img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
41 bilder i galleri
Først sedan, så Avant
Det er enkelte ting som er ganske trygge her i verden. For eksempel at Audi lanserer sin A6 sedan før de kommer med Avant-utgaven. Nok en gang er det bevist.

Det er selvfølgelig tøv å tenke sånn, men jeg liker A6 fordi den settes sammen i Neckarsulm, og Neckarsulm er den rare byen der de bygde NSU og hvor de fremdeles har et nydelig museum for tohjulere, og hvor Fiat hadde et slags cutting edge studio hvor veldig meget av det som førte Fiat i front i sytti-årene, ble uteksperimentert på 60-tallet.

Så jeg tenker at folk i en så koselig by, må da være forutbestemt til å bygge koselige biler.

Selvfølgelig er det ikke slik i virkeligheten. Dette er sludder.

Men la meg allikevel like A6.

Også fordi forgjengeren, Audi 100 – 2. generasjon, var en av de første bilene vi virkelig deltok i lanseringen av, på vegne av den frekke upstart’en – det norske bladet BIL.

Og nå har jeg nettopp vært med på lanseringen av siste familiemedlem, A6 Avant. Vi hadde fire generasjoner Audi 100, fra 1968 til 1994, og etter det er vel dette den 4. generasjonen A6.

Det er en ganske viktig modell som vi var samlet i et nytt anlegg, midt på Slottsplassen i Berlin for å titte på – fra 6. etasjes åpne arealer kunne vi se Berliner-Domen rett i øyet.

Og ved innledningen til denne statiske presentasjonen, ble vi fortalt at etter at den første Avant kom på markedet i 1977, har det vært laget 1,6 millioner av denne overklasse-business-combien.

Så skal det tilstås at jeg har ikke peiling på den vanlige A6 som vi prøvekjørte for første gang i februar. Jeg aner for eksempel ikke om interiørene er identiske, slik at det er jeg som ligger langt på etterskudd når jeg sier at det ser ut som de har ryddet opp i kabin-kompleksiteten.

Nå ser det igjen ut som en bil man kan sette seg rett inn å kjøre uten noen bruksanvisning. Kanskje kan man til og med bruke deler av it-mulighetene uten å være uteksaminert i informatikk fra Universitetet.

Ikke vet jeg hvor lettvekt sedanen er heller, og selv om jeg syns at 1640 kg er tungt for en forholdsvis stor stasjonsvogn, vet jeg at dette er vanskelig å oppnå, og at det krevet intelligent design og smart bruk av materialer. 

Jeg går dessuten ut fra at chassis og mekanikk er forholdsvis identisk for de to utgavene, slik at det eneste jeg egentlig burde si noe om, var hvordan den tar seg ut nå etter å være blitt blåst opp litt bak.

Antakelig er ikke det interessant heller, for alle mine kolleger – og dem var det mange av – hadde samlet seg foran bilen. Muligens vet de noe jeg heller ikke vet, at fronten er radikalt forandret (selv om det ser vel ikke sånn ut?). Men som dere vil se av bildene, fikk jeg i svermen helt uforstyrrede bilder av hekken.

Audi-sjef Rupert Stadler ga meg i grunnen stikkordet da han i sin tysk-sjarmerende introduksjon sa at de hadde ikke tenkt å bygge noe Last-esel, men et Lust-esel. Hvorfor han blandet inn esel i det hele tatt, aner jeg ikke, men han antydet at det er bedre med masse glede enn masse last.

Den beskjeden tror jeg designerne til Stefan Sielaff har forstått, som man ser av målene på tegningen er kanskje ikke overveldende det ordet man først ville bruke på bagasjerom-volum. 

Nå forteller Audi at bagasjeromvolumet er på mellom 565 og 1680 liter, avhengig av hvor mange seter man slår ned.

Men designerne har lagt inn noen smarte detaljer der bak, et dobbelt lastegulv, så du kan gjemme mac’en din, gode muligheter for å surre fast løse kollli, kroker man kan hekte bagasjen til, et underlag som ser ut som det er lett å holde rent, og dessuten virker det som om takrailsene er der for å brukes – i tillegg til å se dekorative ut.

Den minste motoren er på 163 hester og legger 132 gram CO2 etter seg, et par gram mer enn sedanen. Dette er inngangsmodellen, og den vil komme til å starte på litt under 500.000 kroner.

At den ikke blir billigere på tross av nedgang i i hvert fall utstlipp (og også vekt?), kommer av, sier importøren, at man har plusset på med utstyr.

Det er foreløpig fem andre motoralternativer, av de til sammen seks motorene er det bare en som ikke bruker komprimert luft. Men det vil selvfølgelig komme mye mer.

Både sedanen og Avanten vil komme som S6, og sikkert også RS6, og da beveger vi oss på nordsiden av tre liters TFSI V6 på 300 hester som er toppmotoriseringen nå. Se frem til 4-liters V8 med turbo og inntil 500 hk i RS-utgaven.

Selvfølgelig blir bilen en suksess i Norge. Den skal være i butikkene i oktober – da får forhandlerne litt å gjøre, for Q3 skal lanseres samtidig. Men det er tross alt bare 200 A6 Avant-eksemplarer det skal flyttes på i år, det burde skje uten alt for store forstyrrelser. 

Neste år er vi over på normal takt, det vil si 1200 A6 til sammen. 300 Sedaner og 600 Avanter.

Og resten?

Jeg trodde aldri du skulle spørre. AllRoad kommer neste år, og der snakker vi også 300.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer