Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
GM nær redning Det er litt trist å lese på forsiden av Aftenposten at ”GM er nær stupet” når virkeligheten er at Generalen er nærmere en lys fremtid enn noen gang. |
||||||||||||||||
Antakelig vil vi se at General Motors – konsernet der solen aldri går ned – går inn i en såkalt Kapittel 11-situasjon i løpet av en ukes tid. Det betyr altså verken konkurs eller kant av noe som helst stup. Det betyr derimot at verdens største og tryggeste redningsflåte er kastet ut i et farvann som er ganske smult og at Generalen egentlig ikke en gang behøver å kunne svømme for å komme over i den. Ny struktur I klartekst betyr det at den amerikanske delen blir beskyttet mot sine kreditorer i en viss tid, og at det i løpet av den perioden skal arbeides med å få opp en GM-struktur som har de beste muligheter til å leve videre. Noe vil gjøre vondt. For eksempel ser det ut til at det er de blåhårede, eldre enkene i Florida, de tradisjonelle GM småaksjonærene, som kommer til å tape sparepengene. Det er leverandører som vil måtte nøye seg med fragmenter av det utestående. Og det blir mange som mister jobbene. Oppsiden er at man vil kunne få et levedyktig, moderne firma som kan generere ny omsetning, overskudd og arbeidsplasser. Chrysler har vært gjennom kverna og vil sannsynligvis gjenoppstå som en delvis Fiat-eid, og nesten helt Fiat-styrt enhet i løpet av noen dager nå. Neppe byråkrater Hvordan det nye GM skal administreres, er det ikke klare signaler på ennå. Det kan selvfølgelig være at det blir snakk om en slags nasjonalisering en periode, men det er liten fare for at vi skal oppleve en ny British Leyland der nasjonalisert storindustri skal bestyres av byråkrater. Selvfølgelig er det fremdeles mange ubesvarte spørsmål om GMs fremtid. Hva med de oversjøiske enhetene for eksempel? Fiat har i dag sendt et nytt forslag til Tyskland etter at det i helgen ble ganske åpenbart at Magna Steyr ligger best an til å bli Opels nye verge. Men bare det at det er slåsskamp om Blitzen, viser jo at det ligger verdi der. Det er også spørsmål om hvor langt det kan gis offentlig krisehjelp. Ford, som jo er en bedrift som går greit, uten verken førerhund eller sosialarbeidere ved siden av, Ford trenger ikke en gang en liten krykke – har begynt å antyde at et 1,5 milliarder euros kriselån for Opel, eller den nasjonalistiske franske hjelpen til egen bilindustri, eller kvasinasjonalisering av GM i USA, kan begynne å smake av sterk konkurransevridning. Det er vanskelig å være uenig med dem. Men det er også veldig vanskelig å se hvilket stup det er Generalen står på kanten av.
|