img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
31 bilder i galleri
Galibier i frihet
Tre timer varte friheten for Bugatti Galibier. Nå er den tilbake i et fangehull, hvem vet hvor?

Som jeg fortalte: da Volkswagen-gruppen hadde sin store dampveivals-øvelse mandag kveld, kvelden foran pressedagene i Genève, var Galibier en av de bilene som ble fremført for et ganske stort publikum.

LES VÅR REPORTASJE OG SE BILDENE HER

Et par tusen journalister, og et begrenset utvalg representanter for Volkswagen-gruppen og deres importører.

Så begrenset var akkurat den delen av selskapet at ikke en gang presseansvarlig for Bugatti i Norge fikk være med.

Men vi andre så den. Vi så at Franz-Josef Paefgen, Bugatti-sjefen, tok løs Panerai klokka fra dashbordet og transformerte den til en av verdens dyreste armbåndsur.

Det eneste andre instrumentet i bilen er en kombinert sak som viser hastighet og hvor mange krefter som brukes.

Men vi så også noen enorme greier. Nå forsøkte jeg ikke skritte opp akselavstanden, og lengden er garantert på Maybach-nivå, oppunder seks meter. Med glimrende kontroll på overflatene, men det hjalp ikke for dette var for schvært. Alt for massivt.

Ikke et mål er oppgitt, og jeg burde ha husket å lese av dekkdimensjonene i hvert fall, for ut fra det burde en gammel modellbygger klart å skalere opp resten av bilen så jeg kunne fortalt deg høyde og sporvidde på millimeteren, men jeg klarte ikke det en gang.

(Egentlig var jeg alt for opptatt av å komme av gårde til en mye hyggeligere Mini-middag).

Sannheten er også at jeg regnet med at siden de viste bilen mandag aften, ville den også stå på Bugatti-standen på tirsdagen.

Det kan du tro – ikke antydning. 

Derfor vet vi altså ikke særlig mer enn vi visste før:

Fra et hemmelig studio (”det tror jeg ikke jeg har lov til å si” sa en god VW-designkompis, da jeg spurte hvor Bugatti-tegnerne egentlig holdt til) forsøker Achim Anscheidt (Volkswagen Magellan blant annet) å skape verdens mest eksklusive, elegante og kraftfulleste firedørs bil i verden.

Fremdeles kalles dette et konsept som selskapet bruker for å vurdere fremtiden. Det er ikke mange flere Veyron som skal bygges nå, før den produksjonslinjen skal legges ned. 250 pluss er solgt, det hele skal slutte på 300.

Og Franz-Josef Paefgen forsikret salen at de første tilbakemeldingene fra potensielle kunder og opinionsledere hadde vært veldig positive.

Det vi fikk vite under lanseringen, var at her er en rekke avanserte materialer kombinert på en veldig avansert måte.

Karbonfiber og aluminium inngår i en rekke allianser her, det hele toppet i en Atlantic Black kulør som gjorde livet til et mareritt for de tilstedeværende 15.000 fotografene.

Pressemeldingen som fulgte med forteller om den torpedo-aktige følelsen som ble bygget inn allerede i Ettore Bugattis Type 35 og som påstås fortsatt å finnes i Veyron, og igjen i speilet her. Akkurat den ser ikke jeg.

Men den sentrale ryggraden som starter ved toppen av hestesko-grillen, og ender som en slags rørleggersprekk, ser jeg.

Spesielt er den imponerende over panseret, som gjør at motorrommet er dekket av et høyre og et venstre panser, hengslet på midten. Det løftes opp slik at det står som en hanekam dersom du skal fylle på spylevæske.

Her benyttes også W16 motoren på 8 liter og med totrinns overlading. I denne installasjonen er altså motoren langt foran, og står på langs.

Denne utgaven er også utviklet som en flexi-fuel motor, og kan gå på hvilken som helst etanol-blanding du finner ved noen europeiske pumper.

Det lille vi så av interiøret virket gørrkjedelig. Redusert til det minimale – ikke en bok i bokhyllen hadde nesten vært en relevant bemerkning. 

Fire luksus-lenestoler, omgitt av ved og død ku. To små instrumenter på den ene veggen, og at det var et ratt der kunne like gjerne vært fordi man lekte seg med et avansert konsollspill, som fordi dette var en bil.

At Galibier er navnet på et av de tøffe passene på Tour de France er jeg med på, men hvor Bugatti Automobiles S.A.S. har det fra at Galibier også var navnet på noen av de tøffeste Type 57-utgavene, skjønner jeg ikke.

Det var navnet på noen av de slappeste 57-modellene, mener nå jeg. Tøffere enn Stelvio, tøffere enn Atalante, tøffere enn Atlantic – aldri. Men jeg har jo aldri skjønt hvorfor Veyron heller.

Jeg skal ikke påstå at jeg er målgruppen, men dersom jeg ble spurt, ville jeg nok svart, ”Nice try, men helst ikke. Takk”.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer