img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Det lille ekstra
NETTKJØRT: Alfa Romeo har puttet 50 hester til i Giulietta. Det løfter den fra kompakt familiebil til en dose autoterapi.

Med 120 hester tok Giulietta skalpen på Audi A3 i årets første utgave av Bil. Nå har vi festet grepet rundt rattet på 170-hestersutgaven.

Fortsatt er det mye av det samme som vi opplevde under testen, men de 50 hestene ekstra gir definitivt valuta, om du har de ekstra pengene å putte i prosjektet.

For deg som måtte ha glemt det; Giulietta er erstatningen for den over 10 år gamle 147. Italienerne mener at de denne gangen har skrudd sammen noe som ikke bare skal kunne utfordre Golf og Focus, men også de som kjører Audi A3 og BMW 1-serie.

Bilen er basert på Fiats nye plattform som kalles Compact, den kommer til å danne grunnlag for nye modeller fra både Fiat, Alfa, Lancia og Chrysler.

Hjulopphenget med MacPherson foran og multilink bak, er i stor grad bygget i lettvektsmaterialer som skal bidra til bedre kjøreegenskaper.

Lekkert
Førermiljøet i Giulietta er tiltalende. Setene ser lekre ut, med Alfa-logoen brodert inn i seteryggen. Alle materialer har helt klart fått en seriøs oppgradering.

Knappene til å betjene tosone-klimaanlegget er store, lettleste og ser bra ut. Volumknappen til radioen derimot, er vrien å få tak i. Litt overraskende at man ikke har valgt samme design med riller som på knappene til klimaanlegget.

Stereo og kjørecomputer kan også styres fra knappene på rattet, de er enkle å betjene. Fraværet av hardplast er påfallende, og jevnt over føles ting godt skrudd sammen. Det er viktig og betryggende om man vurderer å putte pengene sine i en slik bil.

Fortsatt litt minus ved seter
Setene er dessverre ikke like gode å sitte i som de er lekre å se på. Det er litt for dårlig støtte til lårene, noe som enkelt kunne vært fikset om man kunne vippet setet opp i forkant, og ikke bare i bakkant.

En annen liten skjønnhetsfeil er rattjusteringen. Jekker du setet i nederste sitteposisjon, får du ikke med deg rattet langt nok ned.

Kjøreglede
Vi satte stor pris på kjøregenskapene i Giulietta da vi kjørte bilen med 120 hester i test. Det er ikke overraskende at ytterligere 50 hester bare gjør bilen enda bedre.

Ofte finner du biler med knapper som skal endre oppsettet på bilen, like ofte uten at det skjer særlig mye.

DNA-systemet som gjør at du kan velge mellom Dynamic, Normal og All weather, fungerer imidlertid svært godt.

Når du dytter bryteren frem i Dynamic, merker du det øyeblikkelig på gassresponsen, mens den elektroniske differensialen, som på Alfaspråket kalles Q2, endrer modus.

Q2-begrepet ble introdusert som et tillegg til Alfa Romeos firehjulstrekksystem, Q4, på 147 og GT.

Elektronisk
Ved introduksjonen besto Q2-systemet av en mekanisk Torsen-basert differensialbrems. Nå har imidlertid navnet blitt endret til Q2 Electronic, og styres elektronisk via ABS-pumpa for å simulere egenskapene fra den mekaniske utgaven.

Resultatet blir i stor grad det samme, nemlig en mer effektiv fordeling av kreftene og motvirkning av understyringen, som ofte er en utfordring på forhjulsdrevne biler.

Fordelen med en elektronisk løsning er selvsagt vekt, sammen med at det nok er en variant som er billigere å produsere.

Giulietta har også en funksjon som kalles «Pre fill», den skal gjøre bremsing raskere. Om du bråslipper gasspedalen, tar den høyde for at du har behov for å bremse raskt, og gjør bremsene klare til å reagere lynraskt og ved mindre press enn normalt.

Fleksibel og avansert
Den 1,4-liters turbomotoren er fleksibel, det er helt greit å kjøre bilen på lave turtall, samtidig som den absolutt liker å bli dratt ut skikkelig.

Blokka er det samme som du finner i 120-hesteren, men utstyrt med Multiair-teknologien som vi først møtte hos MiTo.

Kort forklart er det et elektrohydraulisk system som styrer inntaksventilene. Det sørger for bedre kontroll av luftstrømmen og optimalisert forbrenning. Presis styring av inntaksventilen bidrar også til økt dreiemoment ved lave turtall.

Godlåt
Lydbildet er strålende, ganske stille på lave turtall, mens snerten kommer når du gir gass og bruker hele registret. Man skal aldri undervurdere motorlyd som stemningsskaper.

Jeg har vel uttrykt det tidligere, diesel i Alfa Romeo ikke bare knatrer, men skurrer litt. Med de nye bensinmotorene forsvinner gradvis alle gode argumenter for oljebrenning.

Ikke bare får du 50 hester ekstra når du går fra 120-hester og opp til 170, men du går også ned i forbruk med tilhørende utslipp. Fra 149 gram CO2 til 134.

Det betyr at du nesten får noen av hestekreftene gratis, og viser hvor meningsløst det er å bruke krefter som et parameter for å beregne avgifter når målet skal være mer miljøvennlige biler.

Girkassen er bra, men enda kunne jeg godt tenkt meg at skiftene var litt kortere i bevegelsen. Det hadde matchet enda bedre med bilens sportslige image og egenskaper. Den er imidlertid presis og lettsjaltet.

Skulle du synes at 170 hester er for lite, kan du glede deg over at det også finnes en Quadrifoglio Verde, med den hysterisk morsomme 1750 turbomotoren med 235 hester. Vi lover å komme tilbake til den her på BilNorge.no.

FAKTA Alfa Romeo Giulietta 1,4 Turbo Benzina 170 hk

Motor:

4-syl. Turbo bensin, 1368 ccm

Effekt:

125 kW (170 hk) v/5500 o/min. 
230 Nm v/2250 o/min.

Mål:

435 x 178 x 147 cm (L/B/H)

Akselavstand:

263,4 cm

Egenvekt m/fører:

1365 kg

Aks. 0-100 km/t:

7,8 sek.

Toppfart:

218 km/t

Snittforbruk:

0,58 l/mil

CO2-utslipp:

134 g/km

Pris fra:

kr 369.900

Pris som testet:

kr 428.700


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer