img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
Mer komfort i CT 200h
Jeg liker at folk hører etter når jeg snakker. Det kan virke som om Lexus har lyttet – for CT200h har blitt betydelig bedre etter mitt første møte med bilen.

Selvsagt er jeg sikkert bare en av flere journalister som meldte tilbake til Lexus-folket om at det ekstremt stramme oppsettet for CT 200h, ikke sto i harmoni til bilens drivlinje og øvrige lynne.
 
Der hadde nemlig noe gått galt, og eksemplarene vi kjørte under vårt møte med bilen for et halvt år siden, fikk ualminnelig mye pepper når det gjaldt kjørekomfort.
 
 
På hjemlige veier med norske spesifikasjoner, viser det seg altså at ting har blitt mye bedre.
 
Heldigvis, for om ikke kunne det nok blitt vanskelig å fortsette den positive salgsutviklingen som meldes fra den foreløpig lille Lexus-organisasjonen. 200 biler skal være forhåndsbestilt, dermed er man halvveis på vei mot målet om 450 i løpet av året.
 
Luxury
Vel – det het i hvert fall utstyrsnivået på vår testbil, og det oser da virkelig av premiumfølelse når du har klatret inn bak rattet i CT 200h. Lys hud, elegante instrumenter og knapper som stadig tar noen steg oppover når det kommer til kvalitetsfølelse.
 
I likhet med bilene som den skal konkurrere med, som Audi A3 og BMW 3-serie, er det først og fremst i forsetene det er premium. Bakseteplassen er primært egnet for barn som sitter på pute, for forsøker du deg med større barneseter her, så blir det fort trangt til beina.
 
På plass i forsetene er det imidlertid lett for de fleste å finne en god sittestilling. Riktignok kunne jeg tenkt meg enda bedre lårstøtte, men ettersom setene kan senkes godt ned, kompenserer det en god del.
 
Støynivået er bra, men ikke bedre enn i biler som ikke skryter av å være premium, som Opel Astra eller Volkswagen Golf, særlig er det dekkstøy som slipper igjennom.
 
 
Kjent drivlinje
Lexus er opptatt av å differensiere seg fra moderselskapet Toyota. Det gjør man i stor grad når det kommer til CT 200h. Under skallet er det imidlertid den samme drivlinjen som vi kjenner fra Prius og Auris Hybrid .
 
Det vil i praksis si en en 1,8-liters, firesylindret VVT-i bensinmotor og i tillegg en elektromotor av magnetsynkron-typen, som overfører kreftene gjennom en sinnrik girkasse, som bidrar til den sømløse overgangen mellom bensin og eldrift.
 
Strømmen som regenereres ved bremsing, eller ved lading fra motoren, lagres i et nikkelmetallhydridbatteri.
Totalt leverer bensin og elektrisitet inntil 136 hestekrefter. Bensinmotoren er på 99 hestekrefter og 142 Nm, mens elmotoren leverer 82 hester og 207 newtonmeter.
 
Som totaltallet indikerer, kan du ikke hente maksimalt ut av begge motorene sammen. Viktigere er det at elmotoren er sterk nok til å kjøre bilen bare på strøm over korte strekninger ved lave hastigheter, samtidig som den bidrar til å gi det ekstra skyvet helt fra null omdreininger som en elmotor har som sin store fordel.
 
Effektiv i teorien
Med toppladet batteri kan CT 200h tvinges til å gå på bare på strøm, riktignok i maks 45 km/t, og inntil to kilometer.
 
Under normal drift har du imidlertid tre valgmuligheter.
 
ECO, der snører Lexus igjen og forsøker å hjelpe deg til å kjøre så nøysomt som mulig. NORMAL der bilen forsøker å finne en miks av ytelse og sparing, og SPORT der man tar et valg om å se bort fra både økonomi og økologi.
 
Det hele markeres ved at man endrer instrumentbelysningen fra blå til rød, og meteret som viser lading og forbruk, endres til en mer tradisjonell turteller.
 
På papiret skal vårt testeksemplar kunne gå på 0,41 l/mil – den billigste (og letteste) versjonen skal kunne snike seg helt ned på 0,38.
 
