img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
31 bilder i galleri
Golf for viderekomne
NETTKJØRT: I over 30 år har Golf GTI vært selve guttedrømmen for mange. Men noen legger lista enda høyere. Vi har kjørt Golf R, det heftigste som noensinne har trillet ut fra fabrikk med Golf-emblem.

Jeg husker godt min første opplevelse i en Golf GTI – selve drømmebilen for mange på 80-tallet. Null til hundre på under 10 sekunder var imponerende. En kompis var hyggelig og lot meg slippe til bak rattet på sitt eksemplar, mens han nervøst tok plass i passasjersetet.

Å kjenne de 112 hestene gripe tak i forhjulene, som røsket og dro i alle retninger, var en heftig opplevelse. På den tiden var jo det ingen ”elektroniske støttehjul” å lene seg til.

Tydeligvis håndterte jeg tøylene bedre enn han fryktet, for bileieren pustet lettere og fikk tilbake fargen i ansiktet etter at de første akselerasjonstestene var unnagjort.

Stadig sterkere
Dagens Golf GTI har nesten dobbelt så mange hester, 210, men så har også vekten økt vesentlig sammenlignet med originalen.

Fortsatt trekker alle GTI på forhjulene, men en avansert differensial og elektroniske hjelpemidler fordeler kreftene slik at du ikke får den samme følelsen av råskap som jeg opplevde på min første GTI-tur.

Da jeg høsten 2004 var med på den internasjonale presselanseringen av Golf V i GTI-utførelse, lovet VW at det aldri ville komme en GTI med noe annet enn forhjulsdrift.

LES VÅRE FØRSTEINNTRYKK HER

LES OGSÅ: Reportasje i bladet Bil

Det løftet har de holdt, for de kraftigere Golf-modellene har fått en R i tilnavnet i stedet for GTI.

Fra 6 til 4
R32 het den forrige super-Golfen, og den var utstyrt med en normalt pustende 3,2-liters sekser som vartet opp med 250 hk.

Ikke uventet valgte VW en variant av sin 2-liters TFSI-motor til etterfølgeren, et bedre alternativ når det kommer til forbruk, og svært fleksibelt med hensyn til ytelser.

”Tenk på et tall” synes å være tema for den anvendelige toliteren med turbo som fins i en mengde utgaver. Og tallet Volkswagen tenkte på i forbindelse med Golf R, var 270. Vi snakker selvsagt hk. Dermed overgikk den forgjengeren med 20 på den sektoren.

Enda viktigere er endringene i dreiemoment. Nye Golf R har 350 Newtonmeter i området fra 2500 til 5000 omdreininger. Forgjengeren hadde 320 Nm fra 2500 til 3000 o/min.

Siden vekten på de to generasjonene er omtrent den samme, betyr økte ytelser at Golf R gjør null til hundre på 5,5 sekunder (med DSG-kasse) – et helt sekund raskere enn R32. DSG girkasse er den optimale løsningen, enten det kommer til komfort, ytelser eller forbruk.

Største endring ser vi når det kommer til forbruk, Golf R klarer seg med et snitt på 0,84 l/mil der R32 brukte 1,07 liter.

Diskresjon
Golf R har en diskret fremtoning, men kjennere ser raskt at dette er noe annet enn vanlig dusinvare. Målene er identiske med en GTI, bortsett fra at Golf R sitter 15 mm nærmere bakken. Hekken skiller seg ut med doble eksosrør i sentrum og en spoiler over bakluka.

Direkte diskret er imidlertid ikke vårt eksemplar med sin Rising Blue metallic lakk.

LED har gjort sitt inntog også i denne modellen, i form av en stripe kjørelys i front og stilige baklykter hvor dioder håndterer alle funksjoner. Og selvsagt har Golf R sine egne ”Talladega” spesialfelger i dimensjon 18 eller 19 tommer.

Innendørs er det også mye standard Golf. Unntaket er et deilig, tykt sportsratt med flat underside, sportslige instrumenter og pedaler, og gedigne racingstoler i skinn og Alcantara.

Som støpt
Man sitter som støpt i disse stolene, selv når den sportslige bilen utfordres maksimalt på svingete landevei. Ja, faktisk så godt at en kraftanstrengelse må til for å komme seg løs ved veis ende.

Også andre faktorer gjør det lett å finne seg til rette i Golf R, blant annet de mange justeringsmuligheter av sete og ratt som gjør det enkelt å finne en optimal sittestilling for aktiv kjøring.

Effektivt
DSG girkassa foretar raskere skift enn du selv klarer, enten den står i normalstilling eller sport. Skulle du ønske å overstyre automatikken, gjør du det via hendler på rattet.

Du kan også overstyre for kortere tid ved å bruke de samme hendlene, for eksempel ned en bratt bakke.

Vår bil var utstyrt med adaptivt understell. Innstilt på Auto tilpasser systemet seg din kjørestil, men du kan overstyre dette ved å velge Komfort eller Dynamikk.

Du får en relativt komfortabel bil for lengre turer, skjønt et sportslig chassis og lavprofil dekk gjør det merkbart å forsere trikkeskinner, småstein og andre ujevnheter.

Komfort duger under de fleste forhold, mens Dynamikk blir for de gangene du virkelig vil kjøre aktivt, for eksempel på bane.

Golf R er en sportsbil som ivaretar en Golfs praktiske egenskaper og som takket være firehjulsdrift oppfører seg eksemplarisk på vinterføre.

En prislapp på 822.410 kroner gjør den dessverre til en uoppnåelig drøm for de aller fleste.

FAKTA Golf R DSG 4Motion

Motor:

4-syl. rekke turbo, 1984 ccm

Effekt:

199 kW (270 hk) v/6000 o/min,
350 Nm v/2500-5000 o/min

L/B/H:

421/179/146

Akselavstand:

258 cm

Egenvekt:

1541 kg

Bagasjerom:

350-1305 liter (VDA)

0-100 km/t:

5,5 sek.

Toppfart:

250 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,84 l/mil

CO2:

195 g/km

Pris:

kr 822.410

 Konkurrenter: Subaru Impreza WRX STi


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer