Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er ikke lenge siden vi kjørte nye Polo GTI, og Skoda Fabia RS er en bil i samme kategori – en såkalt lommeracer. Mens første generasjon Fabia RS hadde en dieselmotor på 130 hk, er den nye utstyrt med en kompakt bensinmotor med hele 180 hk. Godt hjulpet av både kompressor og turbo er 1,4-liters motoren svært trekkvillig over et stort turtallsregister. Den er som skapt for spreke småbiler. LES: Våre førsteinntrykk av Polo GTI To karosserier Mens Polo GTi leveres som kombikupe med tre eller fem dører, er valgmulighetene litt annerledes for Fabia RS. Her står valget mellom en 5-dørs kombi eller en stasjonsvogn. Sistnevnte er 25 cm lengre en kombien. Når det gjelder girkasse har du ikke noe valg, det har Skoda gjort for deg. Bilene leveres med en 7-trinns DSG-kasse. Dette er et lykkelig valg, for kassen skifter gir svært raskt og effektivt mens du slipper å slite ut venstrefoten med å betjene clutchen. Interiøret er sportslig med tøffe detaljer som skiller RS-modellen fra en vanlig Fabia. Gode justeringsmuligheter av sete og ratt, kombinert med raus takhøyde, gjør det kurant for de fleste å finne en god sittestilling. Senket og stivet RS-utgaven er senket med 15 mm og utstyrt med stivere chassis enn en vanlig Fabia. Kombinert med 17-tommers felger og dekk med 40-profil, merker du godt ujevnheter i underlaget. Komfortnivået må imidlertid anses som anstendig i en bil som denne. Det fins ikke mange biler i kompaktklassen som byr på samme grad av kjøreglede som en Fabia RS. Dessuten er alle Fabias opprinnelige praktiske og fornuftige egenskaper intakte. Når du i tillegg kan velge mellom to karosseriformer er Fabia RS vel verd en prøvetur for de som drømmer om en sportsbil, men som egentlig trenger en praktisk småbil.
Konkurrenter: Mini Clubman Cooper S, (Peugeot 207 stv.)
|