I praksis viser det seg at bilen inviterer til kjøring som fort gjør at forbrukstallene kryper noe over dette.
 
Tidligere erfaring fra en bil som Prius viser imidlertid at denne drivlinjen kan kjøres ganske hardt, men at man like gjerne når et slags ”maksforbruk” som på mange måter kan være like interessant som hva det er mulig å kjøre på.
 
I praksis viste det seg at når jeg ikke tenkte noe på forbruk, men brukte mer SPORT enn ECO, ble forbruket liggende på 0,56 ifølge kjørecomputeren.
 
En klar forbedring
«Oppsettet for CT 200h er nemlig stramt. Her har det sportslige fått overtaket over komforten, og det betyr at du kjenner underlaget svært godt, men kanskje ikke helt slik du kunne tenke deg det.»
 
Det skrev vi etter å ha kjørt bilen i Frankrike – nå er opplevelsen langt bedre.
 
Kundene som går etter disse kompakte premiumbilene, er ofte også ute etter noe som oppleves som sportslig, men fortsatt komfortabelt.
 
Mye tydet på at man hadde gått seg litt bort på første forsøk, nå fungerer oppsettet mye bedre.
 
Fortsatt er CT 200h forholdsvis stram i oppsettet, men man har klart å snu det hele over til en løsning som i mye større grad også i varetar komforten.
 
Bilen svelger unna ujevnhetene i veien. Særlig når du kommer litt opp i fart, viser det seg at oppsettet fungerer godt.
 
Styrefølelse er det imidlertid mindre av. Det er ikke noe galt i selve presisjonen i styringen, men den gir så få tilbakemeldinger at du føler at du blir snytt for selve kjøreopplevelsen.
 
Sport?
136 hester og godt skyv er bra, men girkassen innbyr fortsatt ikke til sportslighet.
 
Får du noe sportslig over deg, er det litt vanskelig å få gjort noe med det, selv om du har vridd aldri så mye på «sportsknappen».
 
Motoren raser opp til over 5000 omdreininger, og det genererer ganske mye lyd slik at du sitter igjen med et ønske om å skifte gir, men uten muligheten til å gjøre det.
 
Det hele kunne kanskje vært løst med å gjøre som en del andre CVT-kasser, nemlig simulerte gir som kunne vært styrt med hendler bak rattet. Det hadde matchet sportsligheten bedre enn tilfellet er nå.
 
CT 200h er ikke noen treg bil, men den er ikke direkte rask heller. 0 til 100 går på 10,3 sekunder, det plasserer den halvannet sekund etter en bil som A3 med 140 hesters dieselmotor.
 
Bra allrounder
Ser man på Lexus CT 200h som et mer komfortorientert alternativ, noe man kan nå med det nye chassisoppsettet, er den med en startpris rett under 300.000 absolutt en bil som bør vurderes for den som er på jakt etter en premium kompaktbil.
 
De fleste vil nok likevel snike seg opp på utstyrsnivået som kalles Comfort, med noen tilvalgspakker som plasserer prislappen et sted rett over 350.000 kroner.
 
Da får du en bil som gir deg både status, premiumfølelse og et skjær av miljøvennlighet – jeg ser ikke bort fra at det kan være en hel del bilkjøpere som føler at CT 200h appellerer nettopp til dem.
 
Fakta: Lexus CT 200h
 
Motor:
1,8-liters bensinmotor og elmotor
Effekt:
Bensinmotor: 73 kW (98 hk) v/5200, 142 Nm v/4000.
El-motor: 60 kW (82 hk), 207 Nm.
Maks. totaleffekt: 136 hk.
Mål:
432 x 176,5 x 143 cm (L/B/H)
Akselavstand:
260 cm
Egenvekt m/fører:
1410 kg
Aks. 0-100 km/t:
10,3 sek.
Toppfart:
180 km/t
Snittforbruk:
0,41 l/mil
CO2-utslipp:
94 g/km
Pris fra:
kr 299.000
Pris som prøvekjørt:
kr 413.700
Aktuell i Norge:
NÅ!
Konkurrenter: Audi A3, BMW 1-serie og Alfa Romeo Guilietta.
 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer