img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
32 bilder i galleri
Skjerpet SUV-kamp
BILTEST: En nykommer har entret areaen for kompakt-SUV. Hyundai har utpekt Ford Kuga som en av hovedkonkurrentene til iX35 – så derfor er det naturlig at vi lar disse to møtes til dyst.

Først publisert i Bil nr 5-2010.

 

Det er fortsatt politisk akseptabelt å kjøre "SUV-light" - biler med lavere vekt og enklere 4WD-system enn de store, "ekte" firehjulstrekkerne.
 
At bilprodusentene fortsatt ser et marked for slike biler, og derfor utvikler og lanserer helt nye modeller, er Hyundai iX35 et eksempel på.
 
Den avløser Tucson, men kan knapt kalles koreansk, for den er utviklet ved Hyundais europeiske designsenter i Tyskland og produseres i Slovakia.
 
De to testbilene har flere fellestrekk. De er ganske like i form og utseende og veier like mye, begge har 136 hesters motor og sekstrinns manuell girkasse.
 
Begge har girskiftindikator som forteller deg at du bør sjalte opp eller ned for å kjøre mest mulig økonomisk.
 
I høysetet
 
Begge bilene kan sies å ha et «koreansk» førermiljø, i den forstand at det er brukt mye aluminiumblank plast, faktisk mest i Kuga.
 
Begge har oversiktlig dashbord og ryddige instrumenter, og dashbordet er forholdsvis høyt i begge bilene. Dermed får vi en følelse av å sitte lavt, selv om vi sitter høyere over bakken her enn i vanlige stasjonsvogner.
 
Sikten fremover hindres bare i liten grad av A-stolpene i begge to, og bilene har forbausende lik konstruksjon også når det gjelder en annen detalj: Sidevinduene smalner kraftig av bakover, og bakvinduet er forholdsvis lavt.
 
Derved blir sikten bakover noe dårligere enn i konkurrenter som Tiguan og Forester. 
 
På plass
 
Utvendig lengde skiller 3 cm i favør Kuga, mens rivalen har 4 cm lengre akselavstand. Større akselavstand betyr ofte bedre benplass i baksetet, og det bekreftes her – men samtidig har iX35 også absolutt størst bagasjevolum.
 
Bakseteryggen er delt 60/40, så lastevolumet er fleksibelt i begge to.
 
Hyundai har tilsynelatende det smaleste bagasjerommet, og det er riktig når vi måler ved gulvet, for hjulhusene stjeler plass. Men bare 15 cm over gulvet er bredden 22 cm større.
 
Når det gjelder volum som to-seter, altså med bakseteryggene nedfelt, er det ingen tvil om at iX35 byr på størst plass.
 
Kjøre- og sittekomfort
 
Hjuloppheng og fjæring ligger på den sportslige siden i Kuga, men byr likevel på meget akseptabel kjørekomfort både på vinterveier og bar asfalt.
 
iX35 ligger ikke langt bak, men komfortbegrepet omfatter ikke bare fjærings- og sittekomfort, men også støy.
 
Ved rattet i iX35 oppfattes støyen subjektivt som mer påtrengende enn i Kuga, spesielt i lave hastigheter – men desibelmåleren kan ikke bekrefte at det er tilfelle.
 
Det menneskelige øret oppfatter med andre ord støyen som skarpere. Dessuten har iX35 sjenerende transmisjonsstøy i hastigheter rundt 100 km/t.
 
På veien
 
Som vi har nevnt i tidligere tester, har Ford vært flinke til å kopiere mye av de glimrende kjøreegenskapene som vi kjenner fra Mondeo og Focus over til den firehjulsdrevne Kuga.
 
Styringen har best presisjon og gir best tilbakemelding fra underlaget. Kuga er sånn sett bilen for de kjøreglade, den har alt i alt de beste kjøreegenskapene så lenge vi holder oss på vanlig landevei, enten det er bar asfalt eller reale vinterveier.
 
Hjulopphenget på iX35 er ganske sportslig satt opp, men det hjelper ikke. Det er spesielt styringen som trekker ned vurderingen av kjøreegenskapene i iX35.
 
Dvask er et dekkende ord, og det gir seg utslag i at styringen er upresis rundt nullpunktet. På motorvei må kursen stadig korrigeres med små rattbevegelser.
 
LES VIDERE:
 
 
 
 

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer