Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
På våt asfalt har piggfrie vinterdekk 10-12 meter lengre bremselengde enn vanlige sommerdekk. Det vil si at i en kritisk situasjon, trenger en bil med piggfrie vinterdekk en avstand som tilsvarer to-tre billengder mer enn en bil med sommerdekk for å stoppe. Sagt på en annen måte: Når en bil med nye sommerdekk har stanset etter en bråstopp fra 80 km/t, har bilen med piggfrie vinterdekk fortsatt en hastighet på over 40 km/t. Dette er den klare – og skremmende – konklusjonen i en fersk dekktest som er gjennomført på Continentals testanlegg, Contidrom, i Tyskland i regi av Opplysningsrådet for Veitrafikken, med BilNorge.no som samarbeidspartner. Våtgrep i sving Vinterdekkene viser like dårlige egenskaper ved vannplaning i sving. Et brukt vinterdekk får vannplaning når hastigheten bare er 65 prosent av hastigheten til et nytt sommerdekk. Forskjellen i grep på våt asfalt viser seg tydelig også på håndteringsbanen. Der et nytt sommerdekk bruker 85 sekunder på runden, må et moderat slitt vinterdekk ha 100 sekunder for å komme seg rundt den samme banen. Norsk sommertemperatur Vinterdekkene som er benyttet i testen er nordiske piggfrie vinterdekk, nye og slitte, fra Continental, Michelin og Nokian. Sommerdekkene det sammenlignes med, er fra Continental. De nye vinterdekkene har mellom 8 og 8,9 mm mønsterdybde. De slitte har mellom 4,7 og 4,6 mm mønsterdybde ved teststart. Vannplaningstestene på Contidrom er kjørt med vanndybde 7 mm for vannplaning rett fram og 6 mm for vannplaning i sving. Bremsetesten er kjørt på våt asfalt. Les mer om dekktesten i Bil nr 7 som er i salg fra 10. juni. Bremsing fra 80 km/t:
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken SE VIDEO FRA OPPLYSNINGSRÅDET FOR VEITRAFIKKEN:
|