Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
For Volvo Norge var grepet med å slippe den anvendelige lille dieselen fra PSA opp i V70, en ubetinget suksess. Den bidro til å løfte merket opp til en imponerende fjerdeplass på fjorårets personbilstatistikk. Med den oppgraderte versjonen av motoren plassert i merkets nyeste, og etter manges mening fineste bil, V60, kommer trolig Volvo-selgerne til å fortsette å smile utover i 2011. Oppgradering. Volvo er ikke alene om å se forbedringen av 1,6-literen. Peugeot, Citroen, Ford og Mini har alle fått den nye versjonen som har blitt oppdatert til å klare seg innenfor Euro5-kravene. I rene tall betyr det at den har økt fra 109 til 115 hester, og viktigere, fra 240 til 270 Newtonmeter i dreiemoment. Vi har nå testet den oppgraderte motoren i flere biler, og erfaringene er de samme, den imponerer, særlig til det man kan kalle «hverdagsbruk». Forsøker å du deg med en sportslig tilnærming, vil du fort oppleve at det går tomt, men til gjengjeld inspirerer den deg til å utnytte momentet, og kjøre roligere. For Volvo har det også bidratt til lavere utslipp at man endelig har fått på plass en sekstrinns girkasse, som gjør det lettere å finne riktig gir. Det siste trinnet blir en ren overveksel som brukes på motorveien i over 90 kilometer i timen. For å holde forbruket nede, har Volvo valgt en litt annen optimalisering av motoren, som gjør at man henter ut noen færre hestekrefter også når føreren gir litt mer gass, noe som bidrar til lavere utslipp. Lydnivået på denne dieselmotoren er også meget bra, og under normal kjøring hører du nesten ikke motoren i det hele tatt. Under 120. Både S og V-versjonen av 60-serien kommer med den nye motoren inn under 120 gram. S60 skal ifølge fabrikken klokke inn på 0,43 - noe som tilsvarer 114 gram CO2, mens den noe tyngre stasjonsvognutgaven er oppgitt til 0,45. Bilene vi kjørte på introduksjonen kom så godt som rett fra samlebåndet, så under vår kjøring rundt Göteborg endte man lett på rett over 0,5 under normal kjøring, og opp mot 0,6 om man bestemte seg for å gasse på. På de siste fem milene i lett terreng og hastigheter under 90, klarte jeg likevel å få kjørekomputeren til å vise det oppgitte tallet på 0,45 ved å være litt ekstra forsiktig på gassen. Det som fortsatt er et kjennetegn med denne motoren, er at selv om man fyller opp i bilen, og kjører hardere, er det vanskelig å få den til å bruke noe særlig over 0,6 – noe som gjør at totalregnestykket blir bra. Mye premium. Startprisen på V60 DRIVe er rett over 320.000 kroner. Testbilene vi hadde tilgang på hadde nok ekstrautstyr i størrelsesorden 100.000 kroner i tillegg, men hver gang jeg sitter i en S- eller V60 lar jeg meg imponere over hvor mye premiumfølelse man har klart å bygge inn, men på en annen måte enn den man finner i BMW eller Audi. Det er noe nordisk over det, selv om Volvo nå er aldri så kinesisk. Volvo i Norge regner med å selge rundt 500 S60 og 3000 V60 i året som kommer, av disse vil så mye som 70 prosent være DRIVe-biler. For den som kan leve med bilens lekre, men ikke altfor rommelige design sammenlignet med konkurrentene i klassen over, der du finner Mondeo, Passat og Insignia, har V60 absolutt blitt et enda mer attraktivt valg med denne motoren, selvsagt takket være prisen. V70 får samme motor nærmere sommeren, kanskje med litt andre spesifikasjoner, men det meste vil nok være svært likt.
Konkurrenter: BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-Klasse, men også biler i klassen over som Mondeo og Avensis. + Mye premiumfølelse, lavt støynivå og god fleksibilitet - Mindre krefter og skyv enn bilens sportslige design og chassis inviterer til
|