Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Polo GTI har endelig fått motoren den fortjener, en 1,4-liter med kompressor og turbo som byr på 180 hk og et solid dreiemoment over et stort register. Dessuten får du DSG girkasse med på kjøpet. Den girer mer effektivt enn en rutinert racerfører, og lar deg overta styringen selv om du ønsker. Detaljer Innendørs finner du sportsseter i rutet stoff, et tykt og behagelig sportsratt i skinn og lekre kromdetaljer på dashbordet. Det er lett å finne seg til rette bak rattet, og selv baksetekomforten er ”spiselig” dersom personen i høyre forsete og den bak enes om visse kompromisser. Men det er neppe de praktiske krav som får deg til å velge en Polo GTI. Her er det snakk om kjøreglede og sportslige egenskaper. Den elsker svingete veier og tar seg smidig frem i trange bygater. Selv 150 km/t på autobahn er en utfordring bilen mestrer på anstendig vis, men skjøter og ujevnheter er selvsagt godt merkbare. Det er nok også trikkeskinner som skal forseres i urbane strøk. Grom kasse Hjelpemidler som antispinn og en elektronisk differensialbrems får kreftene effektivt ned i asfalten. Utstyr som bakkestartassistent og dekktrykkmonitor er standard. Polo GTI er velutstyrt og leveres med tre eller fem dører. Sistnevnte er selvsagt mest praktisk, og de fleste vil nok velge å bla opp tre tusenlapper ekstra for sidedører bak. Mange blir det uansett ikke, Harald A. Møller regner med at et titalls Polo GTI får norske eiere i løpet av året.
Konkurrenter: Citroën DS3 THP 150 DSport, Mini Cooper S, Skoda Fabia RS
|