Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
- VW kjøper Italdesign Om kort tid vil det bli gjort kjent at VW-Gruppen har kjøpt Italdesign, skriver Automotive News Europe. Svært logisk, i så fall. |
||||||||||||||||
Italdesign er et av de største designhusene som er tilbake i Italia. I forhold til selskapets nesten 1000 ansatte og 800 digitale arbeidsplasser blir både Bertone og Pininfarina mygg. Men på den annen side har det vist seg at det er enklere å overleve som mygg i denne bransjen i det siste.
Både Pininfarina og Bertone har vaklet, før de gjorde seg selv mye mindre og kjappere enn det de har vært, og i mens har det dukket opp en rekke nye design- og konstruksjons-selskaper i Torino-området med 20-50 ansatte. Ikke minst har kineserne vært flinke til å sette opp egne studio der. På den annen side har VW virkelig behov for flere ingeniører og designere. Skal de nå sitt mål om kjapp ekspansjon – 60 nye modeller og face lifts og endringer bare i år – trenger de det de kan få av den slags hjelp. Og kjøper de Italdesign har de løst deler av det problemet. For på tross av hva navnet sier er det minst like mange ingeniører som designere i dette selskapet. Ingeniøroppgavene de siste årene har omfattet svært meget, fra firehjulsdriften på Panda til cabriolet-taket på Pluriel. Italdesign ble startet av Giorgetto Giugiaro og Aldo Mantovani i 1968. Giugiaro, designer fra Ghia og Bertone, Mantovani, ingeniør fra Fiat. Noe av det første de gjorde var Alfasud. Og det var ikke lenge etter dette, påstår jeg i hvert fall, at de reddet Volkswagen. Bilgiganten forsøkte å manøvrere seg ut av hekkmotorfarvannet, og om de hadde kompass så kunne de i hvert fall ikke lese det. Giugiaro kom først med Passaten i 1973, så Golf i 1974, omtrent samtidig med Scirocco. Dermed var Giugiaro og Italdesign skikkelig etablert – det er ikke mange bilmerker (og da inkluderer jeg lastebiler) – de ikke har vært borti. Noe som alltid gjorde Italdesign spesiell for slike som meg var at så å si alle konseptbilene de bygde ikke bare var kjørbare, men ble tatt ut for at slike som jeg skulle få prøve dem. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hatt en Cala, eller en Aztec eller en Structura eller en Bugatti EB-118 opplevelse hos dem. Jeg har stått ved et høl i Korea og sett der de skulle bygge Hyundai-fabrikk, deres første biler var gjort hos ham i Torino. Og han sendte oss Volta da BIL trengte en attraksjon til bilutstillingen på Lillestrøm i 2004. Forholdet til Volkswagen har også alltid vært hjertelig. Ferdinand Piëch, Porschearving og VW styreformann, gikk inn og ut der som han ville. En rekke spennende VW-konsepter kom derfra, utstyr med W 12 motoren, en rekke Bugatti-utkast dukket også opp, før Piëch bestemte seg for å gjøre det selv. Og selvfølgelig lagde ikke Italdesign noe krøll da Volkswagen døpte en av sine modeller for Touareg – selv om Italdesign hadde brukt det navnet, på noe helt annet, året før. Ingen av partene har kommentert historien i Automotive News, men, som sagt, den er så logisk at vi tror den vil bli bekreftet. Det eneste vi vet om forretningsbiten hos Italdesign er for øvrig et glimt inn i bøkene fra en kort periode da selskapet gikk på børs (men kjapt av igjen). Da fortalte 2008 om en omsetning på 136 millioner Euro (sikkert vesentlig lavere nå) og et resultat som så vidt gikk i null.
|