img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
En skikkelig femkamp
Kjedelige løp kanskje, men den tette kampen om VM-tittelen, og litt småjuks, gjør at til og med Jon Winding-Sørensen kommer til å følge med på de siste fem Formel 1-løpene.

I den gode gamle Schumacher-tiden, den forrige, var det ikke nødvendig å følge med på Formel 1 i det hele tatt. Da var som regel VM-slaget avgjort ved sommerferietider.

Det har endret seg, kan man si. I 2007 og 2008 ble førermesterskapet avgjort i siste løp, og også i fjor var det spenning helt til det gjensto to løp.

Dersom Bernie Ecclestone og de andre koreografene i Formel 1 deler ut de merkede kortene riktig nå, vil vi kunne få fem VM-kandidater helt frem til siste løp. Da gjør det ikke noe om bilene er like og løpene kjedelige – litt spennende blir det allikevel.

Tyske helter
Søndag går det flombelyste nattemørkeløpet i Singapore for tredje gang (første gang, forresten, at Schumacher kjører flomlyst). Det løpet blir spennende, spesielt for Sebastian Vettel, han må vinne det for fortsatt å ha muligheter til en VM-tittel.

I så fall vil han bli tidenes yngste Champion, dessuten trenger ”sporten” en ny helt fra Tyskland. Dette er et viktig marked for sirkuset, og etter at Schumacher-brødrene kastet inn hva det nå var de kastet inn, har tysk interesse for unisex-biler på en bane sunket dramatisk.

Selv ikke gjeninntreden av den gamle ”det-der-var-min-sving-Schumacher”, har gjenoppfrisket den gamle entusiasmen.

Unge Vettel vil kunne bli en ny tysk superstar, men da må han slutte å gjøre sånne feil som gjør at han ”bare” er nummer fem – på tross av at han er Red Bulls åpenbare yndling. Hans Monza-finte viste imidlertid at fyren har masse mental styrke, og kan tenke kjapt, dette kan kanskje bli fordel Vettel i de siste løpene.

Solid
Paradoksalt nok er det Mark Webber, stallkammeraten, som er hans største konkurrent. Teamet har hele tiden forsikret om at begge er likestilte, praksis har fått mange til å tro noe helt annet og at 34-åringen fremdeles bare blir sett på som en Vettel-krykke.

Men Webber som har vært dønn solid (og alltid sagt det som det er – her har du ikke en av de silkefine selskapsløvene i Formel 1) og som i hele sin karriere har kjørt tredjeklasses biler med talent og masse lojalitet, Minardi, Jaguar, Williams, var tross alt VM-toer i fjor. Dønn solid, det er vel bare i ett av årets løp han ikke har hentet poeng.

Min desiderte favoritt.

”Rule Britannia”
De to McLaren-førerne oppfatter jeg som like fargeløse som den nå avgåtte teamsjefen, Ron Dennis.

Også Jenson Button, som var en fargeklatt, er åpenbart et offer for McLarens klinisk renvaskede utad-image. Men av de to er det åpenbart at det er Button jeg helst ser. Hamilton er aggressiv nok han, men aggresjon er alt for ofte omsatt i blemmer som nok gir god TV, men få resultater. Monza var en klassiker.

Button, på den andre siden, er mye mykere i kjøringen. Men man blåser ikke av en som har to solide regnværsseire denne sesongen. Og skal han gjenta fjorårets bedrift er det nettopp regn han (og vi som titter innom skjerme) må håpe på. Verken han, eller bilen hans, ser ut til å være raske nok på de fem banene som er tilbake.

Toreador
Den siste gladiatoren er Fernando Alonso, som fikk oppfylt drømmen om Ferrari etter at han blant annet har lagt bak seg to VM-titler (med Renault), i 2005 og 2006. Hvem kunne drømt om at panzerwagen-fabrik Ferrari skulle vise så mange svake mekaniske sider?

Takket være et underlig tak på antall ”friske” motorer i løpet av en sesong, har nemlig Ferrari nå ingen nye motorer de kan stille til Alonsos rådighet. Og noen av de kommende banene, Suzuka, Sao Paulo og Abu Dhabi, ser ut som sånne som eter motorer til frokost. 

Dersom Alonso må gjøre et motorbytte utenom tur, betyr det at han flyttes ti plasser ned på startposisjonen. Det skulle ikke forundre meg om denne kjempen tok et slikt valg. Heller slåss seg oppover enn å surre rundt i sumpen med en gammel motor.

Men i den grad det fremdeles går an å få akseptable odds på de siste løpene, ville jeg anbefale Webber.

Flexi
Jeg ville også sette penger på at det ikke blir flere inngrep fra tekniske komiteer nå, den tette kampen opp mot siste løp, tåler ikke flere avbrudd som den vanlige publikummer (det er tross alt han som betaler for F1-sportens overinflaterte ego) ikke vil begripe en meter av.

Men det er allikevel morsomt, i stedet for å gjespe over at det ikke skjer noe på banen, å følge frontvingene på noen av bilene, spesielt når du får dem i slow motion rundt en sving. Du ser de flexer, og selv om du kanskje ikke har noe målebånd der, så er det åpenbart at de er nærmere bakken enn de tillatte 85 millimeter

Ingeniører har minst fire mulige forklaringer på hvordan slikt kan skje, den femte forklaringen er åpenbart Red Bulls hemmelighet – det har vært protestert så ofte nå at det kan ikke være tvil om at de opererer lovlig, men ingen klarer å få frontvingen så lavt under løpet som dem.

Det er også noe rart med planken under bilen som skal være 10 mm tykk og stort sett befinne seg minst 1 millimeter over bakken. Selvfølgelig kan det bånne av og til, men noen biler kjører så lavt under løpet at flisene fyker – det er underlig at ikke mer enn det ”lovlige” blir spist vekk.

Man kan spekulere og spekulere på regeltolkninger og regel-praksis.

Nye regler
Og så kan jeg sitte der og glede meg til neste år, der F-ducter og justerbare front-flaper blir ulovlige, mens føreren skal få lov til å justere hekkspoileren etter nærmere bestemte regler.

Siden det eneste som er spennende med Formel 1 for tiden er taktiske grep som gjøres (og ikke gjøres), helst i depot, men også av fører, kommer dette til å bli en høydare. Jeg lover.

Men opplegget må forstås, ikke minst av de som kommenterer løpene, slik at vi vanlige sofatittere også kan få mulighet til å følge med.

Denne nye teknikken er et resultat fra en teknisk komité som ble nedsatt i 2007 (det er ikke mye, ikke bilene lenger en gang, i Formel 1, som går fort). Og formålet er å gjøre det enklere å kjøre forbi.

Gizmos
Det er mulig dere ikke tror meg, men fra neste år skal det legges ned sensorer i alle baner, rett etter svingene. Dersom du kommer rundt svingen, på jakt etter han foran, vil loopen i banen måle avstanden mellom dere, og dersom du er mer enn ett sekund etter han foran, får du et signal på dashbordet som forteller at nå kan du justere spoileren slik at det kommer til å gå fortere.

Dette høres ut som et typisk FIA-teknisk-komité greie. De gode forbikjøringene har alltid kommet på dramatiske baner, der den gode føreren har klart å henge på i luftsuget fra han foran og så dra forbi på slutten av langsiden. Eller ved at noen overlegent har utbremset konkurrentene.

En elektronisk loop vil verken gjøre banen bedre eller bremseteknikken bedre.

Men det spiller jo ingen rolle. Om noen år har vi ikke bare unisex-bilene. Da har vi uni-bilene, der det aller meste, inklusive, budsjettene er identiske.

Men vi har jo de gamle hoppende svart/hvitt filmene fra den gang heltene fremdeles eksiterte. Og da geniene fikk bygge biler etter egne hoder. Det var den gang det fremdeles fantes racere og racerbiler.

At førerne døde som fluer glemmer vi heller bort i et øyeblikks romantikkrus.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer