img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
42 bilder i galleri
CLS: Når utseendet teller
FØRSTEINNTRYKET: Da Mercedes lanserte CLS i 2004 var den alene i dette markedet. Når andre generasjon nå slippes er i konkurranse med Audi og Porsche. BilNorge.no har kjørt nye CLS - tar den over der den gamle slapp?

Siden lanseringen har 170.000 valgt CLS, trolig på grunn av den vellykkede blandingen av luksus og et godt utseende. Den har gitt Porsche tro på at det finnes en plass til Panamera, og Audi til å gi oss A7.

Det har alltid vært linjene som har gjort CLS til en annerledes bil. Den klarte det få trodde var praktisk mulig, lage en firedørs coupe som beholdt alle de tingene vi elsker med todørscoupeene.

Andre generasjon er blitt enda mer utpreget CLS. Panseret er lenger enn noen sinne, og helt i fronten en gedigen grill som er mer oppreist enn vi har sett på mange år fra Mercedes.
Dessuten har man plukket frem de mest vellykkede trekkene fra SLS, som den digre stjernen i fronten som gir bilen et tøft tryne.
Først med LED
Fronten domineres også av en innovasjon, CLS er nemlig den første produksjonsbilen som tilbys med LED-hovedlys. Totalt er det 71 lamper som danner hovedlys, blinklys og parklys. Kjørelysene er fortsatt i en egen LED-stripe lenger ned i fronten.
Man har lenge hatt LED-lamper som kjørelys og i baklys, men teknologien har nå kommet så langt at Mercedes nå velger å benytte det i en bil der kundene er villige til å betale kostnadene.
På sikt er det mye som tyder på at LED vil bli billigere både i produksjon og drift enn hva man har med Xenon. Forventet levetid er 10.000 timer, det er fem ganger så mye som med dagens xenon-lamper.
Dessuten gir det et meget godt lys, 5500 Kelvin er så nær dagslys som mulig, og selv i skumring da jeg kjørte bilen i Italia var det godt utbytte av lysene.
Mer presis
Mercedes CLS er fortsatt en langdistansebil med ekstremt god komfort, men i tillegg har man tatt et langt steg når det gjelder å løfte kjøregleden.
Opp og ned over flere italienske fjellpass viser CLS at den har blitt betydelig mer direktestyrt og presis når svingene blir krappere.
Testbilene var satt opp med Mercedes Airmatic, som gjør at føreren kan velge mellom Comfort og Sport. Det gjør bilen stivere og lavere når du vil kjøre mer aggressivt.
Bremsene er kraftige og lette å porsjonere, noe som bidrar positivt til mer aktiv kjøring.
Det er heller ikke tvil om at den elektriske servostyringen har utviklet seg mye, og det bidrar til at man kjenner mer av veien. Likevel kunne jeg ønsket meg litt mer tilbakemelding, særlig når bilen gjør som den skal, nemlig understyrer når den blir presset mot grensen.
Kjent interiør
Ingen vil føle seg bortkommen i CLS. Dette er kjent for den som er vant til Mercedes, samtidig som andre også forholdsvis raskt finner seg til rette.
Kvalitetsfølelsen er der den bør være, og man kombinerer den ganske rene designen med materialer i god kvalitet.
Kjøperen kan velge mellom fem interiørfarger og tre typer treverk i tillegg til pianolakk og karbonfiber.
Bakseteplassen er forbedret fra den utgående modellen, men fortsatt er det begrenset med plass i høyden, så de lengste av oss må nok fortsatt holde oss i forsetene.
250 CDI fra 750.000
Når CLS introduseres i Norge rundt årsskiftet vil det være 350 med bensin og diesel som er tilgjengelig først.
Til våren kommer også en CLS 250 CDI med en 204-hesters diesel, den vil starte på rett under 750.000 med en del utstyr. Samtidig kommer også den foreløpige toppmodellen; 500 bensin.
Firehjulstrekk blir tilgjengelig fra oktober 2011.
Fakta Mercedes-Benz CLS 350 CDI BlueEFFICIENCY
Motor: Seksylindret turbodiesel 2987 ccm
Ytelser: 195 kW (265 hk) v/ 3800 o/min 620 Nm v/ 1600 – 2400 o/min
L/B/H:  494/188,1/141,6
Vekt med fører: 1815 kg
Bagasjerom: 520 liter (VDA)
0-100: 6,2 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,62 l/mil
CO2: 159 g/km
Pris fra: 998.000

 
 

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer