img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Miljøbil som ikke flagger miljø
NETTKJØRT: Utvendig synes det lite at dette er en hybrid-utgave av Auris. En miljøbil for den som ikke vil ha ”Miljøbevisst” skrevet med store bokstaver på ryggen?

.
Hva slags bil er dette?
Toyota Auris Hybrid, eller HSD som er den offisielle betegnelsen, er utstyrt med en firesylindret bensinmotor med 1,8-liters volum som yter 99 hk, samt en elektrisk motor som gir 60 kW, tilsvarende 80 hk.
  
Den samlede effekten som kan overføres til drivhjulene er 136 hk.
 
I kjøremodus EV, som aktiveres med en knapp på dashbordet, kan bilen kjøre noen få kilometer på ren batteridrift så lenge hastigheten er under 50 km/t.
 
Vår prøvebil har utstyrsnivå Executive som innebærer at cruise control, regnsensor og bakkestarthjelp (HAC, hill assist control) hører med. Dessuten er ryggekamera integrert i det innvendige speilet, slik at området bak bilen vises i venstre halvdel av speilflaten.
 
Hvordan er den?
Utvendig er Auris HSD nesten helt identisk med forbrenningsmotorutgaven. Det er innvendig hybrid krever sitt, i form av mindre bensintank og dårligere plass i bagasjerommet.
 
Forskjellen er 279 liter mot 350 liter. Dessuten veier teknikken med to motorer mer enn med en motor, denne forskjellen er 105 kg. Ikke glem at det krever energi å flytte på disse ekstra kiloene.
 
Kjennetegn for at dettet er en hybrid, finner du blant annet i form av blåfarget Toyota-logo foran og bak, samt hybridmerker på siden og bak. Ulikhetene du ikke legger merke til, er blant andre dekk med lav rullemotstand, at bilen er 10 mm lavere enn vanlig Auris, og at bensintanken er 10 liter mindre.
 
Kjøremessig er det liten forskjell mellom hybridutgaven og en vanlig Auris. Det er girspaken, det korte sjaltehåndtaket på midtkonsollen, som utgjør forskjellen i praksis.
 
Etter en kort tilvenningsperiode fungerer denne utmerket, og det er like kjapt å veksle mellom førstegir og revers som med en vanlig girkasse.
 
Auris, uansett utgave, byr ikke på det store adrenalin-kicket – det er ikke den bilen du velger hvis du søker utfordrende, sportslig kjøring.
 
Den er en lettkjørt ”midt-på-treet-bil” når det gjelder kjøreegenskaper og styrefølelse, til tross for at vår prøvebil står på den forholdsvis sportslige dekkdimensjonen 215/45 R17. Hjuloppheng og fjæring prioriterer helt klart komforten fremfor sportslige egenskaper.
 
Du har kanskje lagt merke til reklamen som sier at Auris HSD har et CO2-utslipp på 89 g/km. Bli ikke forvirret når du leser i vår faktaboks at tallet er oppgitt til 93 g/km. Det laveste tallet gjelder bare Advance, som er laveste utstyrsnivå, med 15-tommers felger. Vi kjører som nevnt Executive med 17-tommere og mer utstyr som krever energi.
 
Bør jeg kjøpe en?
Det er kanskje lettere å spørre tilbake: Hvilke argumenter har du for å kjøpe en hybrid? Hvis det spesifikt er en Toyota Auris du gjerne vil ha, uansett versjon, er det bedre å kjøpe en ”vanlig” Auris med forbrenningsmotor – den har som nevnt 71 liter større bagasjerom, men den bruker noe mer drivstoff. Sånn sett kan du se på Auris HDS som en helt grei kompakt familiebil som er økonomisk i drift.
 
Miljøaspektet er selvfølgelig et viktig kjøpsargument for en slik bil.
 
Toyota har så stor tro på Auris HSD at de regner med å selge 500 i år, etter at den ble lansert forrige måned. Neste år skal de selge 1200 eksemplarer, og i 2012 kalkulerer de med 1500 biler, det vil si at hybridutgaven skal stå for halvparten av Auris-salget.
 
Når det gjelder hvem som kommer til å kjøpe denne bilen, er det nærliggende å sitere kollega Jon Winding-Sørensen som i Bil nr 8/9 i år skriver: – Vil kundene komme fra Prius-sjiktet, vil de være Auris-kunder som bare velger en annen variant, eller vil det være folk som hopper av for eksempel Golfs magreste utgaver?
 
Eller spurt på en annen måte: Er det kunder nok som tror at ”Hybrid er lik miljøansvar” til å kjøpe biler som ikke staver JEG ER MILJØBEVISST med store bokstaver?
 
FAKTA Toyota Auris 1.8 HSD Executive:

Motor:
4-syl. bensin 1798 ccm og el-motor
Effekt:
Samlet 136 hk. Separat yter bensinmotoren 99 hk
og el-motoren 80 hk.
Mål:
425 x 176 x 151 cm (L/B/H)
Akselavstand:
260 cm
Bagasjevolum:
279 liter
Egenvekt m/fører:
1380 kg
Aks. 0-100 km/t:
11,4 sek.
Toppfart:
180 km/t
Forbruk blandet kjøring:
0,40 l/mil
CO2-utslipp:
93 g/km
Pris fra:
kr 249.900
Pris som prøvekjørt:
kr 285.300

Konkurrenter: Honda Insight og Toyota Prius, ellers Golf BlueMotion, Astra ecoFlex med flere.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer