img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
58 bilder i galleri
Volkswagen inviterer til fest
Ny Porsche, Bugatti Galibier er offentlig, Elektrisk fra Seat, Justin Timberlake, Volkswagen Amarok, damene hos Lamborghini, choppa Bentley, Maria Mena – det var litt av en kveldsforestilling Volkswagen-gruppen ga oss i går.

Vent ikke her alle de tekniske dataene om den nye spennende Porschen. For meg er det egentlig nok, og litt rørt tåre i øyekroken, at den kalles 918. For jeg var her i 1969 da de avduket 917. Jeg har fremdeles salgsbrosjyre og prisliste på dette som skulle bli verdens råeste sportsracer.

Her kommer du ikke til å få noen full beskrivelse av Audis nye A1, blant annet fordi de etterlatte nesten ikke husker noe av bilen i det hele tatt.

Den ble nemlig kjørt av Justin Timberlake som var sjåfør for Audi-sjefen Rupert Stadler, og da Timberlake åpnet døren for sin passasjer, skulle tyskeren, jovial som han selvfølgelig er, gi Timberlake en High Five.

Den var ikke gjennomgått på prøvene. For amerikaneren gjorde øvelsen med knytteneven mens Stadler forsøkte seg med den gammeldagse, den med åpen hånd. Slike kollisjoner blir litt komisk når innrammingen er såpass pompøs.

Du kommer heller ikke til å få vite noe særlig om Seats elektriske konseptbil som trillet lydløst inn på scenen.

At den likner på Scirocco er sikkert ikke tilfeldig, og vi kan trygt regne med at den bruker Volkswagens elektriske arkitektur, som VW selv altså valgte ikke å vise på denne kvelden.

LES OGSÅ: VW går elektrisk

De slo i stedet til med den nye Sharan. I en farge som var akkurat like spennende som selve bilen.

Ei heller har vi alle tekniske data for Bugattis Galibier – deres overkill firedørs-forslag, som har vært på en diskret verdensturne siden den debuterte på Bugattis ferskeste 100-års jubileum, det som ble feiret i Molsheim i september i fjor. (BilNorge var der!)       http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=34463

Poenget er at dette er en rask reportasje fra Kvelden. Den kvelden der VW-gruppen inviterer så mange som mulig, slik at nesten ingen journalister kommer til Ford eller Toyota, eller Maserati eller til den hyggelige Mini-middagen, eller til noen av de andre mange arrangementene som holder Genèves etablissementer i live.

Her kommer de med noen av de nyhetene som egentlig først skal presenteres når selve utstillingen åpner i morgen, men det gir jo en spesielt god og varm følelse å ha vært med på en forhåndsvisning.

De bilene som vi fikk ta på i går kveld, som jeg regner med er spennende for dere, skal vi fortelle ordentlig om i separate omtaler. Og egentlig slipper jeg jo greit unna, for svært mange av dem har du allerede lest om her på BilNorge.no.

A1 har vi hatt mange drypp om, men den er så spennende at den vil nok dukke opp igjen i mange episoder fremover også.

Skodas ansiktsløftning har vi fortalt om. Sharan har vi kanskje holdt oss unna til nå, så der vil nok noe dukke opp, men VW Amarok – hvorfor sier jeg alltid anorakk? – har vi i hvert fall skrevet om fra den dukket opp som en tøff SAR.

At Lamborghini fortsetter sin Superleggera-kur, skal vi nok komme tilbake til. Pussig, forresten, at bilen var lakkert grønn, samtidig som Ferrari – litt nede i gata på utstillingen i morgen viser noe som virkelig er grønt – letthybrid-teknikk i en av produksjonsbilene.

Men den åpne Bentley Continental Supersports har vi vel fortalt nok om nå.

LES MER OM DEN HER 

Men det er ting som tyder på at Bentley-sjefen, Franz-Josef Paefgen, vet hva klokka er. Som Bentley-mann må han jo bruke en Breitling, men på den andre armen hadde han en Panerai i går – han er nemlig sjef for Bugatti også.

Han fortalte imidlertid at forsikringssummen alene var så stor at dette hadde de ikke råd til, klokka skulle leveres tilbake i dag.

