligste bilsalget på 12 år, forteller Italia og kommer frem til at snaue 2,2 millioner nye biler er solgt i fjor. |
||||||||||||||||
Dette betyr et marked som ramlet med mer enn 13 prosent i forhold til 2007. En trøst for Italia er at Fiat holdt hodet over vannet, og vel så det. Fiat solgte over 542.000 biler i Italia i fjor, det betyr at de økte markedsandelen, og har nå over 25 prosent. Det er langt fra de 50 pluss de hadde i gullårene, men alle økninger nå står det respekt av. Det var Punto det gikk mest av, 157.000. Deretter fulgte Panda (148.000) og 500 (nesten 100.000 enheter, og det ansettes nye folk på fabrikken i Polen i disse dager!). Lancia endte på 93.000 biler totalt, hvilket også betyr økt markedsandel som nå ligger på 4,3 prosent. Og ikke bare det, i desember klarte de faktisk å øke volumet med 8 prosent, mens resten av markedet fortsatte å synke med sine 13 prosent. Ypsilon er selvfølgelig bestselgeren, mens også Delta kalles en suksess, 21.000 biler siden introduksjonen for et snaut halvår siden. Men Alfa Romeo måtte se en tilbakegang i markedsandel, fra 2,9 prosent i 2007 til 2,4 i fjor. 53.000 endte totalvolumet på, og her er det nykommeren MiTo som drar lasset med hele 23.000 biler. Den italienske organisasjonen for importører og produsenter frykter at 2009 vil bli et enda tøffere år, med et volum som vil ende på under 2 millioner. Det snakkes om en nedgang i ordremassen på rundt 30 prosent. Gjennomsnittsalget de siste ti årene har ligget på rundt 2,3 millioner/år. Også to-hjuls bransjen har sett nedgang i alle segmenter, bortsett fra scootere på mer enn 500 ccm. Der har salget økt med solide 24 prosent. Kanskje folk kjøper slike i stedet for biler?
|