Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Da nye Mazda5 ble lansert sist høst, besto tilbudet av to alternative bensinmotorer. Nå kommer varianten norske bilkjøpere ønsker seg, med dieselmotor. Og mye har skjedd siden forrige generasjon Mazda5, både over og under panseret. Siden vi tidligere har omtalt nye Mazda5 i detalj, skal vi her konsentrere oss om drivlinjen. LES OGSÅ: Rask fornyelse for Mazda5 Sammenlignet med forgjengeren, en 2,0-liter i kombinasjon med manuell girkasse, bidrar den nye drivlinjen til en vektreduksjon på hele 120 kg. Forbruket er redusert med 14,8 prosent, og dermed blir den klasseledende med hensyn til CO2-utslipp. Motoren alene står for en vektreduksjon på 73 kg takket være lavere slagvolum og blokk i aluminium. Mye av æren for dette bør sendes til PSA/BMW som har konstruert motoren, vi snakker med andre ord om dieselteknologi som etter hvert benyttes av flere bilmerker. Avansert Kompresjonen er 16,0:1 hvilket er meget lavt for en dieselmotor. Det gir vesentlig lavere tenningstemperatur som igjen reduserer NOx-utslippene – spesielt ved høye temperaturer. For å kompensere for lav kompresjon resirkuleres eksosen via et bypass-system for raskere oppvarming og dermed lavere utslipp etter kaldstart. Og selvsagt er motoren utstyrt med vedlikeholdsfritt diesel partikkelfilter. Ny girkasse Motoren er stillegående og kjennes veldig riktig for den smarte, fleksible flerbruksbilen. Den har godt med skyv ved relativt lave turtall. I betraktning av sin form og funksjonelle design, oppleves Mazda5 1,6 Diesel som en relativt sportslig bil. De smarte skyvedørene gjør den til en drømmebil å parkere i trange omgivelser, selv med inntil syv personer om bord. Velutstyrt De som velger høyeste nivå, Sport, får dessuten bl.a. integrert TomTom navigasjon, skinnseter, elektriske skyvedører samt parkerings- og regnsensor. Den norske Mazda-importøren har et salgsmål på 530 Mazda5 inneværende år, noe som kan virke beskjedent i betraktning av bilens ytelser, utstyr og pris. Men informasjonssjef Marina Manneas Bakkum lover å skaffe flere biler dersom etterspørselen overstiger forventningene.
Konkurrenter: VW Touran, Ford Grand C-Max, Toyota Verso, Citroën C4 Picasso, Opel Zafira m. fl.
+ Trekkvillig motor og effektiv girkasse som gir betydelig vektreduksjon - Mazda har ingen umiddelbare planer om automatgir i modellen
|