Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Utseendet er nok til å ta pusten fra noen hver, noe vi opplevde med selvsyn gjennom interesserte blikk og smil og vink fra folk vi passerte på vår kjøretur. Jeg synker ned i det lavt plasserte sportssetet med elektrisk justering som lett gir meg en optimal sittestilling og tar godt grep om det tykke rattet. Når jeg fyrer opp motoren blir jeg overveldet av det fantastiske snerret den normalt pustende V10-maskinen med 525 hester varter opp med. Bilen ”min” er utstyrt med manuell girkasse. Spaken forflytter seg i slisser slik at du aldri er i tvil om hvilket gir bilen befinner seg i. Behersket På E18 ut fra Oslo er det vanskelig å moderere høyrefoten, 100 km/t på motorvei virker søvndyssende i en bil som denne. Lavt tyngdepunkt og sportsfjæring klistrer bilen til bakken, og den midtstilte motoren har kort vei til drivhjulene. For selv om R8 har quattro firehjulsdrift, går mesteparten av kreftene til bakhjulene. Helt naturlig i en sportsbil som denne. Jeg kan nesten ikke vente med å finne en mer utfordrende veistrekning, for selv om bilen er stillegående og komfortabel på motorvei, ber den om røffere behandling. Vi finner en svinget landevei, og på første rakstrekke må vi bare kjenne på aksen. Fra stillestående passeres hundre rett etter at sekunderviseren har bikket fire. Og bilen vil gjerne akselerere videre, langt over lovlig hastighet. Kjøremaskin Med Magnetic Ride velger vi den sportslige innstillingen, og selv de krappeste svinger forseres i godt driv uten antydning til hjulslipp. Toppfarten for dette vidunderet er i Formel 1-land – 313 km/t. Vel vitende om at lappen er grei å ha, klarer jeg å styre meg for fristelsen til å sjekke at det stemmer. Det er ingen grunn til å tvile på at Audi har kontrollert dette under trygge forhold på bane. Jeg har kjørt R8 Coupé ved et par anledninger tidligere. Vi hadde den første bilen som kom til Norge et døgn da den var helt ny. I tillegg hadde jeg en opplevelsesrik dag på Circuit de Catalunya, Formel 1-banen i Barcelona. LES: Med R8 på F1-bane I begge tilfeller kjørte jeg biler utstyrt med V8-motor på 420 hester, med automatgir. Ikke min favorittkasse i en sportsbil av dette kaliberet. Supersport De drøye hundre ekstra hestene og de to ekstra sylindrene gjør bilen til en sportsbil i den aller ypperste klassen. Og ikke minst gjør den noe med lydbildet som er formidabelt og endrer stemmeleie etter hvor på turtallsregisteret du befinner deg. Det hjelper jo selvsagt også at taket er fraværende. En liten bakrute sitter i selve karosseriet og kan kjøres opp selv når du kjører åpent. Det hjelper mot trekken, men enda bedre blir miljøet i førersetet når den medfølgende vindavviseren monteres. LES: Vår prøvekjøring av Audi R8 V10 Coupé Med en prislapp på snaue 2,6 millioner kroner og altfor korte sommere, blir R8 V10 Spyder et sjeldent syn på norske veier. Vi nøt derfor anledningen til å kjøre denne bilen i fulle monn. Det blir sannsynligvis svært lenge til neste gang en slik anledning byr seg. LES OGSÅ: Audi R8 GT: Enda råere
Konkurrenter: Aston Martin DB9 Volante, BMW M6 Cab, Porsche 911 Turbo Cab
+ Supersportsbil som også kan kjøres til hverdags - Prisen gjør at den forblir en drøm for de fleste
|