img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
- Jeg har nok en skrue løs
For to år siden sto Petter Solberg uten arbeidsgiver etter at Subaru uventet trakk seg fra Rally-VM i tolvte time. I år sikret han seg VM-bronse som første privatfører på mange år – en fantastisk bragd som det ligger mye blod, svette og tårer bak.

I november 2003, samme måned som han fylte 29 år, oppnådde Petter Solberg alle rallyføreres drøm da han sikret seg VM-tittelen etter en forrykende innspurt i Wales Rally GB.

Fem år senere opplevde han sitt verste mareritt da han sto uten arbeidsgiver like før sesongstart.

- Presidenten for Subaru kom ens ærend fra Japan til Monaco for å fortelle meg at de trakk seg fra WRC, han ville ikke gi meg den meldingen over telefonen, sier Petter som fortsatt har en meget høy stjerne blant japanske rallyfans og hos Subaru.

Under årets Rally Japan spiste han middag med Subaru-ledelsen, og der mottok Petter stor applaus og dype bukk fra de blåkledde for den solide innsatsen han har gjort for Subaru internasjonalt gjennom en årrekke.

Hastverk
- Så sent på året var det ingen ledige seter i WRC, og for meg var det helt uaktuelt å ta et hvileår. Jeg tok kontakt med Ken Rees som jeg kjente som en dyktig koordinator fra Subaru-teamet, og sammen med ham og kona mi, Pernilla, satte vi i gang med å håndplukke ingeniører og teknikere. Kun de beste var gode nok, sier Petter som selv sto for alle forhandlinger og innkjøp.

På rekordtid skaffet han seg nye sponsorer og etablerte sitt eget team – Petter Solberg World Rally Team. En tilårskommen Citroën Xsara ble ansett som det beste alternativet,

- Den var faktisk mye bedre enn en moderne, hi-tech Subaru, smiler Petter.

Og mot alle odds stilte han til start i Rally Norway i februar 2009, og kjørte senere inn til to pallplasser i den første sesongen i eget team. En innsats det står respekt av.

David mot Goliat
- På papiret skal vi være sjanseløse. De store fabrikkteamene har budsjetter på 400 millioner kroner og 250 mennesker som kun jobber med WRC-bilene. Vi må klare oss med under ti prosent av det budsjettet, vi er fem fast ansatte pluss fire teknikere som jobber med bilen i Frankrike mellom løpene.

- På rallyhelgene er vi 15 personer på jobb med søkke og snøre, men da klarer vi å beverte opp til hundre gjester. Alle som jobber for oss har guts og passion, og elsker jobben de gjør, fortsetter en entusiastisk Petter.

Han mener selv han må ha en skrue løs for å holde på slik han gjør.

Som å komme hjem
I år har samarbeidet med Citroën Norge blitt vesentlig tettere, og både Petter og den norske Citroën-ledelsen håper dette kan kultiveres og videreutvikles inn i neste sesong.

- Det var en helt spesiell følelse da jeg kom inn i Subaru-teamet i 2000, og den samme følelsen har jeg nå overfor Citroën-organisasjonen med entusiastiske mennesker som har gitt meg en solid vitamininnsprøytning, skryter Petter.

Han håper å kjøre Citroën også i 2011. Og reklamesjef Øystein Johansen vil gjerne ha med den blide og entusiastiske føreren på laget videre.

Etter årets sesong blir dagens WRC-biler pensjonert og erstattet med nye modeller som blir noe enklere og rimeligere. Hovedforskjellen er at disse får en 1,6-liters turbomotor mot dagens 2,0-litere, og en mindre avansert differensial.

Alle førere skal få tilgang til de samme komponentene som fabrikkteamene bruker, slik at flere skal kunne være med og slåss i toppen.

Lys fremtid
Citroën og Ford er de eneste fabrikkteamene som kjører hele 2011-sesongen, og begge kommer med mindre biler enn i år. C4 blir erstattet med DS3 mens Fiesta overtar for Focus.

Også Mini vil kjøre deler av sesongen med en Countryman WRC.

Mange andre bilfabrikker har vist interesse for fremtidig deltagelse i WRC, blant annet giganter som Toyota og Volkswagen. Fremtiden ser med andre ord lys ut for rallysporten etter noen litt labre år hvor det i realiteten kun har vært et par førere som har slåss om VM-tittelen.

- Selv om bilene blir litt rimeligere neste år, vil kostnadene for deltagelse i VM være på omtrent tilsvarende nivå. Min motivasjon er å oppnå best mulig resultater, penger er underordnet.

- Jeg vil selvsagt ha best mulig utstyr, for jeg vet at jeg er rask nok til å vinne VM igjen så lenge jeg sitter i en konkurransedyktig bil, sier Petter. Målet for årets sesong var å ta en pallplass i VM og vinne et løp.

Det første delmålet ble innfridd etter en forrykende innspurt i Wales hvor han fulgte Sebastien Loeb som en skygge nesten til målstreken, og til stor begeistring for publikum hadde den bredeste sladden av samtlige inn på den avsluttende publikumsetappen.

Noen seier ble det ikke, men han har vært på pallen åtte ganger, og det er kun den franske verdensmesteren som har vunnet flere fartsetapper enn nordmannen i år.

Med nye biler neste år, stiller alle med like forutsetninger. Og en ting er i alle fall sikkert – Petter Solberg mangler ikke motivasjon.

SE BILDENE: Solberg Extreme Motor Show


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer