Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fransk tilbakeslag Michelin var den siste av de tre store franske som fortalte om et dårlig 2009 og advarte foran et meget usikkert 2010. |
||||||||||||||||
Michelin, som vel er så fransk som det går an å være, var svært klar da de etter 2009-avslutningen advarte mot ”Økonomisk Patriotisme”. Underforstått en sterk kritikk mot president Nicolas Sarkozys innsats i året som gikk. Tidlig i 2009 ga han solid økonomisk støtte til franske bilfabrikker, sammen med en klar oppfordring om at jobbene i Frankrike måtte være de som forsvant sist. Og for ikke mange uker sidene la han seg sterkt opp i Renaults valg av produksjonssted for den nye Clio. Det var ganske klart at han ville gjøre alt han kunne for at Clio ikke skulle produseres i Tyrkia, slik Renault planla. - Michelin er en fransk fabrikk som leverer produkter fra fabrikker over hele verden til produkter over hele verden, presiserte Michel Rollier, Michelin-sjefen. Han måtte presentere tall som fortalte om mer enn 70 prosent nedgang i 2009-inntektene. Ikke bare lavt, men også lavere enn ventet. Samtidig sa han at det foreløpig var umulig å antyde noe om hvordan 2010 ville bli: ”Det er fremdeles alt for dårlig sikt”, sa han. Men han så ikke bort fra at for eksempel nedgangen i dekkforbruk ville fortsette – etterspørselen sank med 15 prosent i fjor, det største fallet på 40 år, fortalte han. Disse ugreie resultatene dukker opp rett etter at PSA PeugeotCitroën og Renault har offentliggjort sine resultater for 2009. PSA er Europas nest største bilkonsern. Resultatet er også stort, men dessverre med minus foran – 1,161 milliarder euro baklengs endte det på. Det må sammenliknes med 2008-tallet, da var det 363 millioner i minus. Med til 2009-resultatet hører at i annet halvår hadde man en operativ gevinst på 137 millioner på grunn av de mange skrappremie-programmene som opererte i Europa. Siden det er en del slike program fremdeles, regner Philippe Varin, PSA-sjefen, med driftmessig overskudd også i årets første halvår, men han tror at den underliggende tendensen er tilbakegående, slik at han sier at 2010 som helhet kommer til å bli en meget vanskelig år. Han tror at Europa-markedet vil krympe med ni prosent i år. Men han håper å kunne kompensere for dette med ekspansjon i Kina, Latin-Amerika og Russland – mye av dette på grunn av utvidet samarbeide med Mitsubishi. Renaults resultat var enda dårligere. Der endte det med et tap på rett over 3 milliarder euro. Halvparten av dette skyltes andre bilprodusenter de er medeiere i (bl.a. Samsung, Nissan og Volvo last). Renault har en annen ekspansjonsstrategi enn PSA. På den ene siden satser de voldsomt på India, gjennom sitt ferske samarbeid med Bajaj. På den ene siden satser de sterkere enn noen andre på å få opp produksjon av fullskala el-drevne biler. Børsen sa klart ifra hva de syntes om PSA- og Renault-resultatene. 5,4 prosent sank Renaults børsverdi etter at tallene ble kjent, mens PSA kunne nøye seg med 3,8 prosent verdifall.
|