Han var ikke spesielt klar med hensyn til fremtiden til Galibier heller. Det fire dørs Bugatti-forslaget som vel ikke akkurat er verken vakkert, dynamisk, eksklusivt (av utseende) eller moderne. 

Dessuten var det slett ikke diskret. Men, greit nok, jeg skal love å ta en nærmere titt på den, og komme tilbake, selv om du finner den hvis du søker i registeret vårt.

SE: Bugatti Galibier

Seat gjorde det som vi hadde ventet Volkswagen skulle gjøre, for ingen har vel snakket så lenge om elektrifisering som VW. Men de valgte altså å vente med å vise sitt siste el-innslag og overlot den scenen til Seat i går.

Den så ut som det hadde hastet. Scirocco- silhouette, en front som var tettet igjen, her trenger vi ikke åpning til noe stor radiator, og litt blitz-aktige lysutskjæringer for å vise at dette var nytt og veldig elektrisk.

Det imponerte ikke veldig. Og hvorfor så enorme hjul? En el-bil bør gå på 2CV-hjul. Men dette er også en bil du allikevel skal få høre mer om.

Og garantert mer blir det om Porschen. At Porsche i det hele tatt var der, var en overraskelse, Porsche fikk lov til å leve sitt eget liv på Frankfurt-utstillingen, og formelt er ikke Porsche overtatt ennå.

Logoen deres finnes foreløpig ikke på det store konsernflagget. Men det var altså her de viste noe av det mest spennende de har gjort på lenge.

Det så ut som en av firmaets råeste sportsvogner noensinne. En forsiktig blip med gasspedalen, avslørte at dette var skikkelige Porsche-muskler.

Jeg skal møte Michael Mauer, Porsche-designeren, senere i dag. Så da skal vi lære litt mer om denne bilen, men foreløpig skal dere vite at her er det V8-motoren fra RS Spyder som er utviklet.

Den gir 500 hk, i tillegg er det to el-motorer med til sammen 218 hester som mates fra lithium-batterier som igjen lades enten fra plugg-i-vegg eller fra bilens bremser.

Resultatet er blant annet 3,2 sekunder til 100, toppfart over 320 km/t, Nordschleife på under 7.30 – kjappere enn Carrera GT og et utslipp på 70 g CO2 per km – tilsvarende 0,3 liter bensin på mila.

Nå er dette siste målt etter den nye europeiske kjøresyklusen som i realiteten ikke betyr noe som helst, for flinke konstruktører bygger bilene slik at de kjører mesteparten av syklusen på elmotorer.

Men det spiller ikke noen rolle, for dette er en smart pakke. Vekten alene er bevis på det. 1490 kg er ikke mye for noe såpass omfattende som denne teknologipakka.

Og med denne bilen er vel også Porsche, paradoksalt nok, den eneste med tre forskjellige hybrid-systemer på denne utstillingen: 918-oppskriften, Cayenne-systemet og KERS som sitter i en GT3. 

La det bare være nevnt at kvelden var ikke slutt med det. Martin Winterkorn – VW-sjefen – leste opp fra noen ark, det som skulle være festkveldens festavslutning, der han blant annet gjentok at han snakket for det firmaet som i 2018 skulle være verdens største bilprodusent, ”verdens største både økonomikk og økologisk”.

Og så slapp Maria Mena, med fullt band til. Like overraskende for den norske VW-importøren som for alle oss andre. 

”Nei”, svarte hun, ”de skulle ikke ha andre gig i Tyskland.” Volkswagen hadde hentet dem ned og sendt dem hjem, bare for disse tre numrene i går kveld. For et publikum som dessverre var mer interessert i biler og VW-Vorstand enn i gode norske artister.

Og for meg ble kvelden avsluttet med virkelig fyr&flamme. For hva så jeg ikke i et vindu? En vidunderlig Mercedes-Benz 540 K åpen toseter, hvit, perfekt, fra 30-årene. Og ved siden av sto en merkelig Ferrari-aktig barchetta. For godt til å være sant.

Bortsett fra at dette var både godt og sant. For begge, viste det seg, var noen av Franco Sbarros mesterstykker som vi har sett her på Genève-utstillingen for 10 eller 15 år siden.

Kall gjerne bilene hans for drømmer, men når drømmene er så virkelige at vi finner dem igjen i finere bruktsjapper, 10 år senere, må vi ta dem på alvor.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer