img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img
3 bilder i galleri
En stor småbil
BRUKTBIL: Volkswagen Polo kom på markedet allerede i 1976 og er ett av de sterkeste modell-navnene i Norge også i dag.

De store generasjonsbyttene i Polo-rekken var i 1982, 1995 og 2002 før dagens modell som kom i 2009.

Den nest siste, som vi konsentrerer oss om i denne bruktbilomtalen, fikk en facelift i 2005, da de små runde lyktene forsvant og ble erstattet med større firkantede lykter og den nye V-formede grillen som har preget Volkswagen-modellene i senere tid.

De vanligste motorene er 1,4-litere på 75 hester, enten med diesel eller bensin. Det finnes imidlertid en 1,2-liter på 54 hester og en 12-ventilers variant av samme motor med 64 hester.

Polo fikk også en direkteinnsprøytet 85-hesters FSI-motor i 2005 samt en 150 hesters GTI-variant i 2006.

Kjøreglad
Til å være en liten bil kjører Polo som en mye større bil. Den er stabil på motorveien, og følelsen av å ha ett hjul i hvert hjørne er fremtredende når du tar bilen ut på svingete veier. På mange måter er det lett å kjenne igjen storebror Golf i kjøreegenskapene.

75-hesteren gjør ikke Polo til noen racerbil, men er tilstrekkelig kvikk for de fleste som er ute etter en liten småbil.

Førerplassen gjør også sitt til å understreke storbilfølelsen. Dessuten er bruken av knapper og instrumenter fra de større modellene med på å bidra til dette.

Det blå instrumentlyset som gjorde Volkswagen utrolig moderne på begynnelsen av dette årtusenet, er nok noe man enten liker eller hater. Instrumentene er lettleste og greie å forholde seg til.

Setene er, som i de fleste småbiler, litt små for de største av oss, men de er faste og gir grei støtte. Baksetet er faktisk ganske brukbart, mens bak dette finnes et bagasjerom som, ikke ulikt andre biler i denne klassen, er lite.

Elektronikkproblemer
Som bruktbilspekulant til en Polo, er det enkelte ting man bør være oppmerksom på. Særlig på elektronikksiden har det vært en del ting å surre med:

Kollisjonsputelampe som lyser, vindusheiser som ikke gjør jobben, nøkler som ikke vil sende riktig kode til bilen og coiler som har takket for seg, særlig på tidlige modeller.

Sjekk også at klimaanlegget fungerer som det skal, og at det ikke er synlige oljelekkasjer ved girkassen. Det har også blitt rapportert noen tilfeller av vannlekkasje langs siderutene.

Ellers gjelder her som med en del andre småbiler, sjekk bremser – dette er biler som ofte ikke går så langt hver gang de kjøres. Svenske Bilprovningen viser at bremser er et punkt der Polo er dårligere enn gjennomsnittsbilen.

Bra på rust
Som de fleste Volkswagen-produkter er det få problemer med rust. Det er få områder som er spesielt dårlig konstruert, og rustbeskyttelsen ser ut til å være bra.

På eldre biler kan det imidlertid være greit å sjekke kantene på dører, panser og bakluken.

Populære biler
Til tross for at Volkswagen ikke kommer spesielt høyt opp på kundetilfredshetsmålinger, er andrehåndsverdien på Polo, i likhet med Golf, relativt høyt. Den siste tidens økte etterspørsel etter mindre biler, har heller ikke endret dette.

Sjekk historikk på bilene, en del Polo har gått som utleiebiler – og bør i så fall være betydelig billigere enn snittprisen.  

FAKTA 2002 Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

Motor:

4-syl. bensin-motor.

Sylindervolum:

1390 ccm.

Effekt:

55 kW (75 hk) v/5000 o/min.

Dreiemoment:

126 Nm v/3800 o/min.

Transmisjon:

Forhjulsdrift/5M.

Mål:

390/165/147 cm. (L/B/H)

Akselavstand:

246 cm.

 

Sjekk:

Elektronikk.

Bremser

 

Sikkerhet (testet i 2002):

****

 

Reparasjonskostnader:*

Registerreim: 7639,-

Eksosanlegg bakre del: 3399,-

Fremre eksosrør m/Katalysator/: 8743,-

Bremseskiver og klosser bak: 2880,-

Clutch: 10259,-

Støtdemper foran: 6409,-

*Innhentet fra merkeverksted i Oslo-området.

 

Dette skrev bladet Bil om Polo:

Volkswagen har en bil som byr på det meste uten å flytte grenser på områder som plass og ytelser, men den er med og løfter listen når det gjelder utstyr og finish.

Ingen andre biler i denne klassen har detaljer som gassdemper på panseret, dempere på hanskeromlokket og håndtakene i taket. Små detaljer som ikke har noen direkte innvirkning på bilens bruksegenskaper, men som gir bilen et mer påkostet preg. (Bil 10 – 2002)

 

Både Punto og Corsa blir slått av Polo når det gjelder innvendig plass, og det er spesielt i baksetet dette kommer til uttrykk, og da i form av god benplass og god takhøyde.

1,5 cm større avstand mellom sittepute og tak, og 2 cm større avstand mellom for- og bakseterygg med en 175 cm lang sjåfør ved rattet, er merkbart.

Bagasjeromvolumet er økt med 25 liter i forhold til forgjengeren og rommer 10 liter mer enn Golf I, men er 66 liter mindre enn i Golf II. (Bil 12 – 2001)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer