img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Denne bilen måler køtiden din
Hvor lenge står du egentlig stille på vei til jobb? Med 308 får du nå vite det - nøyaktig på sekundet.

Nice, Frankrike: Det er altså Peugeot som tar fornyet sats i Golf-klassen – eller folkeklassen om du vil. Hver tredje personbil solgt i Norge hittil i år, er av denne typen familievennlige biler i lengder ca 4,2 til 4,5 meter. For det meste femdørs kombikupeer, men med innslag av små stasjonsvogner – og en og annen kabriolet. 

Og ser man på salgstallene for 308 i Norge, er det åpenbart på sin plass med fornyelse. VW Golf er suverent mest populær i denne klassen med over 2100 solgte biler så langt. Nåværende 308 rangerer på 10. plass, og med kun en tiendedel av salget. 

Undervurdert skatt
Men Norge er nå likevel et miniputtmarked, og i Europa vet de å sette pris på denne fine bilen. Siden jeg var på lanseringen av 308 i Alsace høsten 2007, har Peugeot solgt over 950.000 eksemplarer.

Etter å ha kjørt den oppdaterte 2011-modellen, blir jeg igjen forsterket i min tro på at dette er en undervurdert liten bilskatt av norske bilkjøpere. 

Først og fremst har bilen en herlig storbilfølelse, i hvert fall så lenge du sitter i et av forsetene. Og fra førersetet er også kjøregleden voksen, med fast og presis styring og hjul som biter seg kattemykt fast i svingene. I tillegg har 308 en høyst gjennomført og prioritert eleganse når man sammenlikner med de tyske konkurrentene. Selv om ulempen ved eleganse som vanlig spiser av tilgjengelig plass (i baksetene) og funksjonalitet (i bagasjerommet).

Så var det nyhetene
Det mest synlige er selvsagt ny front, influert av 508 og ganske kraftig nedtonet fra det aggressive oppsynet vi har sett fra Peugeot noen år nå, med helt ny grill og hovedlys. Tidsriktige LED-kjørelys rammer inn grillen på en delikat måte – noe den senkede luftmotstandskoeffisienten bevitner. 

Mest interessant er likevel oppgraderingene i drivlinjen, hvor spesielt 1,6-litersdieselen med 112 hester er blitt vesentlig mer nøysom, både med manuell 6-trinnskasse og med automatkasseversjonen EMG, som er en sekstrinnskasse med elektronisk styrt clutch. 

Forbedringene skyldes mye en avansert stopp-start-teknologi. Peugeot introduserte stopp-start-system første gang nylig i nye 508, og nå altså i 308 som bil nummer to. Peugeot har jobbet hardt både for å øke tiden systemet faktisk er i bruk – og med å redusere ubehaget for sjåførene når motoren vibrerer til liv etter å ha vært stoppet.

Happy med stopp-start
Nå er jeg blant dem som i starten var relativt kritisk til de forskjellige stopp-start-systemene. Hvorfor bruke så mye penger på noe som betyr så lite? For en bil som går på tomgang bruker ikke mer enn en drøy halvliter i timen – eller 7-8 kroner.

Og hvem står stille så lenge? Dessuten hadde de første systemene en klar svakhet ved at de ikke virker under 3 plussgrader – eller halve året i Norge.

Men etter å ha forsøkt diverse slike systemer, begynner også jeg å varme opp til dem. For det første blir systemene bedre – og for det andre er det forbasket deilig når motoren slår seg av, da.

Peugeot har øket kapasiteten i sitt system, som har fått navnet e-HDI, i forhold til de fleste konkurrenter, slik at det for det første kan brukes ned til 5 minusgrader, og for det andre at det tåler at andre strømforbrukere er i gang samtidig. De har også jobbet med å få ned oppstartstiden slik at du knapt merker den lille skjelvingen når motoren snurrer igjen.

Men det er de to siste triksene du merker mest i praksis. For det første at systemet nå funker i hastigheter fra 20 km/t og ned til null (8 km/t med EMG-kasse). Ergo kan du sette bilen i fri og trille rolig fram til lyskryssene. Og for å understreke effekten, har Peugeot introdusert en ny opplysning i kjørekomputeren: Du får vite nøyaktig hvor lenge stopp-start-systemet har vært i bruk per tur.

Så spørs det: Er dette kult? Eller kvalifiserer det til den minst velkomne opplysningen man kan tenke seg? For det handler tross alt om den tiden i livet du har kastet bort i bilkø.  

CO2-resultatene: 98
Nye 308 er tilgjengelig i mai, men det er først etter en software-oppgradering fra i sommer at det begynner å monne for alvor. Da kommer CO2-utslippet ned på 98 gram/kilometer med EMG-varianten av 1,6-literen med 112 hester. Dermed ligger utslippet et helt gram under VWs BlueMotion-utgave av Golf.

Det siste har selvsagt null praktisk betydning. Til gjengjeld kan du notere at du får denne effekten sammen med ”automatgiret” EMG. Til sammenlikning har Golf BM femtrinns manuell kasse.

Nå har ikke EMG hatt det aller beste ryktet hos norske biljournalister, men etter tre timer i bilkø, på fjellveier og motorveier rundt Nice, kan jeg ikke helt se hvor problemene ligger. Basert på den erfaringen ville jeg valgt EMG selv.

Men holder dette, Peugeot?
Det er helt klart at norske Peugeot-selgere må bruke alle tilgjengelige argumenter skal de klare å vinne tilbake litt av Golf-hierarkiet. For fra moderhold, Peugeot i Frankrike, er jo målsettingen med nye 308 først og fremst å kunne holde oppe det gode salget i et par år til, før neste modell kommer.

Nå kommer jo fornyelsene på alle tre utgavene - kombi, stasjonsvogn og kabriolet, så det er problemfritt. Bilen er også tilgjengelig i hele 8 motorversjoner, så det er mye å velge i.  

En potensiell imageforsterker er dessuten den nye GTI-varianten, som kan skilte med 200 hester fra 1,6-liter. Det er litt mindre enn Golf GTI, men blir garantert også et godt hakk mer overkommelig prismessig.

Men det er likevel de nye prisene på 1,6-diesel med 112 hester og e-HDI, som kommer til å avgjøre suksessen ute på forhandlergulvet. Disse prisene er foreløpig ikke offentliggjort – men skal de klare å holde kjøperens oppmerksomhet i kampen mot mye annet spennende, bare i samme butikk (tenk 3008, 5008 eller en billig 508?) – da bør de nok være aggressive. 

Fakta Peugeot 308 1,6 e-HDI EMG

Motor:

1,6-liters dieselmotor

Effekt:

73 kW (98 hk) v/5200, 142 Nm v/4000.

Mål:

428 x 181 x 150 cm (L/B/H)

Akselavstand:

261 cm

Egenvekt m/fører:

1397 kg

Aks. 0-100 km/t:

11,3 sek.

Toppfart:

190 km/t

Snittforbruk:

0,37 l/mil (fra sommer 2011)

CO2-utslipp:

98 g/km

Pris fra:

Ikke kjent

Pris som prøvekjørt:

Ikke kjent

Aktuell i Norge:

Mai 2011

 Konkurrenter: VW Golf, Toyota Auris, Ford Focus, Opel Astra mfl.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer