Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Da Lexus lanserte andre generasjon IS i 2005 var det BMW 3-serie som var hovedkonkurrenten, nå har IS fått en oppdatert og mer effektiv dieselmotor. Noen ny motor er det imidlertid ikke snakk om. Det er den samme 2,2-liters turbodieselen som vi kjenner fra 220d, men med 150 i stedet for 177 hester, og 340 Nm dreiemoment i stedet for 400. Den største effekten ved normal kjøring er lavere forbruk og dermed 10 gram lavere utslipp. Lavere effekt og lavere utslipp gir i kombinasjon med lavere effekt, også en reduksjon i avgiftene, og dermed kan man være mer konkurransedyktig på pris. IS har også gjennomgått en liten ansiktsløftning. Det er nok mest kjennerne som ser forskjell, men noen små ekstriørendringer, som nye LED kjørelys og en generell modernisering av det visuelle er på plass. Litt slappere Erfaringsmessig har denne type avgiftstilpassede justeringer forholdsvis lite å si når det kommer til praktisk bruk av bilen her i Norge. Med relativt restriktive fartsgrenser, men til gjengjeld mye kupert terreng, er det ofte reduksjonen i dreiemoment som merkes best, nettopp fordi det ofte fører til at man må bruke giret mer. For IS 200d er vi fortsatt godt innenfor en komfortsone når det gjelder krefter, og selv med litt last føles motoren sterk. Det er klart at for en sportslig anlagt sedan er riktignok forskjellen mellom 8,9 sekunder fra 0-100 og 10.2 på samme distanse ikke helt ubetydelig. Så stor som 1,3 sekunder er faktisk avstanden mellom 200d og 220d. Bra kombinasjon IS har fortsatt mer enn nok krefter å by på når veiene svinger, samtidig som den gjerne tar deg med på langtur. Mye av styrken til Lexus, er at de har klart å bygge en bil som kombinerer egenskapene til Mercedes C-klasse og BMW 3-serie. Den er komfortabel både når det gjelder sittekomfort, lav støy og kvalitetsfølelse, samtidig som den gjerne blir med på mer aktiv leking når det er rom og muligheter for det. Den sekstrinns girkassa er presis og lett å bruke, men sjettegiret blir faktisk sjelden effektivt å bruke fordi du aldri kommer opp i de hastighetene det er beregnet for. Likevel, det hadde faktisk kledd denne bilen godt å ha en automatkasse, det hadde gjort den enda litt mer komplett. Den som er på jakt etter en bil som virkelig stuper gjennom svingene og hyler etter mer, vil nok bli litt skuffet – eller snarere – de bør nok fortsatt kjøre BMW. ISen håndter denne type utfordringer på en ryddig, men ikke utpreget sportslig måte. Styringen er litt for lett og for den som virkelig liker å ha nærkontakt med underlaget blir det litt for distansert. Trangt bak Sitter du foran i IS føler du deg definitivt premium, om du blir presset inn i baksetet vil du trolig protestere. Ikke fordi skinnkvalitetene er noe dårligere her, men rett og slett for at dette er en bil der man først og fremst sitter foran. Bak undertegnedes snaut 1,90 er det ikke plass til annet enn unger som mer eller mindre sitter med bena oppe i setet. En tur med fire voksne karer går kun til nød, og som et resultat av god oppdragelse. Totalinntrykket av IS 200d er likevel godt. Den ser bra ut, og bør absolutt være noe å se på for den som ønsker seg et alternativ til de etablerte. Du får fortsatt mye kvalitetsfølelse og kjøreglede iblandet en porsjon status. En startprisen på under 390.000 kroner bør gjøre at den også fremstår som et mer attraktivt alternativ. Fakta Lexus IS 200d Executive Motor: 4-syl. turbodiesel Effekt: 110 kW(150 hk)v/3600 o/min 340 Nm v/2000 o/min. Mål: 458x180x142 cm (L/B/H) Akselavstand: 273 cm Egenvekt m/fører: 1585 kg Aks. 0-100 km/t: 10,2 sek. Toppfart: 215 km/t Snittforbruk: 0,51 l/mil CO2-utslipp: 134 g/km Pris: kr 424.200 Konkurrenter: BMW 3-serie, Mercedes C-Klasse, Audi A4 + Et svært godt kompromiss mellom komfort og sportslighet.
- Trangt baksete.
|