img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Transportsentralen
NETTKJØRT: I 60 år har Volkswagen fraktet mennesker og varer med sin Transporter. Folketransportutgaven heter Caravelle – vi har kjørt den med ny toliters dieselmotor og DSG girkasse.

Begrepet ”praktisk” er ikke alltid det som får en bilentusiasts hjerte til å slå fortest. Men noen ganger kan man jo la fornuften tale – eller i dette tilfellet – rope.

For i en Caravelle sitter man høyt hevet over alle Passater og Mondeoer – og man trenger ikke tenke svært nøye over om man skal ha med seg to, fire eller seks unger hjem fra barnehagen (bare husk å si ifra til de andre foreldrene først).

Plassen er overveldende, og vindusflatene gjør at alle kan se, både ut til siden og bakover.

Bakover er det langt, det krever litt tilvenning å kjøre den store bilen, men oversikten er god, og speilene er rause.

Plass til alle

Det er jo selvsagt på plass at en Caravelle virkelig scorer høyt. Her er det to gode seter foran, fulgt av to romslige treseters rekker – der man ikke trenger å bekymre seg for å finne igjen hullet til sikkerhetsbeltet, når man skal feste barn nummer tre.

Standard leveres Caravelle som sjuseter, men den leveres også med denne åttesetersløsningen. Det er enkelt å komme inn og ut, selv i den bakerste seteraden. Bilen har dessuten skyvedører på begge sider - noe som hjelper godt.

Fra førerplass er det blitt den reneste Golf-stemning. Instrumenter og hendler bærer mer preg av personbil enn den varebilen dette jo egentlig er. Ergonomien er, på vanlig Volkswagen-vis, veldig god.

Armlener på begge sider av forsetene gjør at du nesten får litt amerikansk følelse når du gjør deg klar for å legge ut på langtur.

Designmessig er det liten tvil om at man har lagt vekt på det praktiske – både innvendig og utvendig. Dette er trygt, praktisk og virker solid – det er nok viktig for en bil som trolig brukes relativt hardt.

Bedre motor

Den nye toliters commonrail-motoren er en klar forbedring, ikke minst når det kommer til støy, sammenlignet med den utgående pumpedysemotoren.

Motoren finnes både med 140 og 180 hester – og kan altså nå kombineres med den godt kjente DSG-kassen som vi finnes i både VW, Audi og Skoda.

Til tross for 340 Nm dreiemoment, blir ikke 140-hesteren akkurat noen rask bil fra 0 til 100, men når du får den store bilen opp i fart, er det ikke noe problem med forbikjøringer.

Strengt tatt kler DSG-girkassen bilen svært godt – og gir en god, og ikke minst enkel kjøreopplevelse. Den koster riktignok 40.000 kroner ekstra – men når du først har bestemt deg for å bruke mye over en halv million på en slik type bil, er det neppe her du bør spare penger.

Mye personbilfølelse

Det er slutt på den tiden hvor man måtte skrike til hverandre i en Caravelle. Lydisoleringen er blitt betydelig forbedret, og det er fullt mulig å høre hva de som sitter i den bakerste seteraden forteller deg.

Det eneste i kjøreopplevelsen som var litt irriterende, var en viss romling fra det fremre hjulopphenget. Muligens var det vibrasjonene som forplantet seg med en svingning som lå i et frekvensområde som var mer irriterende enn direkte støyende.

På veien oppfører Caravellen seg overraskende likt en mye mindre bil. Styrefølelsen er god, og til tross for at bilen er lett bak, understyrer den heller enn overstyrer når den blir presset – det er kanskje greit – for det er lang akselavstand.

Vi kjørte den ”korte” utgaven. Det betyr at selve lasteplassen bak den bakerste seterekka ikke blir så lang. Men i og med at den er høy, blir det plass til ganske mye likevel. Det er også utrolig hvor mye du kan stable under seter, og på gulvet der det ikke sitter noen.

Akselavstanden på vår testbil er 300 centimeter, mens den på den lange er 340 centimeter. Totallengden på bilen stiger fra 489 til 529 centimeter. Det gir deg også rundt en kubikkmeter mer lastekapasitet.

Kostbart

Den brune testbilen vår koster altså 731.320 kroner. Det er mye penger for noe som ikke først og fremst henvender seg til hjertet hos en bilkjøper.

Har man ikke planer om et alt for kortsiktig eierskap, er dette en biltype som holder seg godt i pris – og er populære på bruktmarkedet.

Det er ikke mange andre biler å velge mellom i denne klassen, særlig ikke om du vurderer kjørekomforten som du også får med denne motoren i kombinasjon med DSG.

Forbrukstallet er oppgitt til 0,8 på blandet kjøring. Vi opplevde på våre drøyt 100 mil med denne bilen, et forbruk som lå noe under dette. Det er imponerende med en så stor bil, godt lastet opp.

Du blir neppe kåret til årets miljøverner – til gjengjeld får du bruke bussargumentasjonen om at du kan frakte mange mennesker i en bil.

Betydelig fremgang

Den nye motoren i kombinasjon med girkassa, gjør at Caravelle fremstår som et langt bedre familiebilalternativ enn den gjorde for bare noen år siden. Prisen vil selvsagt sette en stopper for de fleste som har behov for en slik bil, nemlig barnefamilier med mer enn tre unger.

Merk deg også, at om du har riktig god tid, kan du få bilen med både 84 og 102 hestekrefter. Da starter prisen på 529.000

Hvis du først er villig til å bla opp 730.000 kroner for en bil som denne, så er det kanskje like greit å legge på snaut 100.000 til. Da får du 180-hesteren med automatgir og, ikke minst, firehjulstrekk.

Det kan være penger du faktisk får igjen den dagen du bestemmer deg for å selge.

 

FAKTA Volkswagen Caravelle 140 CR TDI - DSG

Motor:

4-syl. diesel, 1968 ccm

Effekt:

103 kW (140 hk) v/ 3500 o/min.
340 Nm v/1750 – 2500 o/min.

Mål:

489 x 190 x 197 cm (L/B/H)

Akselavstand:

300 cm

Egenvekt m/fører:

2017 kg

Aks. 0-100 km/t:

14,7 sek.

Toppfart:

172 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,80 l/mil

CO2-utslipp:

211 g/km

Pris fra:

kr 640.000

Pris som prøvekjørt:

kr 731.320

 

Konkurrenter: Mercedes-Benz Vito, Opel Vivaro, Peugeot Expert Tepee, Toyota HiAce


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer