img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Gjerrig på dråpene
LANGTEST: Hvor gjerrig er egentlig Toyota Prius når den kjøres på "normal" måte, uten å tenke på å spare dråper? Vi har kjørt 3000 kilometer på ettervinteren og våren for å få svaret.

Hybriddrivverket, Hybrid Synergy Drive, i Toyota Prius hadde gjennomgått en omfattende revisjon da tredje generasjon ble lansert i 2009. Ifølge Toyota var hele 90 prosent av drivverket nytt, samtidig som transmisjonen som helhet var slanket 25 kg fra forrige utgave.

Den tidligere 1,5-liters bensinmotoren var byttet ut med en kompakt 1,8-liter som arbeider ved mer drivstoffeffektivt turtall. Dreiemomentet når sitt toppunkt ved lavere turtall enn før, og drivstofføkonomien er blitt 12 prosent bedre.

Hybridbiler er en av de farbare veiene når målet er drivstoffreduksjon, og uansett har hybridene bedre forutsigbarhet og bedre rekkevidde enn elbiler.

I teorien har Prius et forbruk ved blandet kjøring på 0,39 liter/mil, det vil si en rekkevidde på 1150 kilometer mellom hver tankfylling.

I praksis er bildet noe annerledes, blant annet fordi fabrikktallet på 0,39 er målt uten bruk av lys og klimaanlegg, og ved stabile laboratorieforhold.

Normal kjøring
Vår status etter 3318 tilbakelagte kilometer ble et gjennomsnittlig forbruk på 0,540 liter/mil, som er en desiliter mer enn da vi i en tidligere test drev bevisst miljøvennlig kjøring.

Nå kjørte vi helt ”normalt”, uten tanke på at høyrefoten skulle behandle gasspedalen på en spesielt skånsom måte.

Deler av kjøringen foregikk ved temperaturer ned mot minus 12, mens det i hoveddelen av testperioden vekslet mellom pluss/minus fem grader på begge sider av null.

Samspill
Sjåføren kan velge mellom tre ulike driftsformer ved hjelp av trykknapper på midtkonsollen. Når EV-modus benyttes, drives bilen bare av batteriet og elmotoren. Her er rekkevidden begrenset til et par kilometer, i hastigheter opptil 50 km/t.

Eco-modus er den som brukes ved normal kjøring, og her sørger hybridsystemet for mest mulig effektivt samspill mellom bensinmotor og elmotor.

Tredje alternativ er Power-modus, hvor du henter ut maksimal ytelse fra systemet ved at begge motorene og batteripakken kobles inn samtidig.

Prius er forholdsvis myk – hjuloppheng og fjæring er satt opp for å prioritere komfort – og styringen er i letteste laget for de «kjøreglade» blant oss. Med andre ord kunne vi ønsket oss litt bedre tilbakemelding fra veien, det som vi kaller styrefølelse.

Selv om Toyota peker på at de har gjort flere tiltak for å redusere støy og vibrasjoner, er hjulstøy en vesentlig lydkilde.

Solcellepanel
Det er ingen problemer med å finne seg til rette ved rattet. «Head-up-display» på frontruta er standardutstyr, kombinert med at instrumentene er plassert i siktlinjen. Det betyr at all viktig informasjon kan oppfattes med et øyekast.

Vår testbil er utstyrt med solcelletak som sørger for strøm til å drive ventilasjonsanlegget når bilen står parkert i sola.

Anlegget kan aktiveres med fjernkontroll, og kupéen kan kjøles ned i opptil tre minutter før noen setter seg inn i bilen i sommervarmen – en detalj vi ikke akkurat hadde behov for å benytte i vår test i perioden mellom vinterferie og påske.

Lysdioder
Hele 30 prosent reduksjon i strømforbruket hevder Toyota å ha oppnådd ved å ta i bruk diodeteknologi (LED) i nærlysene, baklysene og bremselysene. Fjernlyset er fortsatt basert på tradisjonelle halogenlamper.

Prius står ikke noe tilbake for vanlige familiebiler når det gjelder sikkerhet. Sju kollisjonsputer og aktive hodestøtter er standard, dessuten er stabilitetskontrollen koblet sammen med styreservoen, noe Toyota kaller VSC+.

Vår bil er også satt opp med adaptiv fartsholder med «precrash-pakke», det vil si forhåndsvarsling av farlige situasjoner. Ikke overraskende har Prius oppnådd fem stjerner i kollisjonstesten hos EuroNCAP.

FAKTA Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive Premium

Motor:

4-syl. bensin 1798 ccm, pluss elektromotor

Effekt:

Bensinmotor 73 kW (98 hk) v/5200, 142 Nm v/4000.
Elektromotor 60 kW (82 hk), 207 Nm. Maks. totaleffekt: 136 hk

Mål:

446 x 175 x 149 cm (L/B/H)

Akselavstand:

270 cm

Bagasjevolum:

445 liter

Egenvekt m/fører:

1445 kg

Aks. 0-100 km/t:

10,4sek.

Toppfart:

180 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,39 l/mil

CO2-utslipp:

89 g/km

Pris:

kr 353.800

Konkurrenter: Honda Insight, Lexus CT200h.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer