img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
73 bilder i galleri
R for Racing
FØRSTEINNTRYKKET: Effektiv slanking og 10 ekstra hestekrefter har gitt oss den råeste Porsche Cayman så langt. BilNorge.no luftet den i fjellene på Mallorca.

Men hva har Cayman R som ikke Cayman S har?

Dører i aluminium bidrar til en vektreduksjon på 15 kilo, superlette alufelger som vi tidligere har sett på Boxter Spyder, letter fem kilo til, mens nye bøtteseter veier 12 kilo mindre enn de gamle.

Som standard leveres bilen også uten både radio og klimaanlegg, til sammen snakker vi om en vektreduksjon på 55 kilo.

Et kurs eller syv hos Grethe Rohde hadde kostet meg det samme, men da får jeg ikke med meg ny frontfanger, fast bakspoiler, svarte speil, sorte ringer rundt lyktene og den tøffe Porsche-dekalen nede på siden som vi første gang så i 1969 på 911 R. Det gjør at Cayman R ser enda mer ekstrem ut enn tidligere.

Lavere og raskere
Når Porsche snakker Racing, mener de selvsagt alvor. Cayman R har gått rundt ”ringen” på rett over åtte minutter, og etter drøyt 30 mil i bilen er det godt mulig å forstå hvorfor.

For å gjøre kjøreegenskapene enda bedre, har man senket Cayman med 20 millimeter sammenlignet med S-versjonen. Faktisk er bilen, på grunn av vektreduksjonen, i senter av tyngdepunktet, hele 22 millimeter lavere.

Det har man oppnådd med kortere fjærer og stivere dempere – i tillegg har gutta i de hvite frakkene også jobbet med stabilisatorstagene både foran og bak.

Legg til at sporvidden er fire mm større foran og to mm bak, og du har mer eller mindre det fulle bildet av hva som er nytt i chassisdepartementet.

Den 3,4-liters flate sekssylindrede motoren, har også fått 10 hester mer, noe som gjør at du når 330 hestekrefter ved 7400 omdreininger. Det er akkurat 100 omdreininger før du treffer turtallssperra.

Mest imponerende er likevel fleksibiliteten i motoren. Til tross for at vi snakker racing, kan du fint kjøre Cayman R også på lavere turtall. Maks dreiemoment treffer du imidlertid på 4750 omdreininger med 370 Nm.

Manuell eller PDK?
Ytelsene er for så vidt bra på papiret, men føles enda heftigere når du sitter i bilen.

Toclutchkassa til Porsche, kjent som PDK, er fortsatt fremragende, men for entusiastene skal man ikke glemme gleden av å gire selv.

Med PDK går 0-100 unna på fem sekunder flatt, mens med manuell girkasse reduseres tiden til 4,9. Som vanlig er det imidlertid slik hos Porsche at de har mer å gå på.

Bestiller du din bil med såkalt Sport Chrono, sammen med PDK, får du nemlig presset 0-100 ned i 4,7 – da er vi nede på samme tid som en Porsche 911 Carrera S.

Lykkepille
Ute på veien er Cayman R rett og slett strålende. Personlig synes jeg den er morsommere og lettere å håndtere enn storebror 911.

Både med og uten knappen som åpner et spjeld i eksosen for ytterligere lyd, er det en sann nytelse å høre brølet som fyller både bilen og rundt.

Setene, som bare kan justeres i lengderetningen, er gode, og rattet i Alcantara både sender og mottar informasjon fra styring og underlag på en eksemplarisk måte.

Minst like viktig i en bil som denne er bremser. Vår bil hadde det meste av utstyr, bortsett fra PDK, noe som også inkluderte keramiske bremser, som nok fort koster 50.000 kroner ekstra.

De kommer sikkert særlig godt med om du har tenkt å ta med deg bilen ofte til Vålerbanen eller andre lekeplaser.

Konklusjon
Cayman R er en strålende sportsbil. De små endringene gjør den enda skarpere og mer intens enn en Cayman S.

Som meg, tror jeg du kommer til å hyle av glede om kapp med motorlyden.

Til tross for at R handler om vektreduksjon, vil nok mange som kjøper denne bilen spandere på seg klimaanlegg og kanskje den 10 liter større bensintanken.

Før du løper for å kjøpe kan det være greit å huske følgende:

For det første, startprisen for Cayman R er 1.183.000 kroner, med PDK stiger den til 1.201.000. Over 550.000 av dette går rett i statskassa.

For det andre, Norge har sammen med Belgia en 211-hesters utgave som fortsatt gjør unna sprinten på 5,8 sekunder og koster nesten en halv million mindre. Bedre for både førerkort og lommeboka…

Er du entusiast er det imidlertid ikke tvil, Cayman R er et sanseløst morsomt leketøy både på og utenfor banen.

Les mer om Cayman R i mars-utgaven av Bil, der kan du blant lese hva som skjedde da vi inviterte legendariske Walter Röhrl til å vise oss hva bilen kan utrette på bane.

Fakta Porsche Cayman R

Motor:

Sekssylindret bensinboxer 3436 ccm

Ytelser:

243 kW (330 hk) v/ 7400 o/min
370 Nm v/ 4700

L/B/H:

434,7/180,1/128,5 cm

Akselavstand:

241,5 cm

Vekt med fører:

1295 kg

Bagasjerom:

150 liter foran, 260 liter bak (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

4.9 sekunder

Toppfart:

282 km/t

Forbruk:

0,97 l/mil

CO2-utslipp:

228 g/km

Pris fra:

kr 1.183.000

Konkurrenter: Audi TT RS, Mercedes SLK

+ Fantastisk kjøremaskin med unik balanse.

- Du må ofre litt komfort for vektreduksjonen


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer