img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Kraftsenteret
NETTKJØRT: En meget god boxerdiesel og firehjulstrekk gjør Subaru Impreza lett å like.

Hva er dette?

Impreza er Subarus utfordrer i Golf-klassen.

Med firehjulsdrift som standard, og med den strålende boxer-dieselen på 150 hester, er den et spennende alternativ for den som er på jakt etter sportslige kjøreegenskaper kombinert med tryggheten som følger med kreftene fordelt til alle fire hjul.

Kompaktklassen byr på mange tøffe konkurrenter, som Volkswagen Golf, Opel Astra, Toyota Auris, Peugeot 308 og Ford Focus.

Tredje generasjon av Impreza kom på slutten av 2007, og har med sitt særpregede design splittet meningene om bilen.

Moderniseringen er tydelig, og både interiør, dynamikk og kjøreegenskaper fikk et klart løft.

Med en startpris på rundt 300.000 kroner, er det nok også mange av de som ser på firehjulstrekk, som også vil se mot Nissan Qashqai, Skoda Yeti og den nye Mitsubishi ASX.

Hvordan er den?

Til tross for at Impreza ikke er i nærheten av å levere den skarpe styringen som for eksempel Ford Focus, leverer den likevel en kjøreopplevelse det er lett å bli glad i.

Mye av dette kan man takke den toliters boxerdieselen for. Motorkonstruksjonen gir nemlig bilen et lavt tyngdepunkt, noe som igjen kommer til syne i kjøreegenskapene - både når det kommer til balanse og stabilitet.

Effekten er imponerende, 150 hester og 350 Nm gjør at man har krefter tilgjengelig som ikke er helt vanlige i denne klassen.

Det store luftinntaket på panseret gjør at tankene går mot verstingutgaven, WRX STI. Og selv om det er et godt stykke opp til ytelsene i denne, føler man virkelig at man sitter i en GTI-bil.

0-100 tallet ikke er veldig imponerende, men det er opplevelsen av akselrasjon når bilen allerede er i bevegelse.

Girkassen står kanskje ikke helt i stil til GTI-preget for øvrig. Ikke at den er dårlig, men den virker litt tung, muligens som et resultat av wiresystemet den benytter.

På sommerføre merker man kanskje ikke mye til det Subaru kaller Symmetrical AWD, men systemet gir bilen et strålende veigrep, særlig når man finner svinger der man kan utnytte kreftene i motoren ut av svingene.

Kjøreegenskapene er som tidligere nevnt sportslige, men samtidig ivaretar man komforten på en fin måte.

Subaru får, delvis med rette, ofte kritikk mot interiøret. Det skal sies at det har blitt mye bedre i de nye generasjonene av deres biler, men sammenlignet med enkelte konkurrenter, som for eksempel Opel Astra, har man fortsatt et langt stykke å gå.

Til gjengjeld har Subaru rykte på seg for å lage biler som henger godt sammen, og om interiøret ikke er det mest sofistikerte, tåler det å bli brukt.

Vår testbil er av utstyrnivå Sport Premium, og de tilhørende sportssetene gir god sidestøtte, men kunne enda vært litt bedre i lengderetningen for de lengste av oss.

Bakseteplassen er absolutt godkjent, mens bagasjerommet lider litt under det høye gulvet som følger med den plassen som drivlinjen knyttet til bakakselen må ta deler av skylden for.

301 liter bagasjerom er litt i den nederste delen i segmentet.

Bør jeg kjøpe en?

Med diesel og firehjulsdrift blir ikke Subaru Impreza noen billig utfordrer i kompaktklassen.

Testbilen, 2,0D Sport Premium, koster kr 334.900. Da er til gjengjeld alt du trenger og forventer av ustyr på plass.

For den som er svak for sportslige kjøreegenskaper og svært god fremkommelighet, er absolutt Impreza en bil man bør ta med i vurderingen.

Utseendet kan det være delte meninger om, men erfaringen tilsier at bilen ser bedre ut når du ser den ute på veien, enn hva det gjør bare på bilder.

Er du ute etter et stort bagasjerom, kan det være at du bør ta med barnevogn eller Amerika-kofferten før du bestemmer deg for å kjøpe.

Vil du spare 30.000, kan du gå for utstyrnivået som heter Comfort, men etter vår mening får du med Sport Premium mye for de pengene, som sportsseter, 17-tommers felger, bedre underholdningsanlegg, navigasjon, xenonlys, tåkelys, ekstriørdetaljer og fartsholder.

 

Fakta Subaru Impreza 2.0D Sport Premium

Motor:

4-syl. Boxerdiesel, 1998 ccm

Effekt:

110 kW (150 hk)
350 Nm v/1800 o/min.

Mål:

442 x 174 x 147cm (L/B/H)

Akselavstand:

276 cm

Egenvekt m/fører:

1515 kg

Aks. 0-100 km/t:

9,0 sek.

Toppfart:

205 km/t

Snittforbruk:

0,59 l/mil

CO2-utslipp:

155 g/km

Pris fra:

kr 303.000

Pris som prøvekjørt:

kr 334.900


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer