img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
VW støy den 3. desember
Det er ikke bare det norske Oljefondet som setter spørsmålstegn ved den kommende VW-Porsche avtalen.

Selv om den ekstraordinære generalforsamlingen ikke skal finne sted før den 3. desember, er det allerede masse støy rundt det som ser ut til å bli tema.

Volkswagen skal altså overta Porsche. Siden den samme familien styrer Volkswagen og eier Porsche, kan man kanskje anta at det kan reises mistanker om litt for sammenfallende interesser her og der.

Bakgrunnen for hele ballet er jo i seg selv så spesielt at det kunne jo bare hendt i AG Deutschland.

Porsche-sjef, Wendelin Wiedeking, hadde ved hjelp av frimodige kreditter fra en rekke banker, som godt visste hva han drev med, kjøpt seg opp til langt over 50 prosent av Volkswagen.

I de fleste andre utviklede nasjoner, ville det vært det samme som at du hadde noe å si. Og det han ville si, var at Porsche gjerne ville overta VW.

Men så er det en helt egen Lex Volkswagen som forteller om veldefinerte sperreminoriteter.

Vetorett

Så hvis du er en Forbundsstat og eier rundt 20 prosent av Europas største bilfabrikk, og samtidig er redd for at den dynamiske sprinteren i Stuttgart kanskje har planer om å eliminere en ineffektiv arbeidsplass eller to, så kan du si nei. 

Wiedeking måtte gå, VW vant og nå foreslås det til generalforsamlingen at man i første runde skal betale 3,3 milliarder for 42 prosent av Porsche. En høy pris og mangel på transparens, sier Oljefondet, DSW (et stort tysk investeringsfond) og mange andre aksjonærer.

(Akkurat dette punktet er imidlertid nettopp endret. Nå står det at VW skal kjøpe 49,9 prosent av Porsche for 3,9 milliarder. Innvendingene er ikke endret. Hvor kommer verdifastsettelsen fra og hvordan er egentlig disse hyggelige avtalene inngått?)

Men oppkjøpet er ikke nok. Samtidig ber nemlig styret (med Porsche-arving Ferdinand Piëch i spissen) om at man skal utstede 136 millioner nye aksjer. De skal innbringe til sammen 10,4 milliarder euro.

Uten innflytelse

Dette skal da være den type aksjer som ikke kan forstyrre det ”stabile lederskapet, som i dag utgjøres av Porsche-familien, Qatar og NiederSachsen”. Kritikken går selvfølgelig på at makta da blir enda mektigere.

Det skulle ikke forundre meg om Piëch får banket gjennom dette også – det er tross alt paradokset Volkswagenwerk vi snakker om.

Det hører med til historien at ryktene selvfølgelig begynte å gå, med en gang, om hva den nye kapitalen skulle brukes til.

Aksjekursen til både MAN og Suzuki steg da planene om kapitalutvidelse ble kjent. Piëch har jo tidligere sagt at han synes det høres mye ryddigere ut med et dusin merker enn med ti (som er dagens antall, inkl. Porsche og Scania).

Russland på plass

Litt mindre kontroversielt og vel så fremtidsrettet er det at nå er serieproduksjonen i russiske Kaluga i gang. Fabrikken har vært i gang i to år nå, og så langt har den produsert 100.000 Volkswagener og Skodaer fra importerte byggesett.

Men nå er den komplette karosserifabrikken og lakkavdeling på plass, og det hele går for full musikk.

Hvilket i praksis vil si 150.000 biler pr. år. Foreløpig Tiguan og Octavia, men om ikke lenge vil det også komme en Kaluga-spesial femdørs personbil.

Bare i løpet av de to årene siden Kaluga forsiktig startet opp, har VW økt sin markedsandel i Russland fra 3,3 til 6,6 prosent. Og mens årets totalmarked er mer enn halvert, har VW-volumet bare sunket med en femdel. 

Med 774 millioner Euro investert, er VW for tiden den største bilinvestoren i Russland.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer