Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Når Mercedes-Benz nå lanserer tredje generasjon SLK, tilbyr de hele tre varianter av Vario-taket som i løpet av noen sekunder forvandler cabrioleten til en kupé med "fast" tak – eller omvendt – ved å trykke på en knapp. Grunnmodellen har tak lakkert i bilens farge. Alternativt kan bilen leveres med et panoramatak av mørktonet polykarbonat. Magisk Det ”magiske” taket er 4 millimeter tykt, og består av fire lag, hvorav det ene er et polymer-sjikt som skifter farge når det kobles til en viss elektrisk spenning. Dermed stenger det ute både sollys og varmestråling. Fiffig, men det koster penger – nemlig 22.170 kroner, og hvis du vil ha din nye SLK med denne nyvinningen, må du dessuten smøre deg med tålmodighet. Selv om vi kjørte bilen med denne finessen under den europeiske presseintroduksjonen denne uken, er den ikke leveringsklar før første kvartal neste år. Tre motorvalg De to modifiserte firesylindrede 1,8-liters motorene i SLK 200 og SLK 250 og den nyutviklede V-sekseren i SLK 350. Automatgirkassen 7G-Tronic Plus er standard på SLK 250 og SLK 350. LES: Alle våre tester av SLK fra 1996 til i dag SLK 200 har faktisk lavere forbruk når den kombineres med automatkassen enn med manuell kasse. Ved blandet kjøring har den et forbruk på beskjedne 0,61 liter/mil, noe som betyr et CO2-utslipp på 142 gram. At forbruket er senket med opptil 25 prosent sammenlignet med forrige modell, med tilhørende lavere CO2-utslipp, betyr en nedgang i avgiftene i en slik grad at nykommeren er rimeligere i pris. Noe av forbruksreduksjonen skyldes også at ”Eco start/stop”-systemet hører til standardutstyret i alle modeller. Når prisene starter på 520.000 kroner for SLK 200, betyr det en reduksjon sammenlignet med forgjengeren på ca. 24.000 kroner. LES OGSÅ: SLK-premiere - men hvor var bilen? Kjøreglede – Her i SLK handler det om raffinert sportslighet. Tre chassisvarianter leveres, og mellom disse skiller det 13.260 kroner i pris. Konvensjonelle stålfjærer er standard. Du får en mer sportslig kjøreopplevelse ved å velge sportsunderstell til 2460 kroner. Her har både fjærer og dempere et strammere oppsett, og bilen er senket 10 mm. SJEKK NÅR DE NYE BILENE KOMMER TIL NORGE Du kan også velge Dynamic Handling-pakke som har hjuloppheng med kontinuerlig justerbar demping. Inkludert i Dynamic Handling-pakken er Direct Steer og Torque Vectoring Brakes. Sistnevnte fungerer slik at systemet selektivt sørger for å aktivere bremsing på det indre bakhjulet i svinger hvis det er fare for understyring. Direct Steer gir mer presis manøvrering ved at både rattutslaget og servokraften tilpasses kjørestil og fart. Edition 1 Til standardutstyret på denne modellen hører blant annet panorama Vario-tak, Dynamic Handling-pakke, AMG-styling, to-tone ”designo” nappaskinn med sting i kontrastfarge, Airscarf og Ambient Lightning. Edition-utgaven kan leveres i kombinasjon med alle tre motoralternativene. Dyrest er den på SLK 200, hvor du må legge den nette sum av 100.140 kroner på disken, mens den er cirka 5000 kroner billigere i kombinasjon med de to største motorene. De første norske kundene får sine biler allerede i løpet av noen få uker, og Mercedes-Benz Norge har tatt mål av seg til å selge 175 biler i år.
BE = BlueEfficiency.
Konkurrenter: BMW Z4. SE VIDEO AV NYE SLK:
|