img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Peugeot nå også med 99 gram
NETTKJØRT: En av flere bilprodusenter som har presset seg under 100-tallet for CO2-utslipp, er Peugeot med sin 207 med 1.6 HDi-motor.

I øyeblikket er det ti bilprodusenter som leverer standard bilmodeller med forbrenningsmotor som har CO2-utslipp under 100 g/km.

Blant disse finner vi blant andre Volkswagens BlueMotion-utgaver av Polo og Golf, Toyotas sparebøsser iQ og Prius (hybrid) og Fords ECOnetic-utgaver av Fiesta og Focus. Nå er også Peugeot på banen, og her handler det om 207 med 90 hesters dieselmotor og utstyrsnivå Active.

Hva slags bil er dette?

99-grams utgaven av 207 er i alt vesentlig en helt vanlig 207, men det er gjort noen grep for å komme under den «magiske» CO2-grensen på 100 gram.

For å nevne en av de viktige forutsetningene først: Bilen er ikke godkjent for å trekke tilhenger, en ulempe den deler med flere av de drivstoffgjerrige bilene.

Enten de kalles ECOnetic, BlueMotion, ECOflex eller GreenLine står det enten null i vognkortet for tillatt tilhengervekt, eller de er godkjent for sterkt redusert tilhengervekt.

Bilen har fått ny motorstyring, nytt EGR-kretsløp (Exhaust Gas Resirkulation) og girutvekslingen i femtegir er lagt høyere for å senke turtallet ved landeveiskjøring – noe som betyr at du ofte må sjalte ned hvis du har behov for akselerasjon.

Et bilde på dette er at den «vanlige» 1.6 HDi-motoren nå yter 93 hk ved 6750 o/min., mens her er det altså 90 hk ved 4000 o/min.

Bilen er ellers utstyrt med Michelin-dekk med lav rullemotstand, og den er senket 5 mm og har fått deksler under gulvet for å redusere luftmotstanden.

Hvordan er den?

Førermiljøet er enkelt, men funksjonelt og oversiktlig. Førersetet gir god sidestøtte i ryggen og akseptabel støtte i sitteputen. Fothvileren for venstrefoten er grei nok, selv om den er i minste laget for skonummer 43. Midtkonsollen gir fin sidestøtte for høyrebenet.

Det er god fleksibilitet i bakseteløsningen. Bakseteryggen er delt 40/60, og legges enkelt ned slik at gulvet i bagasjerommet blir helt flatt – etter at sitteputene er vippet opp mot forseteryggene.

Dieselmotoren, som selvfølgelig er utstyrt med dieselpartikkelfilter, er koblet sammen med en femtrinns transmisjon her i 207.

Vi har ikke vært bortskjemte med kontante og presise girkasser i Peugeots små og kompakte biler tidligere, men her finner vi en kasse med akseptabel presisjon. Selv om sjalteveien er forholdsvis lang, takler kassen kjappe girskift uten å mukke.

Den teoretiske forbruket på 0,38 liter/mil, som tilsvarer et offisielt CO2-tall på 99 g/km, er målt under en bestemt kjøresyklus i laboratorium (standardisert for alle biler som skal typegodkjennes i EU), blant annet uten kjørelys og uten bruk av klimaanlegget.

Vår prøvekjøring, som denne gang inneholder en god del bykjøring, viser et forbruk på 0,45 l/mil – altså ligger et realistisk hverdagsforbruk godt under halvliteren.

Hjuloppheng, fjæring og demping er satt opp for å prioritere komfort fremfor sportslige kjøreegenskaper.

Selv om 207 ikke er noen ny konstruksjon, er det ikke noe å utsette på sikkerheten. Den har ABS, ESP og seks kollisjonsputer, og fikk fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest.

Bør jeg kjøpe en?

Svaret er nei hvis du er ute etter en kvikk kjøremaskin som kaller frem adrenalinet. Svaret er som nevnt det samme hvis du er avhengig av å trekke tilhenger til og fra hytta.

Svaret er ja hvis du er i markedet etter en lettkjørt, rimelig og forholdsvis miljøsnill bil som stort sett skal frakte to personer og deres normale bagasje.

For ettbarnsfamilien kan den også gjøre nytten, men da vil vi anbefale SW-utgaven som byr på bedre bagasjeplass, ikke minst med tanke på barnevogn.

Active er laveste utstyrsnivå, og her finner vi blant annet kjørecomputer, el-betjente og oppvarmede sidespeil, elektriske vindusheiser foran, manuelt klimaanlegg og Isofix for barneseter i baksetet.

 

FAKTA Peugeot 207 Active 1.6 HDi 99 gr.

Motor:

4-syl. diesel, 1560 ccm

Effekt:

66 kW (90 hk) v/4000 o/min.
215 Nm v/1750 o/min.

Mål:

404 x 175 x 147 cm (L/B/H)

Akselavstand:

254 cm

Bagasjevolum:

270 liter

Egenvekt m/fører:

1279 kg

Aks. 0-100 km/t:

11,7 sek.

Toppfart:

185 km/t

Snittforbruk:

0,38 l/mil

CO2-utslipp:

99 g/km

Pris fra:

kr 182.900

Pris som prøvekjørt:

kr 205.255


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer