Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Egentlig er det rart at han forlater BMW. Som en av toppdesignerne der hadde han det han selv kaller ”en luksuriøs jobb”. - Der ble alt lagt skikkelig til rette for at du skulle kunne gjøre en god jobb. Verktøy, ressurser, alt var på plass. Og alt BMW tar i blir jo egentlig til gull. Når de først setter i gang med noe, ender det opp som virkelig ’ekte vare’” Han vet hva han snakker om, han har hatt en ganske unik posisjon der siden sommeren 2006, og hadde han fortsatt i München, ville det vært han som hadde blitt hentet frem når en ny, meget spennende bilserie skal presenteres om et par års tid. Men slik er det i bilindustrien, i det øyeblikket du slutter, blir du en ikke-person. I hvert fall når vi snakker om designere. Mange muligheter
Selvaag har hatt en rekke spennende jobber å velge mellom den siste tiden, på tross av at dette er en del av bilbransjen som nesten ikke rekrutterer for tiden. Men det tilbudet som Gilles Vidal kom med, var åpenbart ikke mulig å motstå. Flytte til Paris er selvfølgelig attraktivt nok i seg selv (selv om han har vært veldig glad i meieriproduktene i München), men ansvar for noe så spennende som konseptbil-sektoren var åpenbart en skikkelig trigger. Dette er en helt ny stilling i Peugeot-sammenheng. De har alltid vært aktive når det gjelder drømmebiler, men da har gruppene vært satt sammen helt ad hoc, rene prosjekt-team uten noe bånd fra et prosjekt til et annet. LES OM: En dag med konseptbiler Hos Citroën var det derimot mer strukturert under Jean Pierre Ploué. Han hadde nemlig en egen konsept-gruppe, der var Gilles Vidal sjef. Da Ploué ble design-topp for hele PSA, og gjorde Vidal til sjef for Peugeot design, var det vel forholdsvis naturlig at han kjapt opprettet en stilling tilsvarende den han hadde hos Citroën. Og den skal altså nå fylles av en vaskeekte rogalending. Solid bakgrunn
Han gikk ut fra Royal College of Art, etter noen år på universitetet i Coventry, med en fantastisk traktor i 1995 (du finner den i bildegalleriet). Så ble det en kort stund VW, vi finner rester av arbeidet hans både i Bugatti Veyron og Bentley Hunaudieres. Så til GM der han jobbet Cadillac-konsepter, blant annet Imaj, fra et underlig studio i Birmingham før det ble Ford. Ford betydde blant annet advanced-studioet i California, og høydepunkter som Lincoln Mk 9 (New York 2001) og Mark X (Pebble Beach med Stirling Moss bak rattet i 2003). Og så ble det BMW – som han selvfølgelig ikke kan snakke for mye om. Det meste av det som har skjedd der i denne tiden, er jo fremdeles ikke vist. Men en ting har vært åpenbart hver gang vi har møtt ham, hvordan han bobler over av begeistring for et eller annet ungt talent som har praktisert hos BMW og som han har vært rettleder for. LES OGSÅ: To og fire hjul på Kapp Ber om tålmodighet
Vi må tro at den type åpenhet og interesse for unger som tenker annerledes, også kan slå ut i spennende prosjekter fra Peugeot fremover. Men han ber oss ta det med ro: - Det første resultatet fra den nye jobben, vil du nok ikke få se før på en stor utstilling mot slutten av neste år, sier han med en mine som om han vet nøyaktig hva som skal skje fremover. - Det er opplagt at Peugeot kommer til å legge større vekt på denne sektoren enn noen gang, sier han. Han får en egen gruppe med både designere og ingeniører – Peugeot er flinke sånn, det er nesten ikke en konseptbil som ikke er kjørbar, og i de fleste er det et eller annet (eller ganske mye) som peker frem mot kommende produksjonsbiler. Derfor er også hans nye tittel ganske relevant: Design-sjef for Advanced Strategies and Show Cars. Fremtids-strategier kommer altså før Drømmebiler, og tyder på at han kommer til å være ganske cutting-edge involvert når det gjelder fremtidens Peugeot-modeller og modell-strategi. Om han gleder seg? Jeg gadd ikke spørre en gang. Begeistringen bare flommet, uten at han behøvde bruke ord for å beskrive det i det hele tatt.
|