img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img
3 bilder i galleri
100-års Chevrolet
Indianapolis 500 feirer 100 år den 29. mai. Chevrolet feirer sine 100 i november. Nå kombineres de.

Det er egentlig sånn det skal være, at Chevrolet er årets pacecar i Indianapolis.

Ikke bare fordi begge fyller 100, men også fordi Chevrolet-navnet vel er et av de som har satt sterkest preg på Indy-løpet opp gjennom årene. Både som fører og bilmerke – så lenge vi holder oss til de eksisterende bilprodusentnavnene.

Cadillac har liksom ikke samme rett til den æren.

Brødrene Chevrolet konkurrerte i Indy i hvert fall syv ganger, Gaston Chevrolet vant i 1920 i en bil som broder Louis hadde bygget.

Den het imidlertid ikke Chevrolet, for da var Louis for lengst ute av GM – men den het Monroe-Frontenac og var den første bilen som gjorde alle 500 miles uten å bytte dekk.

Etter krigen har Chevrolet vært pacecar på Indianapolis 22 ganger – riktignok er dette en ”ære” man betaler for, men det sier i hvert fall noe om at de mener at å kjøre aller forrest før start i dette fantastiske løpet, gir verdi for markedskronene.

Årets bil blir en åpen Camaro SS i en spesiell begrenset-opplag utforming. Hvit, med oransje striper og med samme oransje fargen på interiøret.

Dette skal visstnok minne dem som enten er fullstendig oppslukt av Indy-historie, eller de med høy alder og fantastisk hukommelse, om den klassiske Camaro pacemobilen fra 1969.

SE: Tidligere Camaro pacecars

For å tjuvstarte litt auksjonerte GM bort en tilsvarende bil lørdag – inntektene gikk selvfølgelig til noe veldedig.

50 eksemplarer skal denne spesielle modellen bygges i. Egentlig er det bare snakk om å legge på nok av det som tilbys under 2SS-tilbehørspakken. Sammen med stripene, 6-trinns automat og 400 hesters V 8 motor.

Det burde med andre ord ikke være store problemer å rekreere en replica.

Man må bare huske på de spesielle forsterkningene Generalen har vært fornuftig nok til å legge til: en som forbinder toppene på forstillingen, en som stiver opp transmisjonsfestene, forsterkning av drivakseltunnelen og et par nye stag på chassiset.

Det høres betryggende ut at noen har tatt seg bryderiet med å stive opp denne ganske svære cabrioleten.

Nå vet jeg ikke hva slags planer GM har for å feire Chevrolets første 100. For det kan bli en litt vanskelig historie.

Louis Chevrolet, som grunnla merket sammen med en svigersønn av GM-sjefen, fikk trøbbel med medeierne og solgte seg ut i 1915 – da ble Chevrolet en del av GM. 

Louis, stakkar, gikk det ikke bra med, på tross av svære minnesmerker på Indianapolis Hall of Fame. Alle pengene hans forsvant da Wall Street stupte, så han endte som samlebåndsarbeider på en Chevrolet-fabrikk, ironisk nok, og døde lutfattig i 1941.

 

PS!
Våre gode venner i Vi Menn og Norsk MotorVeteran, Atle Gulbrandsen og Tor Ivar Volla, har i de siste månedene nå fortalt oss om Gil Andersen, opprinnelig fra Horten, som deltok i det første Indianapolis-løpet i 1911.

Han kjørte en Stutz og kom til mål, som nr. 11. En nordmann med ganske god fartstid på amerikanske baner, du finner info om ham på dette fantastiske nettstedet.

I dette løpet var Andersen fremdeles norsk statsborger, og eneste utlending, selv om tre andre var født i andre land, men var blitt amerikanske statsborgere.

Hva Tor Ivar og Atle imidlertid ikke har fortalt oss om, er dette:

”The story I always heard from my dad's father (Swan's cousin?) was that Swan raced in the first Indy 500 and had a chance to go into a new business venture with Louis Chevrolet and decided it would be too risky.

I'm forwarding your message and phone number to my brother in Lexington who is more "up" on that side of the family. Thanks for contacting me!” Noe jeg fant på en kanadisk ancestry-side for ti års tid siden.

Det høres selvfølgelig spennende ut, men det med 1911 er i hvert fall ikke sant. Jeg er ikke så helt sikker på det med Chevrolet heller.

Men du finner alt om Swan Ostewigs racingkarriere (og til andre ”bortglemte” nordmenn også - Norm Ellefson for eksempel), på www.champcarstats.com.

Swan, som etterhånden ble hetende Olesen igjen, ble en stor forhandler for Apperson, en bil han også kjørte løp med. Men på en eller annen måte fikk han også eget navn på egne biler. I amerikansk bilhistorie finner vi både en Ostewig-Wisconsin og en Ostewig-Stutz.

Det er sikkert en historie her også, men jeg er ikke helt sikker på at det kan presenteres som en sensasjon. Bare se hva som dukker opp i et ganske vanlig Forum i forbindelse med at Anders Krohn skal kjøre Indy Light for Belardi i år:

”Good News. Anders seems to be a nice guy and he clearly really wants to be here in America. Also, he is the first Norwegian Indy Lights driver since Harald Huysman in 1993 and he could become the first Norwegian to drive an IndyCar since Eugen Bjørnstad who drove an Alfa in the 1937 Vanderbilt Cup.

The last Norwegian to drive an IndyCar on an oval was Swan Ostewig who competed in a couple board track races and practiced a car for the Indy 500 and Harvest Auto Classic (Indy fall race) in 1916.”

Jeg mener, det er noen der ute som vet ganske mye. Kanskje er det også noen som møtte Swan personlig. Han ble nemlig 96 år og døde ikke før i 1980. Så gi meg gjerne historien, men ikke forsøk å fortelle meg at her har vi funnet en glemt nordmann som var bedre enn Henning Solberg.

Det var ikke mer.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer