img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
En utdøende rase
BILTEST: Få trodde Porsche ville bygge en SUV. Ingen trodde Porsche ville selge en dieselbil. Nå har vi fått begge deler. Vi lot Porsche Cayenne diesel prøve seg mot to dinosaurkolleger.

Først publisert i Bil nr 8/9-2009. Porsche-modellen er forrige generasjon Cayenne.

Bilene i denne testen er av typen du kjøper mer til tross for, enn på grunn av.
 
Noen vil rett og slett bare ha denne type biler, helt uavhengig av at det fører til at de blir utropt som miljøsvin, politisk ukorrekte eller rett og slett blir sett på som ignorante.
 
La oss være ærlige, all erfaring tyder på at det alltid er noen som gjerne vil dyrke frem litt god gammeldags ignoranse – da er dette et helt naturlig bilvalg.
 
Det å kjøpe en Porsche Cayenne eller en Range Rover Sport er litt som å påføre seg en seriøs tatovering.
 
 
Folk vil nødvendigvis kikke litt ekstra på deg når du ruller inn foran butikken – selv om de har sett det før.
 
Samtidig er det fullt mulig å forstå at enkelte synes dette er det optimalt tøffeste. Det er stille, superkomfortabelt og du har mer enn tilstrekkelig med krefter tilgjengelig.
 
Dessuten sitter du bokstavlig talt høyt hevet over de fleste – tungt, digert og svært. Egentlig trodde vi at vi hadde kjørt vår sist test av disse dinosaurene.
 
Så kom bilen med potensial nok til å få salige Ferdinand Porsche til å snu seg i graven. Da lot vi oss friste til å rulle ut et par andre monstre - og lot oss nok både skuffe og litt motstridende imponere.
 
Porsche Cayenne Diesel
 
Det å slippe en dieselmotor ned i en Porsche er tydeligvis ikke noe Wendelin Wiedeking eller noen andre av gutta i Stuttgart synes er noe å være overvettes stolt av.
 
Ikke så mye som en kromstripe eller noe merke varsler om at dette er noe annet enn en hvilken som helst Cayenne.
 
Vi snakker om et merke som riktignok har traktorer på samvittigheten, men som gjennom mange år har bygget opp et varemerke som har vært synonymt med superanvendelige sportsbiler av svært god kvalitet.
 
Men alt har sin tid – selv ikke Porsche er immun mot endrede tider – diesel er det første – snart får vi også se en hybrid.
 
Strengt tatt burde Cayenne hatt diesel helt fra begynnelsen – det vil selvsagt alle Porsche-purister protestere på, de vil si at diesel ikke er drivstoff for en Porsche – men da glemmer de muligens at det er sin egen tank de fyller.
 
Dessuten glemmer man at ikke bare er dette en SUV som veier rundt to tonn – den deler også plattform og mange deler med Volkswagen Touareg. Så om noen kødder med historien til Porsche, er det snarere Cayenne – mer enn hva den går på. 
 
Økt rekkevidde
 
Cayenne har fått sin 240 hesters dieselsekser fra nettopp Touareg. Den gir bilen en dimensjon den ikke har hatt tidligere – for ikke å snakke om rekkevidde.
 
Mens du i en Cayenne Turbo kan risikere å måtte stoppe etter rundt 40 mil for å fylle bensin, kan du med dieselen legge bak deg 100 mil før tanken må fylles. 100 er også tallet antallet liter det er plass til på tanken.
 
Enda bedre er måten dreiemomentet kler denne bilens vekt. Selv om akselerasjonstallene er omtrent identiske med utgaven med V6-bensin – gjør det fabelaktige dreiemomentet at det oppleves som langt mer brutalt og mer velfungerende.
 
Dermed har du fått en bil som trekker godt fra 2000 omdreininger, det fører til færre gearskift og mindre stress fordi du ikke trenger å vente på en nedgearing når du skal foreta forbikjøring eller andre aktiviteter.
 
Kjører svært bra
 
Alle bilene i denne testen må kunne beskrives som store. Når du sitter på førerplassen og kikker ut, er det to ting som slår deg.
 
Formene på forskjermene er definitivt Porsche-DNA, og dette er en særdeles bred bil. 1.93 centimeter er massivt – og det krever litt tilvenning når du sniker deg gjennom bygatene.
 
Det er imidlertid ute på landeveien Cayenne hører hjemme. Trolig er Cayenne den eneste SUVen som virkelig kan sies å ha en presis styrefølelse.
 
Faktisk kan du kjøre overraskende friskt på svingete veier uten å føle at bilen er i ferd med å legge seg i svingene. Luftfjæringen gir deg gode muligheter til å tilpasse både dempingen og høyden på bilen til kjørestil og veier.
 
Setter du alt i sportmodus kan du kose deg ute på veien med Cayenne. Om du skulle ta et steg over grensene opplever du ikke noe annet enn en forsiktig understyring – sånn bare for å si i fra.
 
Høy kvalitet
 
Setene i Porsche Cayenne er noe av det beste vi har sittet i. De har rikelig med justeringsmuligheter, men er først og fremst ekstremt godt ergonomisk utformet. Det er rett og slett en nytelse å sette seg bak rattet.
 
Det er ikke bare de foran som sitter godt, også i baksetet er det svært gode seter. Kvaliteten på knapper og øvrig interiør er upåklagelig.
 
Riktignok kan man se at denne bilen begynner å bli noen år gammel, men likevel er det godfølelsen som preger bilen. Med slektskapet med Touareg i minne, blir man neppe overrasket over å kjenne igjen enkelte detaljer fra Volkswagen, særlig noen hendler er umiskjennelige.
 
Plasseringen av knapper er logisk og oversiktlig. Tenningen sitter på klassisk Porsche-vis på venstre side av rattet. Etter å ha skrudd på lysbrytere et par ganger, i stedet for å starte motoren, venner man seg imidlertid greit til dette.
 
Dristig valg
 
Posisjoneringen av dieselutgaven gjør at den egentlig skal gli på plass mellom en standard Cayenne og en S-utgave.
 
Norske priser gjør imidlertid at den blir den billigste Cayenne du kan kjøpe ny, 999.000 kroner pluss ekstrautstyr. Det er 140.000 kroner mindre enn en standardutgave med V6 bensin. Dermed blir dette definitivt det mest fornuftige valget - om vi kan bruke et slikt uttrykk om en bil som denne.
 
Det er flere usikkerhetsmomenter rundt det å kjøpe en ny Cayenne i dag. Det første er at prisene på disse bilene har stupt det siste året. Du kan kjøpe deg en bruktbil som har sunket godt over 50 prosent på noen få år. Samtidig vil nok dieselen holde seg noe bedre.
 
Det største ankepunktet er nok heller at en ny generasjon Cayenne er på plass neste år – og da vil trolig denne fort se gammel ut.
 
Samtidig vet nok de fleste som kjøper en bil som dette, så mye om investeringer at de forstår at dette ikke er den beste de kommer til å gjøre.

 
LES VIDERE:
 
 
 
 
 
 

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer