Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
- Gråimportørene unndrar miljøgebyr Hroar Braathen (bildet) i Norsk Dekkretur sliter med at en økende andel dekk ikke går gjennom den lovpålagte returordningen. Nå har han søkt advokatbistand. |
||||||||||||||||
- Gråimportører av dekk stikker miljøgebyret i egen lomme!
Det sier Hroar Braathen, daglig leder både for Dekkimportørens Forening og Norsk Dekkretur.
Nå har Norsk Dekkretur engasjert juridisk avdeling i PricewaterhouseCoopers for bistand.
Mer gråimport
- Jeg antar at det i år blir parallellimportert et sted mellom 500.000-700.000 dekk av et totalmarked på rundt 4,5 millioner enheter, sier Hroar Braathen.
Til sammenlikning ble det i fjor importert rundt 400.000 dekk gjennom gråimportørene.
- 2010 ser absolutt ut til å bli ”all time high” for gråimporten, sier Braathen.
- Det er i første rekke aktører som har drevet med gråimport tidligere som nå skalert opp sin virksomhet.
Det alt vesentlige av dekk kjøpes i Euro, som ifølge Braathen er den viktigste årsaken til den kraftige økningen i år.
Returproblemer
Alle som importerer dekk til Norge har gjennom avfallsforskriften plikt til å samle inn og drive godkjent gjenvinning av like mange dekk som de importerer.
I fjor hadde de dekkimportørene som hadde en avtale med Norsk Dekkretur en markedsandel på 88 prosent av totalmarkedet. I år kan den bli ned mot 80 prosent, tror Braathen.
Mange av gråimportørene er ikke medlem av dekkreturordningen. Norsk Dekkretur har i lang tid slitt med å få KLIF (Klima og Forurensingsdirektoratet, tidligere SFT red. anm) til å engasjere seg i problemstillingene rundt manglende returordning for en del av aktørene.
- Nå har KLIF sagt at de skal følge opp. Reaksjonen kan bli en foretaksbot på det de har spart de siste 4 til 5 årene, sier Braathen.
Ved omsetning av dekk skal det betales et miljøgebyr. Dette gebyret er for personbildekk satt til 8 kroner per dekk.
- Det viser seg at gråimportørene krever miljøgebyret og stikker dette i egen lomme, sier Braathen.
Størst på Sørvestlandet
- Det største problemet med manglende retur av dekk kan knyttes opp til en rekke gråimportører som holder til på kyststrekningen fra Kristiansand til Bergen, sier Braathen.
Nå har Norsk Dekkretur søkt bistand hos juridisk avdeling i revisjonsfirmaet PricewaterhouseCoopers (PwC).
- PwC har sendt brev til et 20 talls gråimportører. Fristen for tilbakemelding har gått ut, men halvparten har svart positivt på å melde seg inn i Norsk Dekkretur. De øvrige har vi ikke hørt noe fra, sier Hroar Braathen.
Forbudt å deponere kasserte dekk
Kasserte dekk er regulert gjennom avfallsforskriftens kapittel 5 om innsamling og gjenvinning av kasserte dekk. Forskriften innebærer et forbud mot å deponere kasserte dekk. Forskriften gir dekkbransjen ansvar for å sikre innsamling og gjenvinning av dekk. Forbrukerne har rett til å levere kasserte dekk gratis hos dekkforhandlerne, mens dekkprodusenter og -importører har plikt til å hente de innsamlede dekkene og sørge for gjenvinning av disse.
Landsdekkende innsamlingssystem
For å sikre en samordnet og effektiv gjennomføring av forpliktelsene i forskriften, har dekkbransjen etablert selskapet Norsk Dekkretur AS. Gjennom en avtale med Miljøverndepartementet har selskapet på vegne av importører og produsenter påtatt seg å organisere et landsdekkende system for innsamling, mellomlagring og behandling av kasserte dekk.
|