Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tett tysk statusduell BILTEST: Den nye E-Klasse har fått en mer sportslig appell. Likevel har ikke Mercedes-Benz forlatt det tradisjonelle i altfor stor grad, verken i ut- eller innvendig design. BMW 520 bærer alderen godt, og vi røper ingen hemmelighet når testen bekrefter at kjøreegenskapene fortsatt tåler konkurranse. Alt i alt får vi en meget tett kamp – og begge duellantene står oppreist etterpå. |
||||||||||||||||
Først publisert i Bil nr 6-2009. Det er lite å sette fingeren på når det gjelder førermiljøet i 520. Komfortsetene i skinn (22.000 kroner ekstra) har meget god sidestøtte. Rattet er tykt og godt å holde i, og er utstyrt med varmetråder – nydelig vinterluksus.
Skinnsetene i E-Klasse er noe glattere her enn hos konkurrenten, altså gir de ikke så god sidestøtte – vel å merke når elektronikken ikke tas i bruk.
Forsetene har nemlig separate «styringsbokser» for elektrisk innstilling av ryggvinkel, korsryggstøtte, massasje i ryggen og oppblåsbare sidevanger (høyre side blåses opp i venstresvinger og omvendt).
Alt i alt har setet seks elektriske funksjoner, men den viktigste – lengdereguleringen – er manuell. Har noen glemt å krysse av på bestillingsskjemaet?
Mens BMW 520 har et meget oversiktlig instrumentpanel med to hovedinstrumenter foran føreren, har E-Klasse hele fem instrumentklokker. Dette er i meste laget for å gi rask og funksjonell oversikt.
Apropos instrumenter og forankring i det tradisjonelle: Hos Mercedes har vel den analoge klokken egentlig aldri måttet vike plassen for den digitale, men her i nye E-Klasse har den ikke bare fått en mer sentral plass, men den er større og mer synlig enn både tankmåleren og motortemperaturmåleren.
Det svinger
BMW-styringen er meget presis og gir god tilbakemelding fra underlaget. Understellet har et fast, fint oppsett som gir god harmoni mellom sportslige kjøreegenskaper og komfortabel fjæring/demping.
Mercedes har gjort flere grep for å løfte kjøreegenskapene og den sportslige følelsen opp på et høyere nivå.
Til tross for at vår testbil er utstyrt med Direct Control-understell som er senket og sportslig avstemt, gir ikke E-Klasse den samme kjøreopplevelsen som 520.
Chassiset er ikke like finstemt, og hjulopphenget jobber ikke fullt så harmonisk. Dessuten når ikke E-Klasse helt opp til BMW-nivå når det gjelder styrepresisjon.
Også her opplever vi at til tross for elektroniske hjelpemidler, nemlig Direct Control-styring (3900 kroner ekstra) når ikke E-Klasse opp til konkurrentens nivå når det gjelder styrerespons.
Med sportknappen (valg mellom C for komfort og S for Sport) blir kjøreopplevelsen riktig nok noe mer sportslig, men forskjellen er ikke stor.
LES VIDERE:
|