Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dekkprodusentene svarer nå på kritikken fra myndighetene om økt veislitasje fra piggdekk ved å lansere helt nye piggdekktyper som gir klart mindre veislitasje. Verdens største produsent av piggdekk er Nokian. Det største markedet for piggdekk er i Russland, og etter tre år med Hakkapeliitta 5 som piggdekk, lanseres for neste sesong Hakkapeliitta 7. Dekket skal bare selges i Norden, Russland, Kasakhstan, Hviterussland og i Ukrania. Vinn – Vinn Det nye dekket er basert på en rekke nye patenter, og tester uført av både finske og svenske myndigheter, konkluderer med at det setter flere nye standarder: • Veislitasjen reduseres med 16 prosent i forhold til det beste piggdekkene på markedet i dag. I forhold til de mest solgte dekkene for noen år siden, er veislitasjen redusert med 1/3. • Støyen fra piggdekkene er redusert med 6 dB – og det betyr i praksis nesten en halvering • Dekkene har 4 prosent lavere rullemotstand. Det betyr lavere drivstofforbruk • Bremseegenskapene er forbedret med 6 prosent og egenskapene på barmark med 7 prosent • Dekkene kommer i tillegg i ”run flat” versjoner, og noen er H-merket for hastigheter på over 200 km/t. Russiske kunder ønsker det! Det kommer 49 dimensjoner for alle personbiler • Prisene blir fra 3 til 5 prosent høyere enn på dagens piggdekk Luftehull for å gjøre piggen stiv Det er flere årsaker til at det nye Hakkapeliitta 7 setter nye standard for piggdekk. • Dekkene har egne lufthull i gummien rett foran piggen. Når luften presses ned i hullet, gjør det at piggen blir stående mye mer rett opp og ned. Den viker ikke like meget når den treffer veibanen. • Bak piggen er det benyttet en hardere gummi som også gjør at piggen sitter fastere • Kombinasjonen gjør at piggens anslag mot underlaget blir mykere • Den stivere gummien bak piggen gjør at den blir stående rett opp og ned ved kraftig oppbremsning. Andre pigger har en tendens til å krenge. • Piggen er konstruert annerledes. Da piggdekk i sin tid ble lansert, var piggen rund. De senere år har den vært firkantet, men den nye piggen som kommer neste år er sekskantet. Det er bedre feste inne i dekket slik at piggene skal tåle større påkjenninger Som kollisjonspute - Piggdekk er som bilens kollisjonspute, sier produktutviklingssjef Teppo Huovilla hos Nokian. Det skal ikke merkes i hverdagen, men være effektivt når det er behov for det. Dagens vinterkjøring skjer hovedsakelig uten bekymring på føre som ikke skaper nevneverdige problemer. Dekkene må da være slik at alle i bilen kan nyte turen. Men alle skal vite at dekkene er effektive når føret endrer seg og det plutselig blir glatt.
|