img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
38 bilder i galleri
Geni designer superbil for Gran Turismo
Her ser du hva som er mulig når en av verdens fremste Formel 1-designere får frie tøyler.

Det er mulig jeg er spesielt treig og at dere alle har passert nivå 30, A- eller B-spec. Da har dere vel sannsynligvis også møtt geniet.

En Formel 1 bil uten noe reglement, det var design-briefet Adrian Newey fikk fra Sony. Bilen hans skulle få en spesiell plass i Gran Turismo 5.

Og når noen sier Adrian Newey, blir jeg omtrent like høytidelig som når man sa Colin Chapman i gamle dager. Adrian Newey er nemlig en designer av den gamle skolen – i tillegg til at han er et geni.

To store
Det er to store designere i Formel 1 i dag. Det er Ross Brawn og Adrian Newey.

Begge har klart det nesten utrolige å konstruere Grand Prix verdensmestre for tre forskjellige team hver, men mens Brawn er dypt nede i 3D modellering og simulert fluid dynamikk, sitter Adrian Newey ved tegnebrettet sitt, med linjaler og masse erfaring og bruker blyant for å skape verdensmestre.

Selvfølgelig var Rob Marshall, sjefdesigner, og Peter Prodromou med da først Red Bull ble verdensmester i Interlagos, og så, uken etter, da en Sebastian Vettel som ikke trodde sine egne mamelukker, fikk førerkronen. Men det var ingen tvil om hvem som var sjefen.

Når han trekker seg, kan vi trygt snakke om en epoke som er over. Da har de ansiktsløse komiteene tatt over Formel 1 også, og vi har bare rattstjernene tilbake. Da kan vi jo like godt ofre oss for Melodi Grand Prix, vi også.

Våt drøm
Men fremdeles har vi tryllekunstneren Newey, og da han ble bedt om å gjøre noe spesielt for den nyeste utgaven av GP, var det ikke nei i hans munn.

”På mange måter oppfyllelsen av en drøm”, sa han. ”For når vi designer i dag, er den eneste muligheten vi har å være litt smartere enn nestemann innenfor et meget trangt regelverk. Og så snart du viser at du er litt smartere, blir det også forbudt. Derfor er jo en design uten hemninger en våt drøm”.

Skal si han drømmer bra.

Som sagt. Når du er på nivå 30, kan du utsette deg for noe som heter Sebastian Vettel Challenge. Klarer du å gjennomføre den, er bilen din. 

Og for en bil.

Ved første øyesyn har den ganske mye F1 over seg. Inntil du begynner å legge merke til at hjulene er kapslet inn. Føreren sitter under en transparent boble. Det er aktive aerodynamiske flater. Det er noen vifteaktige greier bak. Det er, med andre ord helt klart ikke noen Formel 1 bil.

”Det var kjempegøy”, forteller Newey. ”Jeg tenkte litt på dette, skrev ned noen spesifikasjoner, gjorde noen skisser, ga dem til Yamouchi (Kazunori Yamouchi er skaperen av GT-seriene og selv en proff racerkjører), og han tok det derfra.”

Egen divisjon
Det vil si en bil, Red Bull X2010 Prototype, som satte nye rekorder på både Nürburgring og Suzuka, etter at Sebastian Vettel hadde kjørt av den de første unotene.

Med alle detaljer på plass kuttet han 20 sekunder av Suzuka-rekorden, og hele 1 minutt og 4 på Nürburgring.

Den kjøringen ligger på YouTube - sammen med en fra hele Nordsløyfa, hvor lenge er det ikke siden det var en F1-bil der? Se videoer under artikkelen.

Litt av en bil, med andre ord.

Utvendige mål er 475 x 218 x 98 cm. Akselavstanden er 290 cm og vekten er 615 kg med olje og drivstoff om bord.

Motoren er en 3-liters V6 med twin turbo som gir 1483 hk ved 15.000 omdreiinger og 714 Nm ved 12K.

Det er helt aktiv fjæring rund baut, og den er giret til 450 km/t. Aksen er 1,4 sek til 100, 2,8 til 200 og 6,1 til 400.

Max sideveis akselerasjon er på hele 8,25 G (ved 300 km/t), og der er vi helt i grenseland av hva mennesker kan tåle.

Suger seg fast
For en annen spesialitet ved denne bilen er at motoren ikke bare drar bakhjulene, men også en turbin som suger luften vekk fra undersiden av bilen for å øke marktrykket.

Akkurat som Chaparral gjorde i 70-årene, og som Brabham BT 46B gjorde da den geniale bilen som Gordon Murray hadde designet for Brian Ecclestone, vant Sveriges GP i 1978 (Niki Lauda rattet). Gjett om den ble forbudt tvert!

I Red Bull X 2010 blir da marktrykket 1044,7 N ved 100 km/t; 4181,7 N ved 200 km/t; 9412,9 ved 300 og vanvittige 16.732,5 N ved 400 km/t. Da veier den med andre ord 2,78 ganger sin egen vekt.

Umenneskelig
Og Gran Turismo 5 gir deg sågar muligheten til å leke Adrian Newey selv, ikke med tegnebrett, men med regnestav.

Dekkene er belastet med 1142,7 kp foran og 1432,9 bak ved 300 km/t. Friksjonskoeffisienten er egentlig 2,16, men redusert til 91,5 prosent ved tung belastning.

I vårt eksempel blir den da 1,97. Summer belastningen på dekkene, gang med my og du får 5073,9 kp. Det er den kraften dekkene kan stå i mot svingkrefter med, og når du deler det på bilens vekt, 615 kg, får du 8,25 – som altså er mulig sidekraft.

Dette er mer enn det en astronaut blir utsatt for ved utskyting.

Selv med masse fysisk trening, og ved hjelp av tekniske innretninger i bilen, tror ikke Adrian Newey at det vil være mulig å kjøre en slik bil i virkeligheten.

”Kanskje en eller to runder, men ikke over en hel racingdistanse”, sier han. Alternativet må jo bli å fjernstyre en førerløs utgave av den.

”Og er det ikke akkurat det vi har gjort her?” spør han begeistret.

Jeg aner ikke hva som kan skjule seg videre oppover mot nivå 40. Det er vanskelig å tenke seg noe som overgår dette.

 

SE VIDEO PÅ YOUTUBE:


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer