img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
VW-gruppens maktdemonstrasjon
Så er det klart for kveldens store maktdemonstrasjon i Genève. VW-konsernet skal ha gruppe-forestilling.

Det har skjedd såpass mange år nå at vi kan vel kalle det en tradisjon. Volkswagen-konsernet finner en enorm hall, gjerne en nedlagt fabrikk, og der kjører divisjon etter divisjon på med sine høydepunkter.

Dette er et sted der det gjerne kommer flere enn 2000 såkalte motorjournalister som blir utsatt for en formidabel overkjøring. Ingen skal være i tvil om hvem det er som har tenkt å bli verdens største.

Det kan være smart å gå dit, det hender faktisk de viser noe de ikke tar med seg videre til utstillingen, og det hender det blir sagt noe som ikke blir sagt andre steder.

Hva som sikkert blir sagt i kveld, er noe om fantastiske økonomiske resultater – i fjor økte omsetningen med en femdel, til 127 milliarder euro, mens fortjenesten økte med åtte-gangeren, til 7,2 milliarder.

Det betyr blant annet at skattekista nå er fylt til randen, nesten 19 milliarder euro i cash kan de i prinsippet legge på bordet i morgen.

Og vi kommer sikkert til å høre noe om hvordan VW-gruppen vokser overalt (det siste er Russland-avtalen med GAZ – jeg ser ikke bort fra at den skal formaliseres med litt fyrverkeri i kveld) og om hvordan de nye modulkonstruksjonene skal gjøre det enklere å bygge enda flere varianter av enda flere modeller med enda større fortjeneste.

Mens det er Martin Winterkorn (bildet), toppsjefen – som nå har fått kontrakten sin forlenget slik at han skal få fullføre ambisjonen om å bli verdens største innen 2018 – som kommer til å fremføre de økonomiske høydepunktene, vil det nok være Michael Macht som kommer til å fortelle om hvor flinke de er med bilene sine.

Litt ironisk akkurat det. Macht har nå tittel av produksjonssjef, men han ble hentet fra Porsche der han overtok som topp etter det blodige kuppet der smarte (men ikke smart nok) Wendelin Wiedeking ble hevet på dør. Alle Porsche-elskere vil betrakte ham som overløper.

Og det er nettopp spørsmål rundt dette jeg regner med ikke vil bli stilt i kveld., og i hvert fall ikke svart på.

For det er nemlig en del rusk i det så tilsynelatende velsmurte VW-maskineriet.

En ting er det underlige faktum at det ikke later til å være mulig å få noe fornuftig samarbeide mellom Scania og MAN – på tross av VWs betydelig interesser i begge disse gigantene. Der er det noe merkelig.

Men enda merkeligere, og stadig enklere å få øye på (ikke minst fordi det norske oljefondet er innblandet), er det som skjer rundt den forslåtte fusjonen mellom VW og Porsche.

Vi skal ikke gjenta den morsomme historien om hvordan Porsche forsøkte å overta VW, og var på randen av suksess (men historien skrives jo alltid av seierherren, så i dag er Wiedeking skurken), men fra VW-siden (Ferdinand Piëch, styreleder i VW og storeier i Porsche, som barnebarn av Ferdinand Porsche) ble det tydelig sagt at Porsche skulle inn under VW-paraplyen.

Prosessen startet for nesten 2 år siden, og når det nå sies fra partene at det er 50/50 sjanse for at den kan gjennomføres i år, betyr selvfølgelig det at ingen av dem har noen som helst peiling på når (eller kanskje om) den kommer til å skje.

Ledende spillere sa tidlig ifra at synergi-gevinsten ved en sammensmelting kunne verdsettes til 700 millioner euro pr år.

Financial Times har nylig regnet ut at så langt kan tapte synergigevinster verdsettes til 2,4 milliarder! I forrige uke sank Porsches aksjekurs med 11 prosent, og 3 prosent ned for VW gjorde bedriften plutselig 1,6 milliarder mindre verdt.

Problemet ligger i en masse aksjonærers klaging over urent løp fra da Porsche begynte å handle VW aggressivt, og VW slo tilbake. Beskyldninger om aksjemanipulasjon og ledende aksjonærers (les Porsche-familien) ugreie agendaer.

Dette betyr jo blant annet at aksjeverdien er basert på en mengde spekulasjoner om hvordan resultatet av alle disse kranglene vil bli – og om hvor lang tid det vil ta å oppnå resultater.

Jeg tror i hvert fall man trygt kan si at dersom man legger sammen dagens aksjeverdi for de to selskapene, vil man allikevel komme milevidt unna det som kommer til å bli det endelige resultatet etter en eventuell fusjon.

Men som sagt – jeg er temmelig sikker på at dette ikke vil bli ønsket velkommen som et diskusjonstema på kveldens festoverkjøringsforestilling.

Men, for å avslutte med et lite og lettet smil. Det ser ikke ut som om Italdesign er helt overkjørt.

Riktignok kjøpte VW 80 prosent av det legendariske designselskapet i fjor, og riktignok har Italdesign fått Genève-standen sin flyttet til der vi finner alle de andre VW-gruppe-merkene (inkl Porsche!). Men det ser allikevel ut som de beholder litt selvstendighet.

I begynnelsen av forrige uke landet det en invitasjon til egen Italdesign-pressekonferanse i Genève på skrivebordet mitt. Invitasjonen hadde form av et nydelig innpakket champagneglass (i plast!)

Det betyr i hvert fall at de ikke er fullstendig VW-uniform- og domin-ert ennå – noen liknende har ikke kommet fra noen av de andre i konsernet. 

Men jeg har nok allikevel på følelsen av at far og sønn Giugiaro også kommer til å være til stede i kveld.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer