img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Porsche Racing i to bind
De som ikke har opplevd et kobbel på 1000 hester i 917 i gravalvorlig kamp mot hverandre, skjønner egentlig ikke hva vi snakker om. Jeg mener, Titanenes Kamp? Det virket som ouverturen til Dommedag.

Genève 1969 kommer jeg ikke til å glemme. Ikke frivillig i hvert fall. Det var der Porsche viste sin 917 for første gang.

Tenk deg, dette var perioden hvor dollarmaskinen Ford brukte GT40 for å kjempe mot Ferraris aller største. Vi snakker ikke småknuffing i sandkassa her. Dette var både kjempemessige maskiner, kjempemessige førere og kjempemessige industripersonligheter som slåss på et helt personlig plan. Så gørra (og blod, bokstavlig talt) sprutet.

Så skulle lille Porsche blande seg inn. De som var kjent for pålitelighet, tysk grundighet og elegante filigrans-løsninger, men ikke akkurat Torden&Lynild.

Bananas

Nå hadde imidlertid Porsche-barnebarnet, Ferdinand Piëch, gått helt bananas og bygget en virkelig brutal en. 4,5 liter – etterhånden turboladete, som aldri noen før har vært turboladet, med over 1000 hester – 12-sylindret flat motor og en vekt helt ned på minimum: 800 kg.

Jeg har fremdeles Genève-pressemeldingen, som forteller om en listepris på 140.000 DM – du kunne få tre og en halv 911 S for den prisen!

Jeg møtte en rekke av dem igjen på den nye Porsche-museet. Det første som møtte meg der, var forresten et budskap om at det er fremdeles håp: museets verksted hadde bygget en helt ny rørgitter-ramme etter 917/30 standard – bare for å kunne henge den opp på veggen. Kanskje de bygger en hel bil en dag?

SE MASSE BILDER FRA PORSCHE-MUSEET HER

Legender

Men de har nok å ta av. Le Mans-vinnerne (1970 og 1971) står der begge to. Pink Pig er der – også kjent som Big Bertha – den med rosa karosseri som var dekorert som en slakters tegning av hvordan en gris skal parteres. Var ikke dette den eneste 917/20?

Langhale-utgaven til Vic Elford, den som John Wyer og Gulfteamet hadde gjort den aerodynamiske utviklingen av – vil det noensinne komme noen like fantastiske racing-farger som den lyseblå og rosa uniformen til Gulf?

Mark Donohues utrolige 1100 hester står der akkurat som en du egentlig ikke tror på. For når du teller det som kan antyde sylindre, ender du opp med 16. 917 PA heter denne, 880 hester hadde den, men selv Ferdinand Piëch, som fremdeles fjernstyrte en del fra sin nye utpost hos Audi, fant ut at den var for komplisert og at turbo for de 12 var enklere.

SE MASSE BILDER FRA PORSCHE-MUSEET HER

Jeg møtte til og med en 917 som jeg trodde var den lille og elegante 908. Men ninullåttere hadde ikke tolv sylindre der bak. Denne, viste det seg, var brukt som testbil for det som senere ble CanAm bilene.

Taxi

Hvorfor ikke denne, helt uten glorie og racing-historie, ble Taxien aner jeg ikke, men Taxi står også i museet. En korthekk, Gulf-farget 917K som fabrikken beholdt etter at karrieren var over. Den ble brukt til å skremme vannet av betydningsfulle Porsche-kunder som kom til Weissach for å se hvor bilene deres var blitt utviklet.

Noen runder på prøvebanen med føttene langt foran forhjulenes senterlinje, med et papirtykt plastkarosseri rundt deg og med 12 brølende sylindre rett bak de velfriserte hodehårene, gjorde selv de tøffeste pengefolkene lettere ydmyke.

Hvorfor nevner jeg alt dette?

Innbundet

Jo, for å skryte av to nye bøker fra Veloce. De er skrevet av Brian Long, som later til å skrive ca. en Porsche-bok per uke – de fleste er gode. Disse heter begge Porsche Racing Cars, det første bindet går fra starten i 1953 til 1975, det andre fører opp til i forgårs omtrent (o.k. – frem til 2005 da).

De av dere som er komplett Porsche-anorakker, har ikke noe å hente her, der er ikke mye nytt som dukker opp. Men det er praktfulle bilder av omtrent alt av sportsligheter (også noe om enseterne) fra Porsche-delen av Stuttgart, og veldig greie oppsummeringer, både av bilers utvikling og av racing-resultater, inndelt år for år.

Jeg har festet meg ved 917 her, bare fordi de overveldet meg litt sist jeg møtte dem igjen. I virkeligheten var de bare med og lekte seg et par år. I 1972 var de i realiteten ut.

SE MASSE BILDER FRA PORSCHE-MUSEET HER

Storfamilien

Men i disse bøkene får du med hele familien, fra de tidligste trefemtiseks-variantene via de første 550 (og du lurte på hvor Cayman-inspirasjonen kom fra?) til GTR, RS- og Abarth-modellene, og verdens nydeligste bil (i sterk konkurranse med den opprinnelige Lotus Elite) – 640-hesters 904-modellen før 911 debuterte i 1963.

Det var da det begynte å bli alvor, med totalseire i verdens hardeste baneløp, men også utflukter til rallyløyper, til Paris - Dakar, til Panamericana og en rekke andre festlige øvelser.

Fabrikkens innsats for private kunder får selvfølgelig også stor oppmerksomhet her, og er med på å forklare hvorfor Porsche fremdeles har en så utrolig posisjon blant aktive konkurransekjørere.

Liker du Porsche, eller vil du få et overfladisk, men ganske greit bilde av toseters racing de siste 50 årene, eller du simpelthen er glad i gode bilder fra en tid du aldri vil få oppleve igjen, kan disse bøkene trygt anbefales.

SE MASSE BILDER FRA PORSCHE-MUSEET HER

FAKTA:

Tittel: Porsche Racing Cars 1953 - 1975

Forfatter: Brian Long

Utgiver: Veloce Publishing Ltd.

ISBN 978-1-904798-44-7

Innhold: 272 sider / 600+ bilder

Pris: £45,00 + porto

LES MER OM BOKA HER

SE UTDRAG FRA BOKA

 

FAKTA:

Tittel: Porsche Racing Cars 1976 - 2005

Forfatter: Brian Long

Utgiver: Veloce Publishing Ltd.

ISBN 978-1-904798-45-4

Innhold: 272 sider / 629  bilder

Pris: £45,00 + porto

LES MER OM BOKA HER

SE UTDRAG FRA BOKA


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer