img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Pent brukt kjøreglede
BRUKTBIL: Ford Fiesta er på mange måter en av basisbilene i den norske bilfloraen. Som vanlig med bruktbil gjelder det å finne rett bil til riktig pris.

Allerede så langt tilbake som i 1976 kom den første generasjonen Fiesta. Deretter kom det nye modeller både i 1984, 1989, 1996 og i 2002 – det er denne siste generasjonen før dagens modell vi konsentrerer oss om.

Tre eller fem

Fiesta finnes både med tre og fem dører – den siste er klart vanligst på bruktmarkedet, men kan du klare deg med tre dører kan du spare noen kroner, da disse versjonene ofte ligger lavere i pris.

Under panseret finnes det flere alternativer, mest vanlig er 1,3-literen med 70 hester eller 1,4 literen med 80. Litt ut i livssyklusen kom også en 1,6-liter med 100 hester, men det er ikke så mange slike biler i det norske markedet.

For de sportslig anlagte kom det i 2004 en versjon med hele 150 hestekrefter, men norske avgifter gjorde at det ikke er flust av dem, heller ikke på bruktmarkedet.

Dieselmotorer finnes også, en 1,4-liter med 60 hester og en 1,6-liter med 90 hester, men de fleste valgte bensin i sine Fiestaer, noe bruktmarkedet også gjenspeiler.

Kjører godt

Det er blitt en klar link mellom Ford og gode kjøreegenskaper. Fiesta er ikke noe unntak, og selv med last oppfører bilen seg svært kontrollert.

Særlig når man sammenligner de tidligste årsmodellene med andre merker fra samme periode, merker man at kjøredynamikk var viktig for Fords ingeniører.

Innvendig er det enkelt og ryddig. Komforten i setene er litt typisk for småbiler. Sitteputene er for korte og det er vanskelig å finne en virkelig god sittestilling. Setene fremstår også som ganske harde.

Bak sitter du imidlertid bedre enn i mange andre småbiler. Her kan du faktisk plassere ganske voksne mennesker, om ikke de som sitter foran er for lange. Bagasjeplassen er ikke stor, men større enn hos flere av konkurrentene.

I 2003 ble Fiesta testet hos EuroNCAP og fikk fire stjerner, det var bra for en liten bil.

Billig å eie

Ford har slitt med rustproblemer og enkelte kvalitetsproblemer på sine biler på begynnelsen av dette årtusenet. Fiesta bekrefter imidlertid det faktum at det ofte er mindre problemer med mindre biler.

I undersøkelsene som Svensk Bilprovning gjennomfører, kommer Fiesta ut godt over gjennomsnittsbilen på mange punkter. Det gjør at Fiesta er en bil som er billig både å eie og kjøre.

Likevel er det ting man skal være oppmerksom på. Bakre støtdempere var dårlige på tidligere årsmodeller. Sjekk også bremsebelegg bak og skiver foran samt hjullager, særlig bak.

Det rapporteres også om luftmassemålere og coiler med feil. Motortemperatur kan også være greit å sjekke ettersom det har vært problemer med termostater. Generelt kan det også være greit å gå over forstillingsdetaljer som bærekuler og drivledd.

Totalt sett fremstår imidlertid Fiesta som godt sammenskrudd og med god kvalitet.

Rust har vært et problem for Ford, men det ser i liten grad ut til å gjelde for dette karosseriet. Både bakluke og panser er godt limte, og det er få problemer her.

Let og finn

Det finnes et bra utvalg med Fiesta på bruktmarkedet. Som vanlig er det smart å skaffe seg et bilde av markedet og lete godt. Det finnes biler som har gått relativt kort, men det finnes også en god del leiebiler som bør være betydelig billigere.

 

FAKTA 2002 FORD FIESTA

Motor:

4-syl. bensinmotor.

Sylindervolum:

1388 ccm.

Effekt:

59 kW (80 hk) v/5700 o/min.

Dreiemoment:

124 Nm v/3500 o/min.

Transmisjon:

Forhjulsdrift. 5M

Mål:

392/168/143 cm. L/B/H

Akselavstand:

249 cm.

Nybilpris Trend 2002:

kr 170.900,-

 

Sjekk:

Hjullager bak.

Bremser.

Sikkerhet:

****

 

Reparasjonskostnader:*

Registerreim: 5643,-

Bakre eksospotte: 2450,-

Fremre eksosrør m/katalysator: 11832,-

Bremseskiver og klosser bak: 3837,-

(Denne bilen har tromler bak)

Clutch: 10801,-

Støtdempere foran: 7072,-

*Innhentet fra merkeverksted i Oslo-området.

 

Dette skrev bladet Bil om Fiesta:

De gode kjøreegenskapene i Focus og Mondeo har Ford klart å overføre til lillebror Fiesta. Bilen er fint balansert, og styringen er førsteklasses og gir god kontakt med underlaget på svingete veier. (Bil 7-2002)

Kvalitetsfølelsen, spesielt i interiøret, har hevet seg merkbart. Det er et faktum at Fiesta er en bil som viser meget gode kjøreegenskaper. Hjulopphenget er stivt, men meget kompetent. Den relativt kvikke 1,4-literen er kombinert med en behagelig 5-trinns kasse. (Bil 6-2006)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer