img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
39 bilder i galleri
Umulig å slippe unna
Jon Winding-Sørensen skulle ha en bilfri bilferie. I Vesterålen og Lofoten må det da gå an å finne noe annet. Trodde han.

Nå vet jeg, hr. BilNorge-redaktør, at vi ikke har noen tradisjon for å blogge på BilNorge. Slipp allikevel til et unntak, for makan til avslappende ferie, med de mest utrolige innslag av motor og bil, har jeg aldri vært med på.

Planen var, ved hjelp av en velvillig Astra, å gjøre hele Vesterålen og Lofoten, fra Harstad til Å i korte, slappe strekk. Det var ikke der det glapp. Det var når det gjaldt forsettene om nix fag.

Det gikk gæærnt allerede i Mosjøen. En utrolig velrestaurert Shell bensinstasjon fra 30-årene sugde oss til seg. Her ser du Oslo-idioten som trodde at den Statoil-sponsede BP-stasjonen på Nøtterø var det eneste minnet i den gata.

Hvor feil går det an å ta? På høyde med Fauske, og nydelig tatt vare på av Sørkil Velforening, sto det to hyggelige damer og raket grus rundt en vidunderlig Esso-stasjon. Mens Mosjø-stasjonen hadde stengt i femtiårene, hadde denne betjent bilister langs Norges hovedfartsåre til langt oppi sekstiårene.

Overnatting på hotell i Harstad. Valget av herberge skyldes til en viss, sentimental, grad at sjefen der ikke er helt uinteressert i gamle biler fra Strømmens Værksted.

Men dersom det store seglet på utsiden hadde kommet opp litt tidligere, hadde nok denne gamle Ducati-kjøreren valgt andre senger. For jommen er ikke stedet inntatt av noe som heter Tour66USA som visstnok er autorisert av Harley til å pushe mc-turisme langs nedlagte landeveier i Amerika.

Det hele litt underlig. Inne satt det noen unge herrer og så skikkelig triste ut mens de prøvde å få i seg hver sin kjempekjøttstykke. De så omtrent like glade ut som de du ser på gamle malerier, utsatt for intens absinth-rus. Det er liksom ikke noen Danmarksbåt-begeistring over slikt nei.

Men enda mer fjollete ble det da vi oppdaget at The Boss, selveste sjefen, kjørte i forveien, foran turnebussen – en ganske strøken 66-modell – i, gjett hva!

Det burde selvfølgelig vørt en Corvette eller noe med virkelig rå muskler. Men nei! Her var det oransje firmaskiltet klistret på døra til en Porsche Boxster! Neste gang vi så den bilen, var Route 66 og Harley-skiltet tatt av.

Disse var, sammen med mer enn 500 andre ekvipasjer - de aller fleste på to hjul, men noen få sidevogner og noen hengere - på vei til Svolvær for et tre dagers langt Harley-i-Nord treff. 

Dette var ganske fjernt fra Hells Angels fraksjonen, kan man si. Men det var ikke bare forfinede disponenter heller. Vi fulgte med et hardcore følge på 20 gjennom et virkelig seriøst, døgnlangt regnvær på vei tilbake.

Kultur er viktig på slike motorfrie ferier.

Det første jeg møtte på i Trondenes Historiske Senter, etter å ha fått ny innføring i Snorres utrolig kompakte voldsromantikk (Asbjørn Selsbane og hans onkel var noen av gutta!), var en førkrigs BMW motorsykkel, ”dans son jus” som franskmennene sier, urestaurert, slik den var da tyskerne etterlot den.

Og i resepsjonen sto en flunkende ny, aldeles glimrende bok om flypionerer nord i Norge. Jeg ante ikke at Trygve Gran hadde fløyet fra Elvenes allerede i 1915.

Gunnar Bjørklund heter forfatteren og Alvin Jensvold har vært en glimrende illustratør. Bestill den rett fra museet, www.stmu.no, så støtter du lokale krafttak lokalt.

Boka fikk meg nesten til å gjøre om min for-alltid beslutning om aldri å besøke flymuseet i Bodø, som jeg fremdeles betrakter som et kultur-ran av dimensjoner.

Hadde de enda hatt en DC3, der hadde jeg kanskje vært fristet. Men den eneste DC3 i Norge – flytypen fyller nemlig 75 år i år, befinner seg på Torp og opereres av den glade gjengen i Dakota Norge.

Sist jeg så etter var det fremdeles 11 ledige plasser på turen til Airbus-fabrikken i Hamburg den 20. august. Sjekk opp www.dakotanorway.no.

Tenk hvis de også kunne få hjem LN-KLV, et gammel Norving fly som i mange år sto på taket av Frankfurt flyplass, men nå befinner i München, påmalt helt gale Swissair-farger.

Som du skjønner, en bok som fikk meg til å drømme. Men etter det ville jeg til Trastad, et sted som i gode gamle dager, da vi ikke skjønte så mye, kunne kalles et åndssvakehjem. Der ble kunstfag dyrket frem som terapi, og i dag er stedet en blanding av et museum og et galleri.

For to år siden så jeg en praktutstilling i Würth-galleriet i Schwäbishe Hall i Tyskland. Art Brut i beste forstand, slik Jean Dubuffet definerte det. Deler av denne utstillingen befinner seg forresten fremdeles på det førsteklasses Würth-Galleriet vi har rett utenfor Oslo, på Gjelleråsen.

”Neser lukter Tulipaner – Spesiell kunst av spesielle kunstnere” heter utstillingen. Man må ikke bruke Würth-produkter for å ha glede av den. Men det hjelper kanskje, du ser at deler av overskuddet går til noe meningsfylt.

Det var med den i bakholdet jeg entret Trastad (og enda er vi bare på Helgeland, har ikke truffet Lofoten!) og ble forholdsvis overveldet.

Men la meg bare nøye meg med de tre bildene jeg viser i bildegalleriet. En uhyre presis presentasjon av den globale bilbransjen i 2003, Pushwagner: Eat your heart out, men det var også to fantastiske togbilder som teknisk var på høyde med det beste Michael Turner har gjort – men med adskillig mer følelse.

Så var tiden endelig inne for Lofoten, og Lofot-museet i Storvågan. Jo visst ble det litt om væreieres store rikdommer og fiskerens karrige kår, men mer spennende var vel en kjempesamling gamle båtmotorer.

Glødehode og totaktere, påhengere av ukjent amerikansk opprinnelse, dampmotorer og en rekke gamle produsentnavn jeg helt hadde glemt bort. Sleipner, Marna, Sabb, FM. Et komplett motorverksted ødela ikke det heller.

I nydelige Henningsvær fant vi et nyåpnet galleri (som egentlig ikke skal åpne før i 2012) som het Caviar Factory.

Det skal settes i skikkelig galleristand av en familie som er kjent både som kunstsamlere og pietetiske hussamlere, og der inne fant vi, for den korte anledningen, blant annet bilder av Dolk og Pøbel.

Hvis du har litt peiling på gatekunst, og har en følelse av at Banksy, Swoon og 108 kanskje er noe du burde ha fulgt med på, bør du også vite at disse to fremdeles er blant Norges hotteste.

Selvfølgelig står de også i fare for å bli kurator-offere, main-stream og helt etablerte, men de hadde hatt et raid i Vesterålen for to år siden og gjorde greier på en rekke nedfallende hus i området.

Hvilket selvfølgelig inviterte til skattejakt. Vi fant vel 75 prosent av det de hadde gjort der, og - det kan jeg forsikre, det er bedre der det står, ute i naturen (eller i gata) enn på veggen.

Bor du i Oslo, vet du kanskje at en av de store stencils til Dolk, fremdeles står inne i Strøget, inn fra Torggata.

Vi passerte de to siste veggbildene tett inntil E10 forresten, jeg håper folk ser opp, de er ganske nydelige.

Men så ble det enda høyere puls. Fordi hos, av alle steder, Dagmars Dukke- og Leketøymuseum, så jeg den største samling Tomte-biler jeg har sett.

Denne delen av samlingen dreide seg egentlig om Anne-dukken, men Åsmund Lærdal i Stavanger, en pioner både på mykplast og vinyl, lagde også fantastiske modellbiler. Noen var ganske tro kopi av virkeligheten, andre var glitrende fantasier.

Og Lærdal fryktet at den slitesterke plasten skulle bremse etterspørselen. Han solgte 100 millioner biler før han ga seg med det! Går du inn på www.tomte.no vil du se at noen til og med har begynt å lage kopier av de originale eskene. Auksjonsprisene på disse ”lekene” er imponerende.

Et par andre glimt langs veien: Ikke langt fra nedkjøringen til Nusfjord, lå enda et av de mange, ultrafunky gamle funkis-fabrikkene. Nedlagt, lettere nedfallen. Fullstendig fravær av noe levende.

Der hadde noen slått opp en plakat over inngangen med Electric Blue Cafe. Antakelig ironi, men hadde noen klart å flytte den til en brygge, Tromsø, Trondheim, Bergen, Stavanger eller, for ikke å si, Oslo, så hadde den blitt sesongens club-hit. Tvert. Garantert. Men her var den bare trist.

Trist var ikke dassen på rasteplassen ved Akkarvik. Eller Serviceanlegg, som det heter på Vegvesenspråk.

Rasteplassen i seg selv var et syn, med benker og bord i granitt og betong, men det var potta som tok prisen. To taggete bygg i noe som så ut som ferdigrustede jernplater med innslag av stål.

Og innvendig: en blanding av det samme brune, rustfritt stål og blanke plexi-plater. Finere kan det vel ikke gjøres? Arkitektfirmaet ligger i Oslo, heter Manthey Kula og har virkelig forstått det med de skarpe Lofot-taggene. Perfekt reprodusert i husets profil.

Dermed var det tilbake til ferge og Svolvær, heldigvis via Stamsund.

Det første jeg så var et kjempegap bak en stor, ned-dogga glassrute. En kremgul – kan det ha vært noe fra Ford i sekstiårene tro – bil med panseret åpent. Det så ut som et praktfult dyr, klar til å bli matet. Jeg gikk ikke nærmere, jeg ville beholde illusjonen.

Men en svært trist, utendørs Cadillac, fra midten av 50-årene(?), gikk jeg rundt mange ganer. Den var ikke herpa, detaljene var på plass og interiøret så meget brukbart ut.

Hele bilen så faktisk ut som den var håp. Men samtidig sto den der, matt og sørgmodig, og så nesten ut som den helt hadde resignert. Den må da være klar til å bli reddet?

Hva mer? Ikke mye. Norge er fremdeles det beste billandet jeg vet om. I Hele Verden.

Nesten ikke trafikk, noen få utfordringer i form av bobilpasseringer og marginale klaringer – slike øvelser som får deg til å føle deg vel når de er gjennomført.

Masse plass og komfort i Astraen, nesten 3.500 km på under 14 dager, akkumulert snittfart 68 km/t (jeg trodde ikke det var mulig, men unngå Trondheim ved å kjøre til Røros fra Stjørdalen, og østsiden av Østerdalen er noe av forklaringen). Og under 0,5 liter diesel/mil.

Og jeg må tilstå at opprinnelig var jeg så innstilt på en bilfri bilferie, at jeg ikke engang sjekket hvor stor motoren var. Det vet jeg fremdeles ikke, men jeg vet at ferien fikk et meningsfylt innhold allikevel. Tross alt.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer